• monnebo

Hur stor är chansen, reserv 27 på ssk-utbildning?

Hur stor är chansen att komma in om man blev reserv 27 på ssk-utbildningen i gbg? Har ingen aning om hur många som brukar falla bort, någon som vet?

Anna

• Svar på tråden Hur stor är chansen, reserv 27 på ssk-utbildning?
  • NoMercy

Vet en som var runt 50 och kom in förra året, dock på annan ort. Men även det universitet med många platser.

• Mrs Charles

Det är helt varierande. Vet en tjej som var på 100-nånting reservplats som kom in på veterinärutb.
    Dock tror jag inte oddsen är så stora i år, många vill börja läsa pga lågkonjunkturen.

• WZZ

Det beror väldigt mycket på hur många platser det finns.

Det står på ditt besked, antar att det är i parantes eller någon form av kolumn.

De flesta blir antagna på flera utbildningar än de går varav antalet reserver kan gå upp mot 150-200 på vissa kurser och ändå kommer alla in.

Det är inte helt ovanligt att folk från hela landet söker ett program som andrahandsval i en annan stad men som oftast kommer in på sitt första eller tom väljer det tredje när det kommer till kritan.

• monnebo

Tack för svaren alla! Är så nervös, vill helst inte pendla till Borås...

• monnebo

Det är 90 platser totalt och 64 i min urvalsgrupp på betyg, vet inte om det räknas som många eller inte

• WZZ
    monnebo skrev 2009-07-14 12:11:39 följande:
    Det är 90 platser totalt och 64 i min urvalsgrupp på betyg, vet inte om det räknas som många eller inte
    64 är ganska många. Om du är på plats 27 betyder det att 55 andra måste tacka nej till sin plats. Av gammal erfarenhet kan jag säga att säkerligen 90% av reserverna dyker inte upp. Jag har varit på reservuppropet förut och av ca 20 är det kanske 2-3 där.

Kontentan är att du förmodligen kan ha höga förhoppningar. Beror självklart på vad det är för utbildning. En utbildning som finns på många platser är oftast lättare att komma in på en speciell som endast finns på en plats.
  • Jen ny

Jag är reserv 21 på ssk-utbildningen här i Gävle.
    Jag har inte höga förhoppningar! Känns jättetrist... Fast å andra sidan vet jag inte alls hur detta går till.
    Är 80 platser men de hade tydligen tagit in 95 enligt statisktiken på vhs?

Iaf, det är 55 antagna i min urvalsgrupp på betyg, det känns omöjligt detta!
    Hoppas du/vi kommer in!

• Jen ny
    WZZ skrev 2009-07-14 13:47:02 följande:
    64 är ganska många. Om du är på plats 27 betyder det att 55 andra måste tacka nej till sin plats. Av gammal erfarenhet kan jag säga att säkerligen 90% av reserverna dyker inte upp. Jag har varit på reservuppropet förut och av ca 20 är det kanske 2-3 där. Kontentan är att du förmodligen kan ha höga förhoppningar. Beror självklart på vad det är för utbildning. En utbildning som finns på många platser är oftast lättare att komma in på en speciell som endast finns på en plats.
    Vad är "reservuppropet"?
  • WZZ

Jen ny skrev 2009-07-14 13:54:30 följande:

Vad är "reservuppropet"?
    Första är det preliminära beskedet. Där är vi nu, du måste tacka ja. Beroende på hur folk tackar ja så kommer det andra beskedet att ändras. De som har kommit in på sin utbildning kommer sannolikt att tacka nej till de andra som de har kommit in på. Så i andra beskedet kan du bara komma bättre än i första och kommer förmodligen göra det.

Sedan har de reservuppror för de som står som reserv. Du åker dit en tid och när de ropar upp ditt namn säger du ja och så behåller du din plats. Annars skrivs du ut. Minns dock inte om reservuppropet är innan eller efter intagningsuppropet.

Låter som ni har någon nationell utbildning. Då är det högst sannolikt att folk från långa väga har sökt i ert län för att gardera, det har ni säkert själva gjort.

Alltså finns det folk som kanske har kommit in före er men kommer inte ta sin plats för att de kom in på en skola som låg bättre till. Det är väldigt vanligt. Minns själv att jag många gånger sökt 3-4 olika skolor med samma utbildning för att gardera.
  • Jen ny
    WZZ skrev 2009-07-14 15:35:02 följande:
    Jen ny skrev 2009-07-14 13:54:30 följande: Första är det preliminära beskedet. Där är vi nu, du måste tacka ja. Beroende på hur folk tackar ja så kommer det andra beskedet att ändras. De som har kommit in på sin utbildning kommer sannolikt att tacka nej till de andra som de har kommit in på. Så i andra beskedet kan du bara komma bättre än i första och kommer förmodligen göra det. Sedan har de reservuppror för de som står som reserv. Du åker dit en tid och när de ropar upp ditt namn säger du ja och så behåller du din plats. Annars skrivs du ut. Minns dock inte om reservuppropet är innan eller efter intagningsuppropet. Låter som ni har någon nationell utbildning. Då är det högst sannolikt att folk från långa väga har sökt i ert län för att gardera, det har ni säkert själva gjort. Alltså finns det folk som kanske har kommit in före er men kommer inte ta sin plats för att de kom in på en skola som låg bättre till. Det är väldigt vanligt. Minns själv att jag många gånger sökt 3-4 olika skolor med samma utbildning för att gardera.
    Okej, tack för förklaringen!
    Står det info på varje skolan hemsida kanske, när detta upprop är? Tur jag läste denna tråd, annars hade jag inte haft en aning om det här.

Självklart kan det vara som du skriver, att många garderat sig, och jag hoppas det med.
  • WZZ

Jen ny skrev 2009-07-14 15:40:12 följande:

Okej, tack för förklaringen!Står det info på varje skolan hemsida kanske, när detta upprop är? Tur jag läste denna tråd, annars hade jag inte haft en aning om det här.Självklart kan det vara som du skriver, att många garderat sig, och jag hoppas det med.
    Du kommer att få all information till din folkbokförda adress om jag minns rätt. Dock tror jag att de flesta instutioner lägger ut infon på hemsidan också.
  • Anova

Långt ifrån alla skolor har reservupprop..

Jag har stått som reserv 4 en gång och inte kommit in. Allt är relativt.

• annica26

jen ny: jag pluggar till ssk i Gävle och jag stod som 50: reserv efter ANDRA urvalet och jag kom in...efter andra urvalet har du även förste reserv och sedan andre reserv som jag kom in på...jag började nästan 3 veckor efter de andra! Så nog kommer du in..=)

• monnebo
    WZZ skrev 2009-07-14 13:47:02 följande:
    64 är ganska många. Om du är på plats 27 betyder det att 55 andra måste tacka nej till sin plats. Av gammal erfarenhet kan jag säga att säkerligen 90% av reserverna dyker inte upp. Jag har varit på reservuppropet förut och av ca 20 är det kanske 2-3 där.Kontentan är att du förmodligen kan ha höga förhoppningar. Beror självklart på vad det är för utbildning. En utbildning som finns på många platser är oftast lättare att komma in på en speciell som endast finns på en plats.
    Det är sjuksköterskeutbildningen i Göteborg. Den är tydligen den mest populära i hela Sverige om man ska räkna efter hur snittbetyget varit tidigare terminer... hoppas hoppas folk hoppar av.
  • monnebo

Jen ny skrev 2009-07-14 13:51:25 följande:

Jag är reserv 21 på ssk-utbildningen här i Gävle.Jag har inte höga förhoppningar! Känns jättetrist... Fast å andra sidan vet jag inte alls hur detta går till.Är 80 platser men de hade tydligen tagit in 95 enligt statisktiken på vhs?Iaf, det är 55 antagna i min urvalsgrupp på betyg, det känns omöjligt detta!Hoppas du/vi kommer in!
    Ja hoppas verkligen vi kommer in! Har du sökt något mer alternativ?
  • monnebo
    WZZ skrev 2009-07-14 15:58:04 följande:
    Jen ny skrev 2009-07-14 15:40:12 följande:
    Du kommer att få all information till din folkbokförda adress om jag minns rätt. Dock tror jag att de flesta instutioner lägger ut infon på hemsidan också.
    Har du också sökt in till universitetet i höst?
  • Jen ny
    annica26 skrev 2009-07-14 16:16:32 följande:
    jen ny: jag pluggar till ssk i Gävle och jag stod som 50: reserv efter ANDRA urvalet och jag kom in...efter andra urvalet har du även förste reserv och sedan andre reserv som jag kom in på...jag började nästan 3 veckor efter de andra! Så nog kommer du in..=)
    Åh, nu ger du mig lite hopp! Fast jag tänker att det är så många mer sökande i år.

Hur fungerar allt efter endra urvalet i Gävle? Om jag blir 10:e reserv då t.ex. vad händer sedan? Vad ska jag göra, eller skolan kanske kontaktar mig med all info som tidigare sagt...
    monnebo skrev 2009-07-14 16:24:02 följande:
    Jen ny skrev 2009-07-14 13:51:25 följande: Ja hoppas verkligen vi kommer in! Har du sökt något mer alternativ?
    Nej, sökte bara ssk i Gävle. inget annat kändes rätt för mig.
  • annica26

Efter andra urvalet så är det första urvalet sedan andra urvalet och det var det som jag kom in på...dom ringer upp från högskolan så du behöver inte ringa dit..fast du kanske kan ringa ändå efter andra urvalet för att trycka på lite att du verkligen vill gå..=) jag kom som sagt in efter 3 veckor och missade föreläsningar som hade vart så det var lite drygt att ta igen det...men det var ju flera än mig som hade kommit in på andra urvalet så man blir ju inte själv....är en tuff första termin..=)

• WZZ
    monnebo skrev 2009-07-14 16:25:59 följande:
    Har du också sökt in till universitetet i höst?
    Nej varit med om allt förr dock.
Svar på tråden Hur stor är chansen, reserv 27 på ssk-utbildning?