• Anonym (Orolig)

Efter förlossningen. Det tynger ännu nedåt..

Jag är så less på att inte känna mig helt återställd efter förlossningen. Efter första förlossningen hade jag lääänge en "tyngdkänsla" nedåt mellan bena, och nu efter andra förlossningen (7 månader sen) har jag också det. Det tynger både fram och bak liksom.
    Jag sprack en del under andra förlossningen, bakåt, men ej så djupt, så detta beror inte på det, utan det har läkt fint. Var på 2 efterkontroller på sjukhuset och frågade varför jag känner så här men allt ser bra ut. Nog tjocka "väggar" där nere, och även rumpan var "tajt och spänstig" (ursäkta det intima språket).
    En läkare kollade noga och svarade på mina frågor. Allt såg bra ut enligt henne. Och hon sa att det kan ta tid att läka, och att man kan ha en konstig känsla efteråt.
    Jag frågade om jag hade franfall, men det hade jag inte i mediccink mening. Bara lite buktande väggar som många får.

Jag vet inte varför jag känner så här ännu, det har ju gått 7 månader nu. Det är jobbigt eftersom jag tänker på det hela tiden. (gör nog saken bara värre..)
    Jag gör knipövningar ofta och kanske är det musklerna som blir ansträngda och då känns mer?

Finns det någon mer som känt denna tyngd? Vet någon om det nånsin blir bättre?

Orolig.. Jag oroar mig fast läkaren säger att det ser bra ut.

• Svar på tråden Efter förlossningen. Det tynger ännu nedåt..
  • Anonym

Det Kansle är lite foglossning som spökar på dig nu efteråt, det kan stanna kvar ett tag efter förlossningen!!

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2009-07-15 12:42:14 följande:
    Det Kansle är lite foglossning som spökar på dig nu efteråt, det kan stanna kvar ett tag efter förlossningen!!
    Nej, det tynger som mellan mena. Jag tror att det är i musklerna i bäckenområdet.
  • Anonym

Jag har lika dant. Å de va snart 1 år sen jag fick barn!!!

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2009-07-15 14:40:13 följande:
    Jag har lika dant. Å de va snart 1 år sen jag fick barn!!!
    Har du? Hur känns det för dig?
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2009-07-15 14:42:06 följande:
    Har du? Hur känns det för dig?
    Jag Har en tyngdkännsla nästan hela tiden. Å ibalnd när man gör nummer 2 känns de obehagligt. Har inte framfall de har jag kollat upp. Men att gämt ha en tyngdkännsla är jobbigt. Jag oroar mig också fast gyn säger att de är ok. 
  • Anonym (e)

jag har en tyngdkänsla i underlivet. när jag tog cellprov sa dom ingenting utan allt såg bra ut, men när jag använder tampong är det som en vägg. den känns ibland när jag har sex också. har funderat på framfall, men kan det komma efteråt? mitt barn är 1år nu

• Anonym (Orolig)

Anonym (e) skrev 2009-07-15 17:23:08 följande:

jag har en tyngdkänsla i underlivet. när jag tog cellprov sa dom ingenting utan allt såg bra ut, men när jag använder tampong är det som en vägg. den känns ibland när jag har sex också. har funderat på framfall, men kan det komma efteråt? mitt barn är 1år nu
    Vet du vad? Jag tror att folk använder just ordet "framfall" för ofta (ex här på fl så att man blir extra orolig). Jag trodde att jag hade framfall eftersom det tyngde så och dessutom kände jag också en "vägg" där inne. Efter mitt första barn buktade främre slidväggen en del, och nu efter andra barnet buktar även den bakre lite. Men enligt läkaren är det absolut inget framfall i medicinsk mening. Om man ska ha framfall (enligt läkare) så är det nog när ex en hel "vägg" (främre eller bakre) har rasat totalt, eller när livmodern sjunkit så att tappen tittar ut. Ofta hänger ngt ut ur slidan då.

Jag tror inte du har framfall. Hur ser det ut där nere? Jag kan se att ngt är för slidan lite, inte så att det hänger utanför, utan syns i öppningen, och det är den främre väggen mot urinblåsan som buktar lite.
    Buktar, men inget framfall alltså.
    Kanske är det en sån "vägg" du känner? En buktning där inne.

Men jag vet inte vad min (eller din) tyngdkänsla beror på. Bara att allt "ser bra" ut och visst är det bra, men samtidigt så oroar det ju en. Att inte känna sig helt som förr.
    Men kanske är det vanligt attt känna så?

Ibland önskar jag att jag gjort kejsarsnitt i stället...
  • Anonym (Orolig)

Föressten- kniptränar ni? Jag upplever att tyngdkänslan blir värre när jag jniper för mkt. Som att typ vara bajsnödig hela tiden. Träningsvärk?

• Anonym (e)

jag är inte så insatt i framfall egentligen, var bara barnmorskor som sa "gör knipövningar så att du inte får framfall" inte fan gjorde jag några knipövningar ;)
    eller ibland, när jag kom ihåg.

men jag tror inte att något buktar ut, men om jag använder tampong eller känner med fingret så är jag liksom trängre än jag innan.
    har försökt kolla med spegel och ser ingenting som sticker ut. men om man känner efter är det som en vägg uppåt
    alltså väggen kommer uppifrån. svårt att förklara egentligen. tänkte kolla upp det för säkerhets skull, kan egentligen fråga min man som är ssk och vet hur det ser ut, men jag tycker att det är pinsamt :b
    det har kommit mer nu på sista tiden när jag kräkts (har bulimi) och då kissar jag på mig, men det gjorde jag under graviditeten när jag kräktes också. det blir ju som ett jättetryck.
    ska avvakta lite och se, försöker göra knipövningar men det känns som att jag gör fel. för det känns i magmusklerna när jag gör det och det ska det väl inte egentligen?

• Anonym (Orolig)

Anonym (e) skrev 2009-07-15 22:59:03 följande:

jag är inte så insatt i framfall egentligen, var bara barnmorskor som sa "gör knipövningar så att du inte får framfall" inte fan gjorde jag några knipövningar ;)eller ibland, när jag kom ihåg. men jag tror inte att något buktar ut, men om jag använder tampong eller känner med fingret så är jag liksom trängre än jag innan. har försökt kolla med spegel och ser ingenting som sticker ut. men om man känner efter är det som en vägg uppåtalltså väggen kommer uppifrån. svårt att förklara egentligen. tänkte kolla upp det för säkerhets skull, kan egentligen fråga min man som är ssk och vet hur det ser ut, men jag tycker att det är pinsamt :bdet har kommit mer nu på sista tiden när jag kräkts (har bulimi) och då kissar jag på mig, men det gjorde jag under graviditeten när jag kräktes också. det blir ju som ett jättetryck. ska avvakta lite och se, försöker göra knipövningar men det känns som att jag gör fel. för det känns i magmusklerna när jag gör det och det ska det väl inte egentligen?
    Många får en buktande vägg mot urinblåsan efter förlossningen. Den buktar ofta, men mer eller mindre. Kan du trycka bak/upp väggen du känner? Man brukar kunna det, men sen buktar den ner igen.
    Det kan vara därför du har svårare att hålla kisset också. Knipövningar hjälper nog.
  • Anonym (samma här)

Hade en helt okomplicerad förlossning med ett litet gossebarn. Sprack inget, och blev väl godkänd på efterkontrollen. Jag känner också en "tyngdkänsla" bakåt, typ mellangården. Men det är ingen fara enl. min bm, själv är jag ssk.

Oroa dig inte! Kroppen har ibland ett långt minne och våra kroppar är olika. Jag kniper en gång per dag (som man så sig bör) och har en bra sexliv. Tynden är fortfarande där, speciellt när jag går i dåliga skor på hårt underlag (typ i nerförsbackar..), men jag har slutat oroa sig. Det kommer bli bra, men känslan kommer säkert vara kvar i några år.

• Anonym (Orolig)

Anonym (samma här) skrev 2009-07-16 14:00:09 följande:

Hade en helt okomplicerad förlossning med ett litet gossebarn. Sprack inget, och blev väl godkänd på efterkontrollen. Jag känner också en "tyngdkänsla" bakåt, typ mellangården. Men det är ingen fara enl. min bm, själv är jag ssk. Oroa dig inte! Kroppen har ibland ett långt minne och våra kroppar är olika. Jag kniper en gång per dag (som man så sig bör) och har en bra sexliv. Tynden är fortfarande där, speciellt när jag går i dåliga skor på hårt underlag (typ i nerförsbackar..), men jag har slutat oroa sig. Det kommer bli bra, men känslan kommer säkert vara kvar i några år.
    Tack för ditt inlägg.
    Jag hoppas det är som du säger, att det bara ÄR en känsla som kanske tar lång tid att läka?! Jag var så himla rädd för framfall förut och för att bli ev inkontinent där bak eller ngt bara för att det känns så "tungt". Detta trots att allt ser bra ut.
  • Anonym (Hej)

Inte ny tråd kanske men

Finns olika grader av framfall, livmoder, rectocele tarm, cystocele urin.. grader 1-4. Väldigt vanligt med någon grad efter man fött barn. Men inte alla märker av de och för vissa, så som ja förstått de är de lixom tillfälligt just efter förlossning, men blir lite bättre senare. Framfall kan bli egentligen närsom pga att man blir äldre och att man har typ gravitationen mot sig. Men tror att de är därför man ska låta bäckenbotten återhämta sig och återfå styrka innan tyngre lyft och träning. Sen många vaginala förlossningar kan påverka.
    Man ska ibland krysta hosta eller stå upp för att de ska ge sig tillkänna. När man ligger på rygg kan de lixon falla tillbaka. Ialf grad 2 är fortfarande innanför och fram till hymen tror jag. 

Svar på tråden Efter förlossningen. Det tynger ännu nedåt..