-
-
Svar på tråden köttfärssås
-
i min köttfärssås, har jag lök, vitlök, selleri, morötter, nötfärs tomatpuré, färsktomat, kryddor, samt rödvin.
Den såsen är mkt godkänd hemma samt på tidigare jobb, då jag jobbar som kock -
nötfärs, vitlök, morötter, kött och vin fond, gul lök, krossade tomater, chilisås, tomatpuré, soya, (i bland lite champinjoner)
Sist men inte minst en nypa socker, gör underverk för tomatsmaken! -
Nötfärs, gul lök, vitlök, matlagningsgrädde, passerade tomater, chili krydda, pasta krydda, salt.
-
gullök, blandfärs, matlagningsgrädde + krossade tomater, majs, champinjoner och parprika ... kryddar med vitlök,timjan, svartpeppar,salt, cayennepeppar .. eventuellt byter jag ut timjan mot basilika.
Eget påfund, och väldigt gott. -
nötfärs, rårivna morötter(2-3 st till 500g färs), krossade tomater, lök, svamp, persilja (i massor), vitlökspeppar och paprika pulver. soya och regning
ibland: vitlök, paprika, majs, timjan, oregano, -
Tips: Det är väldigt gott att ha i en skvätt sirap och pizza krydda.
-
Jag tycker om köttfärssås utan tomat
så jag gör min så här:
Steker 500 g köttfärs tillsammans 2 finhackade gula lökar. Ibland har jag i 1-2 burkar skivade champinjoner. Häller över 4 dl vatten, 4 msk kinesisk soja, 2-3-4 msk kalvfond efter smak helt enkelt, örtsalt, svartpeppar, lite vitlökspulver och mycket timjan. Låter puttra ca 5-10 minuter. Vispar ihop 4 dl mjölk/matgrädde eller hälften av varje med 3 msk vetemjöl och vispar i. Låter puttra 5 minuter till. Smakar av ev. med salt och ev. mer örtsalt och kryddor.
Helt underbart gott! Måste vara spagetti till -
???
-
Mitt enkla recept:
- Fräs en halv gul lök i några rejäla klickar smör
- Lägg i och fräs drygt 400 gram blandfärs (70% nöt, 30% fläsk)
- I med en halv burk ren tomatpuré
- "Squisha" i lite Felix ketchup för att få lagom konsistens
- Krydda med salt och vitlök (+ andra kryddor du gillar el ex lite salsa)
- Tillsätt lite äkta fet grädde för en mjukare smak
- Servera till spaghetti. Nom nom! -
Du gillar att starta trådar med bara rubrik, va?