• LaTjej

Vatten!!! Hur mycket dricker ni varje dag?

Aaah jag har alltid varit dålig på det här med att dricka vatten! Men nu måste man ju för både mitt och bebisens bästa hehe men än har jag inte kommit in i det riktigt.

Dricker ni flera liter om dagen eller?

• Svar på tråden Vatten!!! Hur mycket dricker ni varje dag?
  • buffybus

nej dricker aldrig ens ett glas tror jag.. är och har alltid varit dålig på det.. usch nu skäms man också... dricker inget annat iheller.. bara när jag äter.. då dricker jag mjölk eller cola zero... inte bra inte bra

André ska bli storebror i Juli-09
  • Trillian80

Jag brukar dricka kring en halvliter tillsammans med psylliumfröna, de går inte ner annars... Sen så dricker jag ströglas under dagen, så det kan väl bli 1,5-2 liter (närmare 2 l om jag jobbar den dagen, då dricker jag mer).

• LaTjej
    buffybus skrev 2009-07-13 19:41:38 följande:
    nej dricker aldrig ens ett glas tror jag.. är och har alltid varit dålig på det.. usch nu skäms man också... dricker inget annat iheller.. bara när jag äter.. då dricker jag mjölk eller cola zero... inte bra inte bra
    Men mår du bra ändå? Trött? Hängig? Yr?

Jag har märkt att jag blir yr om jag inte dricker något alls och det brukar släppa så fort jag druckit ett glas vatten.
  • Tina08

Dricker ca 2-2,5 liter vatten om dagen.

• Ecorelle

Jag dricker ungefär 2- 2,5 liter vatten beroende på hur varmt det är och hur mycket jag rör på mig. Om det är svårt att dricka vatten kan du ju äta vattenrik frukt som vattenmelon och gurka, då behöver du inte dricka så mycket.

• Minxy

En vuxen människa bör få i sig ca 2-3 liter vatten per dag TOTALT. Det innebär alltså att allt man äter ska räknas in också eftersom vi får mycket vatten från vår föda

Man ska faktiskt inte dricka för mycket heller. Ett bra riktvärde är att kroppen behöver 30ml rent vatten/kg kroppsvikt. Om man väger 60 kg så ska man alltså dricka 30x60=1800 = 1,8 liter

Så...väger man 60 kg ska man dricka 1,8 liter (säg 2 liter) vatten/mjölk/juice/dag.
    Vatten är ju bättre än juice t.ex., men man ska tänka på att ALL vätska läggs till den totala mängd man dricker per dag.

***S+M=L***
  • Mrs Anna P

2,5 liter om dagen ungefär..jag är jättetörstig mest hela tiden. För att inte tala om kissnödig! haha

• blinkalilla

Har en vattenflaska på halvliter som jag dricker ur, för då känns det inte som om man dricker så mycket.
    Det blir väl en 6-7 flaskor om dagen och jag känner direkt när jag dricker för lite då får jag huvudvärk och blir yr.

• Svart ros

För mig är vatten jätteviktigt, dricker inget annat, jo kaffe och då måste man ju ha minst fem glas vatten per kopp. Men jag dricker nog ca tre liter skulle jag tro, om inte mer. Har en petflaska med mig hela tiden även när jag är hemma.

• Lily78

Jag är i vanliga fall såå slarvig med att få i mig vatten, lider iof inte av det heller men man"bör" kanske dricka en viss mängd per dag iaf. Bäljar gärna i mig annat, t.e.x jucie, läsk o.s.v så vätska får jag ju i mig. När jag tränar dricker jag bra men är nu i vecka 32 så det blir inte så mycket tränande just nu dock. Har nu tagit för vana att dricka ett glas vatten på morgon och kväll och sen försöka få i mig under dagen när jag kommer ihåg. Nu när det har varit ganska varmt så dricker man ju också automatiskt mer.

• Neko

Dricker kanske ett glas vatten, ett glas mjölk, två glas cola. Äter dock massa grönsaker som innehåller typ 90% vatten =)

• LaTjej

ja man måste nog får det som rutin om man inte är en van vattendrickare hehe =) =) Mycket omställningar!!!

Svar på tråden Vatten!!! Hur mycket dricker ni varje dag?