• Anonym (soloresenär)

Åka utomlands själv med barnen?

Jag fyller 30 i höst och har sedan länge planerat att åka utomlands då. Nu när det börjar bli dags att boka in något får jag inte med mig sambon. Han har inga speciella skäl, utan han vill helt enkelt inte åka. Jag har ju sett fram emot den här resan och det har även äldste sonen ( har två st 9 & 3 år). Så nu funderar jag på om jag ska åka ensam med barnen, jag vill verkligen komma iväg. Men risken är att jag ångrar mig när jag står den själv på flygplatsen med två gnälliga barn och inget vuxensällskap.
    Hur skulle ni andra ha gjort?

• Svar på tråden Åka utomlands själv med barnen?
  • Anonym (soloresenär)

Ja det har jag försökt också, men han vill helt enkelt inte åka. Jag vet inte hur jag ska få honom att följa med. Och det är ju inte heller så roligt att ha med någon som åker under protest.

• aprilsill

Ja i så fall skulle jag nog åka själv med 9-åringen, eller till ett hotell med allt man behöver.

• Lucky

Jag skulle ha åkt själv med barnen! Eller kanske du har någon kompis eller släkting som vill följa med?

• Anonym (soloresenär)

Funderar på att bjuda med någon annan, det blir nog lätt lite ensamt att sitta där med barnen. Får jag inte med någon så åker jag och barnen, vi får väl hoppas att vi träffar några att umgås med där.

• mia maria

Jag har rest utomlands själv med min son sen han var 3 år! Har varit på vanlig charter bara, o det har inte varit några som helst problem! Det har varit SEMESTER!!!!
    Senast vi var iväg var tidigare i sommar, o nu är sonen 5 år. Han tycker ju att det är spännande att flyga osv, så det har funkat jättebra vare sig vi har flygit på dagen eller på natten. På natten sover han ju oftast på flyget/transferbussen.

Nu vet inte jag vad ni har tänkt er för slags semester, men åker ni för att sola o bada så är det ju perfekt, förutsatt att barnen gillar att bada!
    Folk träffar man alltid på - det finns garanterat fler barnfamiljer där, o även fler som reser ensamma med barn i olika åldrar.

Så hade jag varit du så hade jag åkt ensam med barnen - om nu inte din man vill följa med!

• mittenavapril

Ta barnen och åk själv! Jag och min 14 månaders dra nästa iväg en vecka på charter.
    Om du vill göra det enkelt för dig så boka all inclusive på något familje inriktat hotell med alla pooler och lekplatser! Där har du sen massor och mammor och pappor som man kan umgås med på hotellområdet!

• Anonym (soloresenär)

Skönt att höra att det har gått bra att åka ensam , du har inte saknat någon vuxen att dela upplevelsen med? Har tänkt en charterresa till gran canaria.

• mia maria

Om du mear mig så nej, jag har inte saknat nå'n annan vuxen att dela upplevelsen med! Jag har ju liksom valt själv att resa med sonen - det är honom jag delar det med
    Fast å andra sidan så är jag sådan som skulle kunna resa helt ensam oxå, om jag nu av någon anledning inte hade kunnat ta med sonen, så det kanske är lite olika hur man är helt enkelt!

Men du kommer iaf inte att sitta där helt ensam - det finns garanterat medresenärer att prata med, o dessutom brukar lokalbefolkningen vara hemskt trevliga!
    Har dock ej varit på Gran Canaria, men jag tror inte att det är så'n stor skillnad på var man åker

• Anonym

Åk dit där det finns barnklubbar och hotell för familjer. Då hittar du nog andra likasinnade och dessutom lekkamrater till dina barn!

• mittenavapril

Anonym (soloresenär) skrev 2009-07-14 12:36:11 följande:

Skönt att höra att det har gått bra att åka ensam , du har inte saknat någon vuxen att dela upplevelsen med? Har tänkt en charterresa till gran canaria.
    Jag har varit singel i flera år och saknar ingen vuxen Trivs bra själv och är trygg i min ensamhet. Om du vill ha vuxet sällskap så får du ta och söka upp det på plats eller ta med en väninna.
  • malin21

hej ts.

om jag va du så skulle jag lämna mannen hemma med 3 åringen och åka och ha en mysig semester med 9 åringen..

det e jobbigt å ta med sig båda barnen helt själv , och tre åringen får nog inte ut lika mycket av resan som 9åringen....

kram på dig ocg grattis i förskott

• nadja84

Håller med malin21 skulle också lämnat 3åringen hemma och åkt med 9åringen.

Eller varför bjuder du inte med någon kompis och lämnar båda barnen hemma.
    Eller om du har någon kompis med barn i samma ålder som 9åringen så har han en lekkompis under resans gång.
    Resa tycker jag du ska i vilket fall
  • mia maria
    malin21 skrev 2009-07-14 13:10:17 följande:
    hej ts.om jag va du så skulle jag lämna mannen hemma med 3 åringen och åka och ha en mysig semester med 9 åringen..det e jobbigt å ta med sig båda barnen helt själv , och tre åringen får nog inte ut lika mycket av resan som 9åringen....kram på dig ocg grattis i förskott
    Nu har jag visserligen bara rest med en 3-åring, o det är min egen, men jag upplever det inte som att han inte fick ut något av resan - han minns vår första resa än idag, två år senare.

Men visst, tycker du att det är lättare att bara resa med ett barn så gör du ju naturligtvis det, men jag vill iaf flika in att en 3-åring ahr minst lika roligt på semestern som en 9-åring!
  • malin21

mia maria skrev 2009-07-14 13:23:21 följande:

Nu har jag visserligen bara rest med en 3-åring, o det är min egen, men jag upplever det inte som att han inte fick ut något av resan - han minns vår första resa än idag, två år senare.Men visst, tycker du att det är lättare att bara resa med ett barn så gör du ju naturligtvis det, men jag vill iaf flika in att en 3-åring ahr minst lika roligt på semestern som en 9-åring!
    ja jag har själv en tre åring och har åkt med han 3ggr å visst det va jätte mysigt och kul hade vi , men jag svarade ts hur jag skulle ha gjort , då för att man ej kanske orkar ta med båda barnen , och en 9åring får ut mer av resan än en 3 åring....alltså om det ska bli semeater för någon över huvudtaget så kanske det e bäst att åka med ett..
    men vet ej om ts ville göra så..
    jag tycker ju självklart att det bästa skulle vara att åka hela familjen

så tycker jag!!!

• Anonym (soloresenär)

Ja tanken har slagit mig, att jag skulle lämna 3-åringen hemma, men av rent egoistiska skäl så tar jag nog med honom. Har svårt för att vara utan något av mina barn så lång tid. Det känns bra att höra från alla som åkt ensamma med barnen, det kommer nog att bli jättebra. Även om det kanske inte blir så mkt tid över för att ligga i en solstol direkt. ;)

• mia maria
    malin21 skrev 2009-07-14 13:33:45 följande:
    mia maria skrev 2009-07-14 13:23:21 följande:
    ja jag har själv en tre åring och har åkt med han 3ggr å visst det va jätte mysigt och kul hade vi , men jag svarade ts hur jag skulle ha gjort , då för att man ej kanske orkar ta med båda barnen , och en 9åring får ut mer av resan än en 3 åring....alltså om det ska bli semeater för någon över huvudtaget så kanske det e bäst att åka med ett..men vet ej om ts ville göra så..jag tycker ju självklart att det bästa skulle vara att åka hela familjen så tycker jag!!!
    Äh det blir väl lika mkt semester även om man tar med sig båda sina barn!!! För mig skulle det inte vara semester om jag lämnade ett av barnen hemma iaf.

Men lycka till TS, hur du än gör, o hoppas ni får en trevlig semester!!!
  • enny signatur

Jag skulle inte gärna åka på en charterresa men visst hade jag kunnat åka själv med min dotter ändå. och då med en stor ryggsäck och en 2½åring så en charterresa är ju heltlungt ;)

Se till att ha lite packning bara så du inte blir helt inmobil.
    Måste man alltid dela upplevelserna med någon?

Svar på tråden Åka utomlands själv med barnen?