• MJW

Vad kallas pappans mormor? Allvarligare än vad ni tror!

Jag undrar precis som det står i rubriken...
    Min mans mormor har en förmåga att kalla sig mormor åt alla, bara för att hon är min mans mormor.
    Men när vårt barn föds blir ju min mamma, mormor!
    Kallas hon då för gammelfarmor (pappas sida = farmor)
    eller gammelmormor? (kan man då ha två, jag har ju oxå en mormor)
    Hur löjligt det än låter så måste jag veta detta, hon är lite av en "besvärlig svärmor", om ni förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Vad kallas pappans mormor? Allvarligare än vad ni tror!
  • Pumpkin och Selma

Jag skulle nog köra på gammelfarmor...eller i såna fall gammelmormor om hon föredrar det (men gammelfarmor är ju mer "riktigt"). Det är din mammas tur att få vara mormor nu!

• Lalalong

Även om du kallar henne gammelfarmor så kan det ju bli två styckna. För om det ska vara att det heter farmor för att det är på din mans sida och mormor för att det är på din sida så finns det ju två ändå... *luddigt* alltså både din mormor din farmor blir gammelmormor och både hans mormor och farmor blir gammelfarmot.... Så hur du än vänder på det så får du två gammelmormor och två gammelfarmor. Så gör vad som känns bäst.
    I vår släkt hade det blivit gammelmormor eftersom hon är din mans mormor, men det där kan nog vara lite olika

• uniMog

Pappas mormor skulle jag säga.
    Gammelfarmor och Gammelmormor är ju lika fel beroende på från vilken sida man ser det. Man har ju rimligtvis i så fall 2 gammelfarmor och 2 gammelmormor

• teddyn

Det blir gammelfarmor. Du tänker helt rätt

• Alle

Hon är din mans mormor - alltså gammelmormor eller, till pyret blir hon ju farmorsmor - alltså, om jag har fattat rätt - fars mors mor.

• Helena S

När pappas mormor levde kallade vi henne för gamlamormor.... men då var hon den enda av mina föräldrars mor- och farföräldrar som levde.... Undrar också lite över det där eftersom jag och min sambo har samtliga mor-och farföräldrar i livet nu, och vi blir föräldrar i januari!! =)

• uniMog

Varför inte uppfinna något nytt? Farmormor låter väl bra?

• Linda

Jag kallade min pappas mormor för gammelmormor (okej egentligen sa jag väll hennes namn, men om jag skulle beskriva vem hon var). Det blir ju två gammelmormor/farmor, gammelmorfar/farfar hur man än vrider på det, men jag tycker att det låter bäst så eftersom det är barnets pappas mormor.

• zelda 76

Min mormor blev gammelfarmor till min brors dotter..

Svar på tråden Vad kallas pappans mormor? Allvarligare än vad ni tror!