• Maneater

är röklukt farlig???

vet att röktrådar är otrooligt uttjatat här på FL. men eftersom jag aldrig tycks föstå ett visst argument som återkommer jämt i dessa trådar så skapar jag en egen just för detta..
    ni säger "ja men även om man inte röker när barnen är med så luktar man ju rök sen"
    ja men är det farligt att lukta rök?? eller bara äckligt? jag menar om det inte är farlgit utan bara luktar illa så är det sånt fall en vanesak tror jag..man tycker inte att mamma eller pappa luktar så farligt om man e van vid det?? röker inte själv, om ni undrar..

• Svar på tråden är röklukt farlig???
  • evita

intressant fråga....

väntar med spänning på svar...

• evita

ingen som vet, tydligen... synd...

• Jennie Brunflo

Det beror nog på hur mycket de luktar.

Vi har barn på förskolan som luktar så grymt mycket rök så det är riktigt obehagligt att vara nära dom.
    En gång var ett barn (rökluktande) inne i dockvrån...jag gick dit för att säga till att det var lunch...när jag öppnade dörren så slog röklukten mot mig ungefär som om barnet rökt där inne.
    Såå snuskigt!
    (föräldrarna är kedjerökare av stora mått)
    Det luktar rök om deras rena kläder. Det luktar rök om allt de har på sig, håret...ja allt. När de kommer på morgonen så slår det en stank mot en inne på avdelningen från tamburen...fast de inte ens kommit in i själva lokalen.
    När vi har barnens kläder i torkskåpet så "smittar" naturligtvis stanken så allt luktar rök när det hängt där.

Huuu...så läskigt det är...och det fallet så tror jag det skadar.

• cornelias mamma

HMMMM! Du luktar ju aven avgaser, efter en dag pa stan?
    Eller stekos?
    Alla avgaser utomhus i storstader ar val varre an att du har cigarettlukt/roklukt pa dej?
    An PARFYM?
    Jag bara undrar?
    Hoppas du far mer givande svar!

• Jillisen

det e så jävla överdramatiserat så jag blir fan snart galen.. ja BARNEN dör av att man luktar rök o inte borstat tänderna en morgon....

• mandis

Så här står det på denna sida: www.ltkalmar.se/egenvard/halsovard/passivrokning.htm

"Passiv rökning är den cigarettrök som icke rökande ofrivilligt får i sig genom inandning. Forskning visar att den till och med är farligare än om man hade rökt cigaretten själv. Om du röker, röker alltså även alla i din omgivning. Ungefär 75 % av röken från en cigarett sprider sig i luften omkring. Intressant är att passiv rökning också omfattar den rök som rökaren för med sig via kläder, hår och utandningsluft, alltså hjälper det inte mycket att gå ut och röka eftersom man tar med sig en del av röken in igen."

• mossan

jag är jätte jätte noga med att inte ha vår dotter i närheten av ciggarett rök. maken röker men inte jag o jag blir tokig om de har amira i närheten av röken för jag har hört att det är farligt.. när farmor (amiras)var här så kom jag på käringen med att ha min dotter i knät o röka samtidigt över huvudet på barnet... men de gör ju så i deras land o tycker det är normalt där röker de överallt.. jag är jättenojig o vägrar ha henne nära rök inte ens utomhus....

• vermilion

själva lukten är inte farlig, men röken sitter kvar i kläder och hår som sagt.. en stund efter man rökt. så som mandis skrev..

• Prinzess

Asså, har man precis rökt, så är det nog inte hälsosamt att stoppa fingrarna i munnen på dom små, eller pussa på dom. Men tvättar man av sig och kanske väntar en stund borde det ju inte vara nån fara.
    Men jag brukar säga åt sambon om man pillar med den handen han rökt med att byta hand + att den ska va tvättad

• Maneater

hm, ok tack för svaren! men undrar hur det är med det där att man drar med sig röken in sånt fall. om det lixom försvinner efter en stund eller så. säg att jag skulle röka, å jag gick ut när ungen somnat å sen när han vaknat efter 1 timmer eller nåt så borde ju inte röklukten vara där längre å heller inte vara farlig??

• ahlcec

Men lukten i sig är inte farlig! Om man röker luktar man ju rök hela tiden.
    Det som är farligt är den där lukten (återigen är ju inte lukten i sig farlig) av nyrökt, liksom. Den som hänger med rökarna in när de precis varit ute. Hajar ni hur jag menar?

Annars skulle det ju vara rent livsfarligt att vistat i samma rum som ens festinrökta behå eller så.

Svar på tråden är röklukt farlig???