• TyskMamma

Hennes farfar är nazist=(

Ja, min man är tysk och hans pappa deltog i kriget. Inga problem där, vem kunde undgå att det var krig på 40-talet?
    Problemet är bara att dessa värderingar lever kvar i honom ännu och nu försöker han överföra dessa på min treåriga dotter!!
    Häromdagen frågade hon " - Mamma, vad är "arisch"? " (Arisk på tyska och eftersom hon sa just det ordet på tyska misstänkte jag starkt någon tysk släkting eftersom hon annars pratar svenska med mig!)
    Jag frågade lite tafatt var hon har fått detta ordet ifrån och då svarade hon "från Opa" (= farfar)
    Nu har hon också börjat använda ord som neger och frågar vad en jude är och varför de har så stora näsor för det har minsann Opa sagt!
    Häromdagen ställde hon sig också på sin stol hemma och ropade i högan sky "Ich bin deutsche! Ich bin die beste!" (Jag är tyska, jag är bäst!")
    Hur ska jag säga till min svärfar att han ska låta bli att påverka min dotter i den riktningen?! Och hur ska jag förklara för min dotter att det som hennes farfar säger inte stämmer innan hon blir helt fördärvad?!?! HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden Hennes farfar är nazist=(
  • goabarn77

Måste erkänna att det växer ett svagt illamående i mig nu. Det hade varit viktigt för mig att sätta stopp för detta. (Liksom det nog är för dig.) Jag skulle säga det rent ut att jag inte tolererar att min oförstörda tjej ska behöva ta del av dessa värderingar. I värsta fall skulle jag få strunta i att umgås med människor som har en så taskig människosyn. Jag hoppas det löser sig för dig.

• Örnie

Han måste var urgammal, om han deltog i kriget, så du behöver ju inte räkna med att han är med så många år till. Be din svärmor kolla att han inte pratar om sånt med barnet och förklara för barnet att Opa pratar dumma saker som han lärde sig i skolan förr i tiden.

• Örnie

Eller menar du att han var barn under kriget. Då är han förstås yngre.

• ToKar

Hade jag varit i samma sits hade hon inte fått träffa honom om han inte skärper sig, jag skulle avlida om mitt barn blev nazist...

• TyskMamma

Han var barn under kriget

• Vasen

Om han var barn under kriget, sen har levt i 65 år efter det och fortfarande håller fast vid nazismen, och tycker det är vettigt att försöka få sitt 3åriga nazistiskt finns det knappast något sätt du kan linda in att du tycker att det är fel. Du måste tala om för honom att du inte håller med, och du vill inte att han för över sitt tankesätt till ditt barn.

Alternativet är ju att du håller tyst inför svärfar och sen övertygar din dotter att han är gammal och gaggig, gammal och tokig, gammal och inte vet bättre eller något sånt alternativ. Jag tror det sista är sämre.

• DetVarEnGång

Det är ni föräldrarna som påverkar ert barn mest. Det går inte att ändra på hennes farfar, han får ha sina åsikter, tyvärr. Det skadar inte ert barn att få lite perspektiv på livet, det innebär inte att er dotter blir nazist i framtiden.
    Jag kommer från ett annat land, min mamma tycker att det är bra med lite dask på rumpan då och då. Hon har även daskat till mina barn vid ett tillfälle. I början var det väldigt upprörande för mig men nu har jag lugnat ner mig. Min mamma har sina åsikter och det går knappt ha någon vettig diskussion med henne. Vi träffar henne inte så ofta, så hon har knappt något inflytande över mina barns uppfostran. Jag antar att det är likadant med er, att dottern inte träffar sin farfar så ofta.

• redneck girl

säg precis vad du tycker om detta och att det är helt oacceptabelt att han lär jäntan sånt.säg att annars får han inte träffa henne ensam mer.du måste stå för din sak och inte vika en tum.ta upp det så fort du kan.

• hilah

Hjälp, det där låter ju läskigt. Jag tycker tvärtemot DetVarEnGång inte att ni ska acceptera detta. Hade heller ALDRIG accepterat att någon daskat till mitt barn, även om det var min egen mamma! Klart att gubben får ha sina åsikter (och efter 65 år så kommer han säkert inte att ändra på dem), men han påverkar ju er dotter på ett väldigt negativt sätt.
    Jag tycker att det är din man som får prata med sin pappa. Hade det varit min far, så hade jag snällt bett honom att inte tala så när mitt barn är med och om det inte hade hjälpt så hade jag sagt att vi inte vill att han umgås med barnet om han inte kan respektera våran önskan. Om han slutar med det nu, så tror jag verkligen inte att dottern är "fördärvad". Hon är ju så liten än och kommer att glömma farfars struntprat.

Svar på tråden Hennes farfar är nazist=(