• Hormonermedhumör

Handla hem vad från apoteket till bebisen kommer ?

Vore tacksam för tips om vad man ska köpa hem från apoteket inför den första tiden med bebisen ?

• Svar på tråden Handla hem vad från apoteket till bebisen kommer ?
  • Mumzzan

Det enda jag köpte från apoteket som jag hade verklig nytta av när min dotter var nyfödd, det var inotyolsalva! Den är oumbärlig fortfarande trots att hon är snart tre år! :)

sen så klart har vi ju kompletterat med febertermometer och alvedon och såna saker efter hand men inte när hon var nyfödd!

lycka till!

• Evangeline72

Salvor ex Idomin, Inotyol eller liknande
    Febertermometer (rumptermometer helst)
    Näsdroppar (koksalt+1 månaders nezeril)
    Nässug (näsfrida, finns på nätet att köpa)
    Babyolja
    Nappar
    Alvedon (ges efter vikt, så läs noga)

• yttik

Vi gav min syster en presentkorg med bland annat allt man kan tänkas behöva från apoteket: näsdroppar, termometer, inotyolsalva, amningsinlägg, handbröstpump och minidermsalva.
    Superuppskattat!

• Tridde

amningspump, nån slags salva (idomin, inotyol eller liknande, finns en uppsjö snarlika), febertermometer rumpversionen och alvedon klarar du dig långt med. febertemp kan du även använda för att få förstoppade små bebisar att komma igång med magen igen så den är oslagbar tycker jag du kommer att komplettera tusen gånger om sen, men det är skönt att ha alvedon hemma om en bebis mitt i natten får feber eller öroninflammation akut vilket kan hända tyvärr.

• yttik
    Tridde skrev 2009-07-14 07:43:14 följande:
    amningspump, nån slags salva (idomin, inotyol eller liknande, finns en uppsjö snarlika), febertermometer rumpversionen och alvedon klarar du dig långt med. febertemp kan du även använda för att få förstoppade små bebisar att komma igång med magen igen så den är oslagbar tycker jag du kommer att komplettera tusen gånger om sen, men det är skönt att ha alvedon hemma om en bebis mitt i natten får feber eller öroninflammation akut vilket kan hända tyvärr.
    Hur i allsin dar kunde jag glömma skriva alvedon? Haha! A mommycrime! Alvedon är ett måste ja!
  • Ia 70
    Apoteket: Bra att ha hemma innan bebbe kommer

Amningskupor
    Salva
    för såriga bröstvårtor
    Tvättlappar
    Salva till barnets stjärt (finns olika)
    Nagelsax

Termometer (men vi använde det aldrig den första tiden)
    Alvedon )köpte/använde vi aldrig förrens dottern vart lite större, inget som kändes akut den första nyföddhetstiden)
    Näsfrida (köpte aldrig o har aldrig använt) dottern är nu 2 år. Men många uppskattar den)
    Bröstpump o flaskor kan Ni köpa senare om du skulle behöva pumpa ur.
    Nappar kan ni oxå köpa senare om det är så att bebbe har ett stort sugbehov, men skall helst inte användas innan amningen kommit igång ordentligt.
    Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
  • Tridde

fast får man mjölkstockning eller knölar sent på kvällen/natten är det vansinnigt skönt att ha en pump hemma, och apotekets kostar runt 115spänn så det är ingen vansinnesinvestering att ha hemma just in case flaska behövs kanske inte direkt, det kan kompletteras senare för pumpar du ur kan du ge på kopp eller sked

• Sirendes

Innan bebben kom köpte jag bara inotyolkräm, babyolja och amningsinlägg.

Svar på tråden Handla hem vad från apoteket till bebisen kommer ?