• wewe

Tvättmaskin: räcker 1000varv/min i centrifugering? Erfarenheter?

Hej!

Funderar på att köpa en tvättmaskin, men den har bara 1000 varv/min i centrifugering. Har du ngn erfarenhet, är det ngt du stör dig på med din tvättmaskin?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tvättmaskin: räcker 1000varv/min i centrifugering? Erfarenheter?
  • FrkSommar

Rent spontant så sägern jag NEJ! Det är aldeles för lite ..... men å andra sidan så sliter det ju inte lika illa på kläderna ... det gäller bara att inte ha brottom när tvätten skall torka...

... hade nog inte köpt med mindre än 1200 men det är jag det ....
    ... handlar ju om vila pengar man vill/kan lägga också..

• hallonpannkaka

1000 varv är ganska lite, det skiljer 7% i restfuktigheten (alltså hur mycket vatten som finns kvar i kläderna) mot om du istället centrifugerat på 1200 varv. Mellan 1200 och 1400 varv skiljer det däremot bara 3% så där spelar det mindre roll.

• Bakeapple

Nej, 1000 varv/minut är alldeles för lite! Tar väldigt lång tid för kläderna att torka då, jobbigt om man tvättar mycket. Jag har 1600 varv/min på min.

• Jennnyn

Jag har en tvättmaskin med 1000 varvs centrifugering. Jag tvekade lite innan jag köpte den, men jag ångrar mig inte. Jag upplever inte så stor skillnad på den och på maskinen i den gemensamma tvättstugan, som centrifugerar 1200 varv.

Det sliter inte heller lika mycket på kläderna med ett lägre centrifugvarvtal. Jag upplever inte tvätten som "blöt" när jag tar ur den ur maskinen. Däremot kan det kanske ta längre tid att torka tvätten. Tvättar du inte flera maskiner om dagen tror jag att du gott och väl klarar dig med en sådan maskin.

• Kodia

Det beror på hur du skall torka kläderna. Om du hängtorkar (utan fläkt el dyl) innebär det bara att tvätten torkar lite långsammare. Om du torktumlar, kör i torkskåp el dyl är det en dålig investering, eftersom det tar mer energi att torka ur fukten än att centrifugera ur den.

På vår tvättmaskin är det 1300 varv, tror jag, men jag väljer alltid 900 istället, för att skona kläderna och spara el. (Vi hängtorkar.)

• Miss Lau

Jag tycker det är för lite. Vår maskin centrifugerar i 1600 varv och kör jag lite mer ömtåliga saker drar jag ner till 900 varv men då är det ju alldeles vått!

• Zenobia

Det beror nog på, vi köpte en som låg på 1200 varv eller om det var. Men vi fick problem med att den centrifugerade så många varv. Vårat golv i förra huset är mjukt och det gjorde att hela tvättmaskinen hoppade och började promenera iväg. Det spelade ingen roll att vi hade fötter under som fanns att köpa till.

Så man måste tänka på det också, vad man har för underlag på golvet

• Meli

VI har 1400 som max. Drar man ner det är tvätten väldigt mycket våtare. Vi har läge på 1200 och 1000 också, och det är rätt stor skillnad.

Ska du tumla tvätten tex, så tror jag att du förlorar på det ekonomiskt, då du får köra tumlaren mycket längre.
    Sen, det du hänger tar ju väldigt lång tid på sig att torka.

• Joico

Jag tycker 1000 räcker.. men inte mindre. Det är ju inte så att tvätten droppar direkt

• wihoo

Vi har 1000 varv på våran, och det stör mig inte något. Blött? Inte min tvätt iaf.. tycker det torkar bra jag! Över natten så är det torrt.

Svar på tråden Tvättmaskin: räcker 1000varv/min i centrifugering? Erfarenheter?