Smala höfter = trångt bäcken?
Jag är väldigt smal i kroppsbyggnaden, med smala axlar och smala höfter. Bakifrån ser jag ut ungefär som en tioårig pojke, dvs knappt några 'kvinnliga' former. Jag har i övrigt väldigt kort överkropp och långa ben. (Med andra ord ser jag lite märklig ut... )
Nu till min fråga/fundering;
Hänger trångt bäcken ihop med smala höfter? Jag är väldigt orolig för att jag inte ska kunna föda på naturlig väg och/eller att det ska bli komplikationer. Läste precis en artikel om CP-skadade barn, där ett barn hade blivit skadat pga (för mycket) bruk av sugklocka vid förlossningen.
Jag är naturligtvis väldigt orolig över att detta ska hända vårt barn också. Är i v 12 och ska på ultraljud i nästa vecka (KUB). Antar att jag bör ta upp min oror om detta med min BM redan då? Kan man mäta bäcken och förutse risker redan nu?
Detta är mitt första barn. Jag är adopterad, så jag kan inte fråga någon mamma om ev ärftlighet med trångt bäcken etc. Min lillebror föddes med sugklocka och han blev ett utmärkt friskt barn, så det där med sugklocka som hjälp är jag inte så rädd för egentligen, utan snarare riskerna...
Någon som vet?