• misssecret

Recept på godaste hembakade brödet!!

Jag skulle vilja börja baka mer bröd då det är så dyrt i affären och så gott med hemmabakat men jag har inte bakat så mycket bröd och vill ha tips på goda och relativt enkla bröd att baka.

• Svar på tråden Recept på godaste hembakade brödet!!
  • MBert

I den här tråden har jag länkat till några tidigare trådar om matbröd, varav ett där jag t.o.m. räknat ut kostnaden för ett enkelt och gott Lantbröd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45429335.html

Här kommer en annan favorit, Julitabröd (som jag brukar baka i bakmaskin men som naturligvis kan bakas även som vanligt). Jag väger ofta ingredienserna direkt i bakbunken för att slippa kladda ner mått och för att det går fortare, därav även viktangivelser.

Julitabröd
    Ett lite sött bröd som går hem hos de flesta, både stora och små.

Ingredienser
    1 ½ tsk (5 g) torrjäst, gärna för söta degar
    5 dl (275 g) rågsikt
    3 dl (180 g) vetemjöl
    1 dl (75-90 g) brunt socker (farinsocker)
    1 tsk (6 g) salt
    1 ägg som knäcks i (kan uteslutas)
    Några droppar olja, flytande margarin eller smör
    3 dl (300 g) vatten

Värm vattnet (37 grader om du använder färsk jäst. Ta 1/3-1/2 paket jäst och rör ut i vattnet) och blanda ihop alla ingredienser till en deg som får jäsa ca 30 minuter.

Knåda degen och forma till en limpa som läggs på plåt (smord eller bakplåtspapper) eller lägg i en smord avlång brödform. Låt jäsa igen ca 30 min.
    Grädda i ugnstemperatur 200 grader 20-30 minuter.

• PLRMamma

Hurtbulle:
    2dl fiberberikade havregryn
    5dl vetemjöl
    1dl krossade linfrö
    1dl russin
    1dl grovhackade hasselnötter eller solroskärnor
    2tsk bikarbona
    1tsk salt
    4dl yoghurt
    ½dl lingonsylt
    ½dl flytande honung

Blanda alla torra ingridienser. Rör i yoghurt, honung & sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform ( 1 ½liter). Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1timme i 200grader. Stjälp upp limpan oc låt svalna under bakduk.

Svar på tråden Recept på godaste hembakade brödet!!