• Smuliz

Katt med "dregel"?

Hittade precis min katt, Findus 1 år, liggandes på altanen och vilar. Inget ovanligt.

Men han öppnar inte ens ögonen och tittar på mej när jag klappar på honom, och han är blöt här och där. Och ur munnen kommer det ljusgult kladd??

Min första tanke, medan jag väntar på att veterinären ska ringa upp, är att han fått i sej något giftigt? Eller kanske huggormsbiten?

Vad tror ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-14 11:40
    Han stinker nåt äckligt med, vet inte vad, luktar fränt på nåt sätt

• Svar på tråden Katt med "dregel"?
  • mamma2kids

men gud,har dom ringt tillbaka?

• viseversa

finns det ingen djurakut dui kan ringa där du inte behöver vänta. Eller åk in med honnom!

• Blommiga tjejen

kan det inte vara epilepsi?

• elektra1

Blommiga tjejen skrev 2009-07-14 12:07:10 följande:

kan det inte vara epilepsi?
    då springer de runt och skriker efter ett tag. Och sen så blir de jättehungriga.
    (har haft 2 katter med epilepsi)
  • Smuliz

Nepp finns inget akut, men dom ringer väl snart. Han är för övrigt mycket piggare, vet inte vad det kan vara...

Ja den är vaccinerad.

• lokisse

kan han ha slickat pa en padda??

snorkrakornas barn heter snorungar
  • lokisse

http://www.vasterortdjursjukhus.se/index.php?option=content&task=view&id=41
    saxat fran västerortsdjursjukhus

Paddor har en körtel bakom vardera ögat. Dessa körtlar avsöndrar ett mer eller mindre giftigt ämne. Paddförgiftning är inte farligt men kan vara nog så besvärande.

Om en hund (katter gör det inte lika ofta) biter tag i en levande eller död padda blir resultatet en kraftigt saliverande (dreglande) hund. Pupillerna blir påtagligt små. Slemhinnorna i munnen blir röda och smärtar.
    Ofta krafsar hunden mot munnen.

Själv kan du inte göra annat än att torka saliv och avvakta.

• Smuliz
    lokisse skrev 2009-07-14 13:51:36 följande:
    kan han ha slickat pa en padda??
    OJ det kan stämma! Vi hittade en död padda på tomten igår

Vi skulle avvakta sa veterinären. Så jag får se hur han är imorn.
  • Smuliz

Katter "vet" att de inte får röra paddor, enligt veterinären.

Jag har förövrigt kommit fram till att det som luktar ruttet kommer från hans mun :-S

Duschade honom igår med schampo och då luktar han gott igen, men inte ur munnen...

Men eftersom han äter och dricker och verkar piggare, ville dom avvakta ytterligare.

Så jag håller på å ringer andra veterinärer, för jag vill allt att dom tar en titt på min misse nu!

• Kinya

Om det luktar ruttet ur munnen kanske han har en infektion där, infekterad tand eller nåt?

• lokisse
    Smuliz skrev 2009-07-15 10:45:39 följande:
    Katter "vet" att de inte får röra paddor, enligt veterinären.Jag har förövrigt kommit fram till att det som luktar ruttet kommer från hans mun :-SDuschade honom igår med schampo och då luktar han gott igen, men inte ur munnen...Men eftersom han äter och dricker och verkar piggare, ville dom avvakta ytterligare.Så jag håller på å ringer andra veterinärer, för jag vill allt att dom tar en titt på min misse nu!
    inte min katt.. hon fangade en padda blev hysterisk för att den smakade illa och kissade pa den som straff. hon blev helt lödrig i munnen och madde pyton tva dagar
  • DST
    lokisse skrev 2009-07-15 10:56:12 följande:
    inte min katt.. hon fangade en padda blev hysterisk för att den smakade illa och kissade pa den som straff. hon blev helt lödrig i munnen och madde pyton tva dagar
    Hahaha. Förlåt att jag skrattar, men, måste ju vara bästa försvaret. Pinka på den elaka paddan som hade mage att smaka äckligt! :D

TS: hur menar du med "ruttet"? När min katt fick njursvikt luktade det ...obeskrivligt ur hans mun. Han luktade även rätt äckligt i pälsen också (långhår). Kräktes ljus sörja, gömde sig, ibland apatisk. Han lever tyvärr inte idag..det är jättebråttom om det är njurarna! :/

Uppdatera gärna, jag är nyfiken på vad det kan vara. Gift? Har du kollat tänderna?

Sen kan man tyvärr inte alltid lita på vad veterinärer säger, vissa är helpuckade och helt förlegade. Helt sjukt egentligen, man ska ju kunna lita på vad de säger. Har varit hos så många dåliga veterinärer. Blir arg bara jag tänker på vad som kunnat gå fel.
  • Smuliz

Nu har jag varit iväg med katten. Ja inte nu, utan igår. Men insåg att man ska skriva orsaken också i tråden inte bara problemet

Veterinären har fått in ett par stycken katter med samma bekymmer som Findus.

Men har inte nåt direkt svar på VAD som hänt.

Mer än att han har slickat på nåt giftigt eller frätande. För tungan är rejält uppsvullen och det har fräts bort en stor bit uppepå tungan. Ser ut som att nån har hyvlat bort en bit med en osthyvel

Jag var ju inställd på att få ta bort honom, att alla organ m.m. slutat fungera.

Men blev positivt överraskad när hon sa att det botas med penicillin

Så nu äter han penicillin i 10 dar, fick en sån spruta där också, och han är redan mycke piggare och dregglar inte lika mycke längre.

• DST

Åh. Vilken tur för er :)
    Himla mysko. Och jäkligt äckligt med något "frätande".
    Skönt att det gick bra iaf. Men nu fick man något att fundera på istället..vad tusan..hmm..skulle verkligen klia mig i huvudet om jag var veterinären :p

• södertälje

Min katt har då ingen aning om att man inte ska röra pador och grodor,han kommer med allt möjligt smask till oss

Svar på tråden Katt med "dregel"?