• Tilde å Nova

Semester utan bil?

Någon av er kanske har erfarenhet och kan hjälpa oss..

Jag sitter och kollar runt lite för att se om vi skulle kunna ta oss iväg på någon slags minisemester bara jag, maken och våra två barn nu i sommar..

Har funderat lite på att hyra stuga på Åland eller så, men frågan är hur man ska ta sig från båten till någon camping..Går det bussar?

Öland har också varit på tapeten, men likaså där..
    Hur tar man sig dit utan bil? Och förbindelser till camping där?

Sedan är vi lite nyfikna på att övernatta en natt i Skärgården, hittade den här sidan www.minisemester.nu/, men hur ska man veta vilken av alla öar i Sthlms skärgård som passar en barnfamilj bäst? Det kanske är någon som åkt till någon av dom förut och har någon att rekomendera?

Annars mottages även tips på smultronställen i Sthlmsområdet tacksamt, Grönan, Skansen, Junibacken och de där vet man ju redan, men andra ställen & parker som kan vara kul för barn som är 2 & 6 år kanske det finns eller?

• Svar på tråden Semester utan bil?
  • fruis

Vi har just varit på Parken Zoo i Eskilstuna och bott på deras camping i två dagar. Mycket bra camping och barnen hade superduperskoj. Vi åkte tåg och buss dit (bussresa på tre minuter från tågstationen).

I Mariehamn är det gångavstånd till campingen (Gröna Udden heter den) så där har jag varit och campat utan bil. Hur det är på andra åländska öar vet jag inte men i allmänhet är de ju inte så stora att det torde vara ett problem att man inte har bil med sig.

• Anova

Skärgården är mysig. Grinda tycker jag är bäst, men Sandhamn, Vaxholm (dit kan du även ta dig med buss) och Möja (bland annat Berg) är mysiga. Med så pass små barn så blir bara resan ett äventyr.

Hagaparken och ett besök på Fjärilshuset skulle kanske passa barnen (och vuxna för den delen, jag var senast där förra året som 30åring och gillade det).

Regnar det så kanske Tekniska museet är något för barnen?

• evaoregon

Tilde å Nova skrev 2009-07-14 15:53:48 följande:

Någon av er kanske har erfarenhet och kan hjälpa oss.. Jag sitter och kollar runt lite för att se om vi skulle kunna ta oss iväg på någon slags minisemester bara jag, maken och våra två barn nu i sommar.. Har funderat lite på att hyra stuga på Åland eller så, men frågan är hur man ska ta sig från båten till någon camping..Går det bussar? Öland har också varit på tapeten, men likaså där.. Hur tar man sig dit utan bil? Och förbindelser till camping där? Sedan är vi lite nyfikna på att övernatta en natt i Skärgården, hittade den här sidan www.minisemester.nu/, men hur ska man veta vilken av alla öar i Sthlms skärgård som passar en barnfamilj bäst? Det kanske är någon som åkt till någon av dom förut och har någon att rekomendera? Annars mottages även tips på smultronställen i Sthlmsområdet tacksamt, Grönan, Skansen, Junibacken och de där vet man ju redan, men andra ställen & parker som kan vara kul för barn som är 2 & 6 år kanske det finns eller?
    När jag var på Åland för en massa år sedan så hade vi inte bil med oss, men det gick att ta sig runt med buss.
  • inze

Åland
    Om man åker med Eckerölinjen så har de buss till färjan i Grisslehamn och sedan går det minitåg till Käringsunds camping. Går troligen att åka buss eller så även till nån annan camping.
    http://www.eckerolinjen.fi/sv/default.aspx

En båttur till Siaröfortet och boende nån natt på vandrarhemmet där tror jag kan i alla fall roa 6-åringen. Möjligen är 2-åringen lite liten för den miljön.
    http://www.blidosundsbolaget.se/index.php/siarofortet/category/siarofortet/

På lagom bussavstånd från Stockholm ligger Norrtälje (1 tim med buss 676). Där finns t ex Pythagoras Industrimuseum. Där finns Barnens Verkstad som brukar roa barnen i ett par timmar.
    http://www.pythagorasmuseum.se/?p=barnenspythagoras

• Tilde å Nova

Wow, massor med tips och även info och länkar!
    Tack snälla ni!!

Svar på tråden Semester utan bil?