• WaitingInVain

Smala höfter = trångt bäcken?

Jag är väldigt smal i kroppsbyggnaden, med smala axlar och smala höfter. Bakifrån ser jag ut ungefär som en tioårig pojke, dvs knappt några 'kvinnliga' former. Jag har i övrigt väldigt kort överkropp och långa ben. (Med andra ord ser jag lite märklig ut... )

Nu till min fråga/fundering;

Hänger trångt bäcken ihop med smala höfter? Jag är väldigt orolig för att jag inte ska kunna föda på naturlig väg och/eller att det ska bli komplikationer. Läste precis en artikel om CP-skadade barn, där ett barn hade blivit skadat pga (för mycket) bruk av sugklocka vid förlossningen.

Jag är naturligtvis väldigt orolig över att detta ska hända vårt barn också. Är i v 12 och ska på ultraljud i nästa vecka (KUB). Antar att jag bör ta upp min oror om detta med min BM redan då? Kan man mäta bäcken och förutse risker redan nu?

Detta är mitt första barn. Jag är adopterad, så jag kan inte fråga någon mamma om ev ärftlighet med trångt bäcken etc. Min lillebror föddes med sugklocka och han blev ett utmärkt friskt barn, så det där med sugklocka som hjälp är jag inte så rädd för egentligen, utan snarare riskerna...

Någon som vet?

• Svar på tråden Smala höfter = trångt bäcken?
  • mithrandil

På föräldrautbildningen sa de att kroppsbyggnad inte spelade så stor roll. Små tunna tjejer kan ha större bäcken än kraftigare. Men vettitusan hur väl det stämmer.
    Låter ju som om större tjejer ska ha större bäcken än de pyttesmå. Prata med din bm om din oro. Dom kan kanske hjälpa dig om du är så jätteorolig.

• HemmaHosSofi

Kan inte direkt svara på din fråga utan bara berätta min erfarenhet.

Är också väldigt smal och vid förlossningen så fastnade min dotter, och fick tas med sugklocka. Hon är en helt frisk liten tjej!

Är gravid igen med andra barnet och är såklart orolig för att det skall hända igen. Har pratat med BM om det, och om det finns möjlighet att mäta bäckenet. Enligt henne så mäter man inte det med andra barnet, utan bara med första i så fall. Så du KAN få ditt mätt med andra ord!
    Själv skall jag få prata med en läkare om det och gå aurorasamtal. Hoppas det kan hjäpa!

Så du skall absolut tala med din BM!!

Lycka till!

• Stimorol81

Är själv orolig för samma sak.
    Är gravid med mitt första barn och är väldigt smal.
    Väger 43 kg till mina 160 cm.
    Jag har tagit upp det här både med min barnmorska och läkare.
    Men dom totalt ignorerar det, och säger det är ingen fara för jag är så lång.
    Men man kan väl ha trångt bäcken för det?
    Men jag vet inte...

• Ejin

jag är/var smal och hade inga höfter alls och min tjej föddes på fem timmar hur lätt som helst... jag var oxå orolig innan men bm sa att kroppsbyggnade inte hade så mkt med det att göra... 

• funfactory

Jag tänker bara "aj" när jag tänker tanken på att man är "för liten" och ska få ut något så stort.. (har inte barn som ni hör haha)

Men prata med din Bm. Det är ju viktigt att få ut sin oro i tid så man kan bli av med den =)

• Lundby87

jag har 25-26 på jean och inga problem för min tös att titta ut.

• lokisse

ha ha jag läste nagon stans om en studie som gjordes nagon gang innan man hade koll pa att rönkenstralar var skadliga för fostret att det inte alls fins nagot sammanhang mellan smala höftr och ett brett becken...
    ganska spännande läsning om hur dom kollade becknen pa blivande mammor och blev överaskade av att det inte alls gick att se utanpa om det skulle bli en lätt förlossning eller ej..

snorkrakornas barn heter snorungar
  • WaitingInVain

Tack för alla svar. Nej, jag har också hört att det inte ska vara någon direkt koppling till kroppsstorlek och bäcken, men eftersom min höfter är så smala, är det ju klart jag funderar...

Stimorol81 och HemmaHosSofi;

Verkar helt klart som att man måste stå på sig för att få sitt bäcken mätt och att man bara har sin första graviditet på sig. Undrar varför man inte gör det på rutin? Besparingsskäl?

Skönt att höra att det ändå kan gå bra, smal och liten till trots. Jag ska absolut ta upp mina funderingar på måndagens läkarbesök!

• Helstsyskonnu

Tror inte det behöver hänga ihop. Vet en tjej som är pytteliten, skulle gissa på 150-155 cm och kanske 40-45 kg. Hon har fött två barn vaginalt, fast de kollade hennes bäcken först.

• Flinken

Men hur vet man att man har ett "stort" bäcken då? Hur mäter dom sånt?

* * * Tvillingpojkar födda 2003 & blivande son BF 10/11-09 * * *
Svar på tråden Smala höfter = trångt bäcken?