• blekinge

Hjälp mig ang påstående ang laktos!!?

Min svärmor påstår att om man kokar laktosprodukterna så ska den laktosintoleranta tåla produkten. Stämmer detta? Vi har precis ändrat kost åt sonen så jag är helt ny inom detta område. Jag vill verkligen inte att hon ger honom något som han får ont i magen av.

• Svar på tråden Hjälp mig ang påstående ang laktos!!?
  • 5 barnsmamman

nej det försvinner inte men han kan tåla den maten ändå fast han inte tål laktos.
    Jag har 3 st barn som inte tål mjölk/fil/smör mm men jag måste steka i laktosfri smör.
    Så som våran läkare sagt varm mat går bra (en viss del) och den kalla går inte.
    tänk på glassen med den är verkligen en bov det finns laktosfri glass.
    Men nu finns det så mycket bra produkter som är laktosfria.

• blekinge

Så om jag gör pannkakor på margarin med laktos i så kan det funka bara för att det har blibit upphettat?

• cloudberry79

Absolut inte. Laktos är ett kolhydrat och det bryts ned i kroppen av ett enzym som heter Laktas. Som laktosintolerant har man brist på eller saknar helt det enzymet. Det finns olika sätt att få bort laktos ur vanliga mjölkprodukter, antingen genom enzymering (man tillsätter enzymet laktas direkt i produkten, vilket bryter ned laktosen till glukos, vilket gör att det smakar sött) eller genom den metod bl a Valio använder, en komplicerad process där man bryter ned laktosen i flera stadier. För dig som är nybliven inom laktosintoleransvärlden kan jag tipsa om www.laktosintoleransskolan.se

- Vidar 071018 -
  • cloudberry79
    blekinge skrev 2009-07-13 17:38:57 följande:
    Så om jag gör pannkakor på margarin med laktos i så kan det funka bara för att det har blibit upphettat?
    Nej, det fungerar för att de allra, allra flesta som är laktosintoleranta tål små mängder laktos om det ingår i annan mat. Till exempel kan många äta bakelser som innehåller grädde, för att det ingår i annan mat. Störst reaktion brukar man få om man äter ett laktoslivsmedel "rent", t ex ett glas mjölk, en tallrik fil etc.
    - Vidar 071018 -
  • Tant Blå

Min erfarenhet är oxå att lagad mat med laktos kan funka när man haft en bra period och magen är stabil. I ditt fall TS är det ju ngt du kan testa om ett tag, kanske inte nu när det är ganska nytt.Beror iofs oxå på hur känslig man är.

• 5 barnsmamman
    blekinge skrev 2009-07-13 17:38:57 följande:
    byt ut mjölken mot laktosfri mjölk och stek dom i laktosfri smör (milda andvändre vi)
    stort set är det bara byta ut mjölk/gräddfil mm till laktosfritt.
  • blekinge

Jo, jag byter ut laktosprodukterna. Det är svärmor som tycker det är onödigt när maten serveras varm.

• Skittles 77

Skriv då ut informationen och låt svärmor läsa.

Svar på tråden Hjälp mig ang påstående ang laktos!!?