• buselibus

Cykelsits till äldre barn???

Fram till vilken ålder kan man ha en cykelsits? Min äldsta är 5 år, är han för stor och blir det för tungt? Han väger ca 18 kg.

Fram till vilken ålder har era barn suttit i cykelsitsar. Jag tänker på när man cyklar längre sträckor och barnen inte orkar hela vägen.

• Svar på tråden Cykelsits till äldre barn???
  • LyNxQ

På vår cykelsits är 22kg max. (det brukar stå på baksidan, iaf på nyare sitsar)
    4-åriga dottern väger 20 och är 109cm lång, hon börjar få för långa ben (jag känner hennes knän när jag sitter på sadeln, men det funkar fint ändå) och det är nästan precis att bältet går att knäppa fast.

Cykelkärra är ju ett alternativ, eller en sån där halvcykel, som man sätter fast i sadelstolpen..

• Kodia

Vi haren på hängscykel. (Ungefär en sådan som LyNxQ länkade till, fast oväxlad.) Den är jättebra för äldre barn.

• Dr Mupp

Vår dotter är 6 år, 108 cm och 20 kg. Hon sitter bra i en Coop cykelstol.

• Kodia
    Lucky skrev 2009-07-15 08:49:30 följande:
    Vad kostar en sån där häng-på cykel ungefär??
    Hmm, jag _tror_ vi (maken...) betalade ungefär 1500:-. Mycket mer än en barnsits... Men den har varit jättebra, vi har kunnat cykla längs trafikerade vägar, och långa dagsetapper. Förra året när vi var på cykelsemester hade vi surrat packning på den också.

De flesta cykelhandlare har inte sådana hemma, men de kan beställa hem, så ring runt och fråga om märken och priser. (Skall du cykla längre sträckor med äldre barn kan det vara värt att lägga till för en växlad)
  • Kodia

Förresten, sådana cyklar kallas både trailerbike, tailbike och påhängscykel. (Bra att veta när du skall googla och kolla på Blocket!)

Svar på tråden Cykelsits till äldre barn???