• busan123

Min 1,5 åring står och går på tårna

Alltså min dotter har ännu inte börjat att gå, men har sedan innan året gått runt möbler o dyligt, (bara hon har stöd, balansen är inte på topp än) Kruxet är att hon inte vill stå och gå på hela foten, utan ställer sig genast upp på tårna... Hon KAN sätta ner fötterna, men hon vill helt enkelt inte...
    Är det någon som har ngt tips på om man kan träna med henne eller tror ni att det kommer att ge me sig självt med tiden?

( man vill ju så gärna att lillskruttan ska kunna springa runt med kompisarna när hon börjar på dagis till hösten :) )

• Svar på tråden Min 1,5 åring står och går på tårna
  • Lappen

var så själv när jag skulle börja gå men det försvinner gjorde det för mig efter ett tag

• snugglebunny

Vår dotter gick också på tårna när hon började lära sig gå då hon var 13 månader. Men ganska snart satte hon ner hela foten. Nu gör hon det ibland.
    Ett tips kan vara att skaffa bra lära gå-skor, typ Kavat, som hon kan ha på sig inne.

• Stina m buffe i ugnen

Jag tror också på att skor kan hjälpa, och märker ni att hon står mer på tå då så är det ju bara att strunta i skorna. Jag förstår ju också om ni tänker på hennes små hälsenor - tänk om de blir för korta pga allt tå-trippande så att det faktiskt stramar när hon sen ska trycka ner hälen.

Här har vi en tjej på 16 månader som springer runt på tårna som en rolig grej! Hon kan gå vanligt sen 5 månader tillbaka, men rätt tidigt började hon sin ballerina-stil. Knasig liten tjej. Bra ballansträning måste det ju vara i alla fall.

• busan123
    snugglebunny skrev 2009-07-13 22:17:32 följande:
    Vår dotter gick också på tårna när hon började lära sig gå då hon var 13 månader. Men ganska snart satte hon ner hela foten. Nu gör hon det ibland. Ett tips kan vara att skaffa bra lära gå-skor, typ Kavat, som hon kan ha på sig inne.
    Tack för tipset!
  • magnolia72

Jag läste någon tråd om "tågång" när min son tillfälligt trippade på tå och det kan vara så att hälsenan är för kort. Kolla med bvc för jag tror att man får hjälp hos sjukgymnast om barnet har för kort hälsena.

• Stjärnstoft

Min syster var tågångare som liten. Gick hos sjukgymnast i flera år utan framgång och blev i lågstadiet opererad med hälseneförlängning.

Min dotter var också tågångare fram till 2,5 år sen gick hon spontant över till att gå på hela foten.

• Dr Mupp

har hon haft gåstol? Tågång är vanligt hon barn som haft gåstol.

• SailorGirl

Jag hade ingen gåstol och jag gick precis så som TS beskriver när jag lärde mig gå på det glada 70-talet Det gick över.

Svar på tråden Min 1,5 åring står och går på tårna