• Skruttensmamma

Första tecknet på tvillingar?

Hej!

Jag börjar misstänka att det kan vara tvillingar som bor i min mage....
    Är i vecka 13. Var hos barnmorskan idag och har större livmoder än vad som är normalt för min vecka.

Hur var det för er? Vad var första tecknet på att det var/kunde vara tvillingar?

• Svar på tråden Första tecknet på tvillingar?
  • 08Mamma

Ja, min man misstänkte att det var tvillingar när jag redan hade en mamma-mage när jag var i 3:e månaden.
    Grannarna gratulerade och sen såg lite konstiga ut när jag sa att jag inte var längre gången än så...

Själv så hade jag inga misstankar alls. Såg det först på rutinultraljudet i v. 19. Jag gjorde ett vaginalt ultraljud tidigare men då missade de det ena barnet, så jag var ju som säker på att det bara var ett barn...men det är tydligen lätt att missa sa de...

Grattis till bebisen/bebisarna! *håller tummarna för tvillingar*

• mammamutilltre

Jag fick veta redan i v 6 att jag väntade två men Ja livmodern var större och magen med då, fick berätta på jobbet i vecka 12 eftersom det redan syntes tydligt då.
    På min mamma kände de att det var tvillingar då livmodern var större än den skulle.

Men sen kan det ju vara så att man räknat fel och gått längre därav en större livmoder.

Ska du få göra ett ul så du får veta?

• Skruttensmamma

Får vänta till rutinultraljudet i vecka 18, men det är bara en månad dit. Hade vi blivit mer hysteriska/oroliga hos BM hade hon kanske lagt in ett tidigare.

Har fått mage väldigt snabbt den här gången, men det kan ju vara för att det är andra barnet och att det är ganska tätt emellan. Vår son blir 18 ½ månad vid BF.

• Enigmia

Ja det kan vara bara för att det är tätt mellan barnen. Jag fick mina med 16 månader mellan och fick mage mycket tidigt andra gången. Livmodern var också större än den "skulle vara" vid första kontrollen men jag hade aldrig en tanke på att det kunde vara tvillingar. Snarare att jag hoppades att jag gått länre tid än jag först trott så det skulle vara kortare tid kvar men jag blev framflyttad på ultraljudet.

• mandelblomma
    Skruttensmamma skrev 2009-07-13 18:42:28 följande:
    Hej!Jag börjar misstänka att det kan vara tvillingar som bor i min mage.... Är i vecka 13. Var hos barnmorskan idag och har större livmoder än vad som är normalt för min vecka.Hur var det för er? Vad var första tecknet på att det var/kunde vara tvillingar?
    det enda var att jag kände livmoderkanten väldigt tidigt, men tänkte eg. inte så mycket på det.
    Gjorde ett vul i v. 7 pga blödningar och då såg man två pyren ;)
  • Kusinen från landet

Första tecknet på tvillingar var på rutinultraljudet i v 19...

Men visst, tänker man tillbaka på tiden innan ultraljudet så:
    1. Jag hann knappt ta ut graviditetstestet ut kartongen innan det blev blått streck.
    2. Mådde väääldigt illa.
    3. Fick börja med mammabyxor i v12, och det var första barnen.
    4. Tyckte att livmodern kändes större än vad det stod i vecka-för-veckasidorna på nätet.

Fast inget av ovanstående är ju bevis för att man väntar tvillingar, jag hade inte en tanke på det innan.

• GullpuckotMe

-fick Jättestarkt blått pluss på clearblue direkt! (vet inte om det har med tvillingar o göra men ändå)
    -var nästan superdupertrött!!

men bm märkte inte på inskrivingskontrollen att livmoderna skulle vara ngt extra stor utan då sa hon att den var normal storlek för vecka 10 som jag var i då. och jag fick ingen bebismage förens vecka 20 typ men det e ju olika för alla =)

fick se i vecka 13 på NUPP att det var twins =)

• straw2008

Jag fick galet blåt tstreck o har varit DÖ-trött sen jag blev gravid blev oxå stor väldigt fort, har redan gått upp 7 kg o är bara i v 13.

Väntar ETT barn :O)

Magen kan spela en ett spratt !

• Skruttensmamma

Än så länge har jag gått upp 3 kg.
    Och min sticka fick streck nästan innan jag hade doppat den i urinet...

Men jag var hos BM igår igen, förr cellprov och då sa hon att livmodern är större än för min vecka men egentligen lite liten om det är två och veckorna stämmer....

Får väl se vad UL visar i mitten av augusti....

• sofieh1

jag hade en ganska stor mage redan i vecka 12 så alla våra vänner skämtade om att det måste vara tvillingar och vi bara skrattade :)sen på ultraljudet i vecka 18 fick vi reda på att det var två hjärtljud först blev det en sån chock men efter några veckor blev vi bara glada över att vänta två barn:)jag mådde väldigt illa i tre månader och levde i stort sett på bara skorpor:)

• Lekia

Tyckte livmoderkanten var för högt upp enligt vad som stod i tidningar o böcker. Mådde också fruktansvärt illa o var sååå trött under en period så jag misstänkte tidigt att det var två. Jag har två enlingar sedan tidigare-flicka och pojke.

• strojes

Vi fick veta på rutin-ul att det var tvillingar. Innan vi fick reda på det hade vi inte ens minsta lilla misstanke om att det kunde vara två i magen. Alla tecken hade jag logiska förklaringar till:
    större mage - magen syns tidigare och växer lite fortare i början när man är gravid igen
    tröttare, mer illamående, mer halsbränna - alla graviditeter är olika

Men så här i efterhand så kunde man ju funderat lite på tröttheten och magens storlek. Den där extrema tröttheten som de flesta känner precis i början av en graviditet kände jag också med skillnaden att den aldrig släppte, jag var toktrött hela graviditeten. Kunde sova flera timmar på dagen och ändå inte ha några problem att somna på kvällen.

Svar på tråden Första tecknet på tvillingar?