• Ami755

Singel på uppfarten?

Är det någon som har singel på sin uppfart?

Vill gärna ha kommentarer + & -, snöröjning, regn hållbarhet o så.

Vi har en uppfart som byggherren lagt med småsten o stenmjöl. Vet inte om vi vill lägga sten på hela o jag har tänkt på singel istället. Kan tänka mig svart kanske blandat med lite rött(har rött tegel blandat med grått).

Tack på förhand

• Svar på tråden Singel på uppfarten?
  • Lillstrumpa79

Vi la singel för 5-6 år sedan. Den ligger fint kvar under en rejäl matta ogräs
    Förbered marken noga så slipper ni nog sådant. Är det ingen jätteyta (som vår) så kan man ju dra ogräset efter hand eller spruta. Finns ju bra & miljövänliga preparat numera.

• Lillan7704

Jag hade hellre lagt sten än singel...

Hur ser det ut vid sidan av gången? Är det gräs där?

• Shorona
    Lillstrumpa79 skrev 2009-07-13 21:41:21 följande:
    Vi la singel för 5-6 år sedan. Den ligger fint kvar under en rejäl matta ogräs Förbered marken noga så slipper ni nog sådant. Är det ingen jätteyta (som vår) så kan man ju dra ogräset efter hand eller spruta. Finns ju bra & miljövänliga preparat numera.
    Har Totex blivit lagligt igen?
    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Cia o krabaten

Tänk på att man ska kunna gå på det barfota kanske

Vi valde stenmjöl på våran så är det finkorningt grus som blir platt och hårt och funkar bra att tex cykla på.

Det är så himla vassa stenar som man får från grustäkter nu.

• Lillan7704
    Lillan7704 skrev 2009-07-13 21:42:08 följande:
    Jag hade hellre lagt sten än singel... Hur ser det ut vid sidan av gången? Är det gräs där?
    Med sten menar jag alltså inte småsten som sjösten odyl utan riktig trädgårdssten, plattor eller vad man nu vill ha...
  • Lillstrumpa79
    Shorona skrev 2009-07-13 21:43:15 följande:
    [citat]
    Har Totex blivit lagligt igen?
    [/citat

Diesel & en tändsticka vetja
    Just nu har vi en grävmaskin här som hyvlar bort skiten

Sorry - helt OT
  • Shorona
    Lillstrumpa79 skrev 2009-07-13 21:51:28 följande:
    [citat]Har Totex blivit lagligt igen?[/citatDiesel & en tändsticka vetja Just nu har vi en grävmaskin här som hyvlar bort skiten Sorry - helt OT
    Spillolja funkar också.
    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Ami755

den har fall uppfarten. Vi har en gång framifrån till huset med stenplattor. en gång från uppfarten till huset är oxå lagt stenplattor o även uteplatsen på baksidan. Så vi ville ha nåt annat än stenplattor, för variera lite . Vi har gräs framför huset så det ser grönt o fint ut, och även på baksidan.

Kommer det inte in mycket stenmjöl? så som vi har det nu är det den större varianten med lite stenar i o det kommer gärna med in under skorna..
    Cia o krabaten skrev 2009-07-13 21:44:08 följande:

Tänk på att man ska kunna gå på det barfota kanske Vi valde stenmjöl på våran så är det finkorningt grus som blir platt och hårt och funkar bra att tex cykla på.Det är så himla vassa stenar som man får från grustäkter nu.
    Vi lägger en ogräsmatta under isåfall- så slipper vi risken att brandkåren måste rycka in .

Ingen med erfarenhet med skottning o så?
    Kanske man skulle kunna lägga sjösten?Så mycket vackrare o mjukare o gå på såklart!Hmmm mycket o tänka på
  • Saffy

Vi har en blå/grå singel. Visst är det snyggt, men det gör ont att gå på barfota och man får sopa lite då och då vid entrén eftersom singeln dras med in när man går. Det går heller inte att cykla på. Jag vill nog i framtiden lägga marksten istället. Skottningen är lite meckigt eftersom det lätt kommer med en hel del grus, så det behövs krattas eller fyllas igen när våren kommer. Det är inte ett jätte problem, men ändå nåt att tänka på.

• Lillan7704
    Ami755 skrev 2009-07-14 19:25:01 följande:
    den har fall uppfarten. Vi har en gång framifrån till huset med stenplattor. en gång från uppfarten till huset är oxå lagt stenplattor o även uteplatsen på baksidan. Så vi ville ha nåt annat än stenplattor, för variera lite . Vi har gräs framför huset så det ser grönt o fint ut, och även på baksidan.Kommer det inte in mycket stenmjöl? så som vi har det nu är det den större varianten med lite stenar i o det kommer gärna med in under skorna..Cia o krabaten skrev 2009-07-13 21:44:08 följande: Vi lägger en ogräsmatta under isåfall- så slipper vi risken att brandkåren måste rycka in .Ingen med erfarenhet med skottning o så?Kanske man skulle kunna lägga sjösten?Så mycket vackrare o mjukare o gå på såklart!Hmmm mycket o tänka på
    Vi säljer X-antal ton sjösten varje vecka och den normalstora danska svart/vita sjöstenen (den vanligaste) innehåller ofta flinta. Den har rätt vassa kanter, bara så du vet.. Och den stora sjöstenen vrickar man lätt fötterna på..
    Så om ni ska gå på den och verkligen vill ha sten, så hade jag nog rekomenderat den minsta stl sjösten.
  • Ami755
    Lillan7704 skrev 2009-07-17 00:40:51 följande:
    Vi säljer X-antal ton sjösten varje vecka och den normalstora danska svart/vita sjöstenen (den vanligaste) innehåller ofta flinta. Den har rätt vassa kanter, bara så du vet.. Och den stora sjöstenen vrickar man lätt fötterna på..Så om ni ska gå på den och verkligen vill ha sten, så hade jag nog rekomenderat den minsta stl sjösten.
    Tack för det rådet! Då utesluter jag nog det... Ja det verkar som mannen får ta det stora projektet o lägga marksten där med...Så glad han kommer bli
    Men inget kul o dra med sig sten in heller! Tack alla för synpunkter o råd!
Svar på tråden Singel på uppfarten?