• DeZire

Kärnfri vattenmelon

Jag älskar vattenmelon, men jag blir så irriterad på att den som säljs kallas för seedless, kärnfri.
    Den är ju för sjutton fullproppad med kärnor ändå! Visserligen vita och inte de svarta men det är ju ändå kärnor. Hur kan de får marknadsföra en produkt som kärnfri när den ändå är fullproppad av desamma??
    Jag vill inte äta kärnorna mer för att de är vita än svarta, dessutom är de vita mycket svårare att pilla bort än de svarta är.
    grrr....

• Svar på tråden Kärnfri vattenmelon
  • Limikas mamma

Kan inte säga annat än att jag håller med! I o f tuggar jag hellre i mig de tunna vita än de svarta kärnorna- men det är inte gott med kärnor! Blä!

• trollkarl

men ffs, ät o va glad. dom är tunna, mjuka. du känner dom knappt ju..

• DeZire

Jo jag känner dem jätte väl, spelar ingen roll att de är tunna, så fort jag får en i munnen så känns det och det är störande när de faktiskt marknadsför produkten som kärnfri, den är ju inte kärnfri.
    Hade inte haft nåt problem om de inte marknadsfört produkten felaktigt. Nu är det bara irriterande.

• funfactory

Men det finns inga meloner utan kärnor. Kärnor är en del av melonen. De vita märks knappt, de svarta märks mycket väl. Kanske är du väldigt känslig bara?

• mion

Jag är oxå känslig emot kärnor i allt men dom vita har jag vant mig vvid o känner dom inte alls längre så det är nog bara att vänja sig =)

• Natosh

Är det inte så att man på något sätt stoppar kärnornas växtprocesser innan de rent tekniskt är kärnor. Det är bara det som skulle blivit kärnor kvar, de vita.

Så beroende på hur man ser det så är det inte ljug.

Personligen står jag gärna ut med lite kärnor då jag är skeptisk till att lattja allt för mycket med moder natur

• DeZire

Fast jag ser ju isf hellre att det är riktiga kärnor, dvs de svarta då de är lättare att få bort. Om man nu ändå ska manipulera frukten kan man väl göra det ordentligt eller inte alls.

• bara lilla jag

Men kärnfri menas med att det inte finns några svarta kärnor.. De vita räknas inte som kärnor.. Sen bedömer man vatten melonen efter hur den ser ut på utsidan.. Ju spräckligare den är desto flera svarta kärnor finns det.. Jag tror dom kan lägga på några kronor på att skriva seadless per kg.. Så kolla utsidan på melonen istället.. Välj en så enfärgad melon som möjligt nästa gång istället bland de vanliga menlonerna

• NettanFjärtan

Precis! Om det finns kärnor (om än mindre än de "vanliga") så är den inte seedless. Seedlees betyder kärnFRI! inte kärnmindre.

• bara lilla jag

jo men om det inte klassas som kärnor så är det inte kärnor och dom har helt rätt när som skriver kärnfritt.. i kärnfria druvor kan man också hitta vita kärnor, alltså något som är en början på kärnor men som inte räknas som kärnor

• Velour

FFS = for fuck sake?

trollkarl skrev 2009-07-13 22:47:34 följande:
    men ffs, ät o va glad. dom är tunna, mjuka. du känner dom knappt ju..
Svar på tråden Kärnfri vattenmelon