• vickey

fårskinn i liggbarnvagn?

att bädda med .
    nu har jag en anledning till att köpa det,har alltid velat ha fårskinn :) ,blir ju som en liten madrass i vagnen ju :)

berätta gärna för och nackdelar ,men om jag har fårskinn behöver jag då ha madrass och lakan i vagnen med ?

• Svar på tråden fårskinn i liggbarnvagn?
  • trollbottom

Vi har bara använd fårskinnet, inget lakan eller så. Eller jo, när han kräktes som mest la vi ett tunt lakan över för att slippa få rent skinnet hela tiden, var lättare att byta ett tunt tyg. Men ingen madrass.
    Nu är han snart två år och har fortfarande skinnet i vagnen. Det blir mjukt och skönt.
    Nackdelar ser jag inga faktiskt.

• JungfruMaria

Hej. Jag har hört att det inte är så bra att använda såna som är tänkta som mattor som t.ex. Ikeas fårskinn är. De är garvade med krom och det är inte de som är tänkta till bebisar. Sen så luggar de från ikea (enligt vad jag läst här på fl) o bebisen kan få det i munnen (hur nu det ska gå till för de ligger ju på det men ändå..).

Det finns även billigare alternativ än de som finns på babybutikerna. Kolla t.ex. på hemsidan www.lammskinn.se Där kostar ett skinn från 450:- och det tycker jag är ett schysst pris. Vill man ha ett tvättbart så kostar de mycket mer men som jag förstår det (vet inte, min bebbe har inte kommit än..) ska man inte behöva hålla på o tvätta dem. Så länge de inte bajjar direkt på men det gör de ju inte. Jag kommer att ha madrass under med lakan på o ha fårskinnet allra överst o är han dålig får jag väl lägga på ett lakan för att skydda fårskinnet.

Annars så fördelen med lammskinn ska vara att de värmer när det är kallt o svalkar när det är varmt. Det låter ju perfekt! Lycka till!

• Markisa
    trollbottom skrev 2009-07-14 08:57:32 följande:
    Vi har bara använd fårskinnet, inget lakan eller så. Eller jo, när han kräktes som mest la vi ett tunt lakan över för att slippa få rent skinnet hela tiden, var lättare att byta ett tunt tyg. Men ingen madrass. Nu är han snart två år och har fortfarande skinnet i vagnen. Det blir mjukt och skönt. Nackdelar ser jag inga faktiskt.
    Hur gör du med säkerhetsbälte då? Har du gjort hål i lammskinnet?
    vickey skrev 2009-07-14 09:17:20 följande:
    ok :) nån mer?
    Jag har använt äkta lammskinn i liggvagnen utan nån madrass eller lakan. Nu är dottern 6 månader och jag skulle gärna fortsätta använda det om det inte vore för säkerhetsbältet som sitter i vägen. Det måste vi ju använda men det går inte ihop med skinnet som man i så fall får göra hål i. Vilket är synd.
  • vickey

nä min är ju inte här heller :).

nä ikea har jag inte tänkt att köpa från. blir äkta fårskinn, kommer att gå på en 500 men det är ju ändå okej :),frakten är fri med :).

mm det blir nog ett fårskinn här :)

• Markisa
    vickey skrev 2009-07-14 09:35:52 följande:
    nä min är ju inte här heller :). nä ikea har jag inte tänkt att köpa från. blir äkta fårskinn, kommer att gå på en 500 men det är ju ändå okej :),frakten är fri med :). mm det blir nog ett fårskinn här :)
    Jag köpte mitt på Blocket eller tradera. Minns inte nu men det var så gott som oanvänt och gick på max 300. Det behöver inte vara nytt men sen är det olika om ni tycker att det är ok med beggade grejor. Det tycker jag.
  • JungfruMaria

Fram för begagnade grejer!!!!!!! Absolut. Och allra helst till bebisar. De hinner ju knappt använda t.ex. kläder förräns de växt ur dem. Sen är inte vår ekonomi speciellt fet så man får ju göra det som krävs utan att behöva gå på knäna. Tradera har blivit min bästa vän sen jag blev gravid. Jag har köpt alla mina gravidkläder o jättemycket bebiskläder där för knappt nå pengar alls. Snygga toppar för 1kr styck som jag haft turen att ropa hem för att ingen annan sett dem. Frakten har för det mesta kostat mer än plaggen!

• trollbottom
    Markisa skrev 2009-07-14 09:33:48 följande:

Jag har använt äkta lammskinn i liggvagnen utan nån madrass eller lakan. Nu är dottern 6 månader och jag skulle gärna fortsätta använda det om det inte vore för säkerhetsbältet som sitter i vägen. Det måste vi ju använda men det går inte ihop med skinnet som man i så fall får göra hål i. Vilket är synd.
    Jag använder en sele som inte hör till vagnen. Tyckte inte om selen som ingick i vagnen då den gjorde så att han sitter helt mot ryggen. Det funkar inte med vår vilde. Utan jag har en separat sele. Som jag hade när jag var liten
  • Dr Mupp
    Vi anväder inte sele i vagnen, har int ebehövts. Annars finns det lösa selen att använda.
  • Flisan79

Jag har också fårskinn (speciellt för barn från babyland) och när jag bytte till sittdelen med selar skar jag hål på baksidan av skinnet och drog igenom selen. Inga problem och syns inte alls framifrån när man tar loss skinnet.

Svar till TS:

Vi hade bara skinnet i botten. Just i början när det kräktes en del hade jag en liten filt just under huvudet. Sen hade jag filt/filtar som täcke om det behövdes.

Det negativa är just att det kan vara svårt att tvätta och alla fårskinn går inte att tvätta. Jag valde ett från babyland som var tvättbart. Har dock bara behöft tvätta det en gång på 2 år.
  • forest

Fårskinn är toppfina att ha i vagnen, men gärna ett tvättbart och jag skulle inte ha ett "mattskinn" i vagnen. Skinnberederiet i Tranås bereder skinn till bebisar som de märker med "ulltott", de är med tanke på pälslängd, tvättbarhet och beredning utvalda för att passa bebisar. De håller stilen även när man tvättar dem, även om de förstås blir lite, lite hårdare i skinnet (men det spelar ingen roll när de ligger i vagnen)

(får väl erkänna att vi har får och jag låter bereda en del skinn, med andra ord får jag nog anses vara partisk, men jag tycker också att de skinnen är snyggare än t ex Babylands som är mer gula i tonen. Samt ibland från lamm som utsatts för mulesing)

• Flisan79
    forest skrev 2009-07-14 19:20:48 följande:
    Fårskinn är toppfina att ha i vagnen, men gärna ett tvättbart och jag skulle inte ha ett "mattskinn" i vagnen. Skinnberederiet i Tranås bereder skinn till bebisar som de märker med "ulltott", de är med tanke på pälslängd, tvättbarhet och beredning utvalda för att passa bebisar. De håller stilen även när man tvättar dem, även om de förstås blir lite, lite hårdare i skinnet (men det spelar ingen roll när de ligger i vagnen)(får väl erkänna att vi har får och jag låter bereda en del skinn, med andra ord får jag nog anses vara partisk, men jag tycker också att de skinnen är snyggare än t ex Babylands som är mer gula i tonen. Samt ibland från lamm som utsatts för mulesing)
    På tal om färg från babyland så valde jag ett rosa . Finns flera färger att välja på. (hoppas att lammet inte blivit utsatt för mulesing, vad det nu är )
  • Markisa
    JungfruMaria skrev 2009-07-14 11:56:09 följande:
    Fram för begagnade grejer!!!!!!! Absolut. Och allra helst till bebisar. De hinner ju knappt använda t.ex. kläder förräns de växt ur dem. Sen är inte vår ekonomi speciellt fet så man får ju göra det som krävs utan att behöva gå på knäna. Tradera har blivit min bästa vän sen jag blev gravid. Jag har köpt alla mina gravidkläder o jättemycket bebiskläder där för knappt nå pengar alls. Snygga toppar för 1kr styck som jag haft turen att ropa hem för att ingen annan sett dem. Frakten har för det mesta kostat mer än plaggen!
    Samma här! Allt har jag köpt begagnat, både gravid- och bebiskläder samt leksaker. Av samma skäl som du plus av hänsyn till miljö. Det är HELT ONÖDIGT att köpa nya bebis grejor. Precis som du från Tradera och från en granne på gården. Mina två vagnar har jag dock köpt nya måste jag erkänna Men det är det enda.
  • Bondfia

Tvättbart och tvättbart...fnys...
    Jag tog inte in mina får när det regnade, men de krympte inte i alla fall

Skämt åsido, de flesta tål att spolas med kallvatten och torka sakta ute i vinden. För guds skull, torka dem inte varmt!

Man KAN nån enstaka gång köra de tvättbara kallt i maskin med en aning tvål eller mycket hellre med ulltvättmedel med lanolin i (ullfett alltså, som återfettar dem)
    För det mesta har jag skakat och hängt ut mina på vädring i stilla regn, de blir som nya!

Jag har haft fårskinn i vagga, spjälsäng, vagn, sulky och babyskyddet/bilbarnstolen, finns att köpa med urtag för bälten, kan användas sommar som vinter, det andas ju!
    Vitsen med dem är ju att de är så gosiga och andas, så det absolut inget annat behövs, men som Trollbottom skrev, är det ju bra att skydda fällen mot kräks, om det behövs.

Nackdelar: Poppis bland storasyskon att sno skinnet och ha framför TVn...och då har man inget till babyn...men vi har nog 6 st nu, så det klarar sig bra!

• forest

håller med om att man inte ska tvätta i onödan - men bra att kunna göra det om det behövs. Mulesing är när man skär bort skinn på lamm/får, utan bedövning, för att undvika angrepp av insekter. Självklart får man inte göra så i Sverige, men i Nya Zeeland och Australien (som är stora när det gäller lammproduktion) föreattkommer det tyvärr. Fråga gärna när ni köper skinn om de garanterar att lammen inte varit utsatta för mulesing - så vet företagen att man efterfrågar det.

Vi har förstås också rätt många fårskinn - första "anhalten" för ett skinn är i vagnen, sedan hamnar de i soffan, när de blivit lite trista efter något år blir de utmärkta i pulkan, och slutligen i hundkorgen... (men de är de verkligen gamla...)

Svar på tråden fårskinn i liggbarnvagn?