• Joico

När använder man gladpack resp. aluminiumfolie?

Vi har både gladpack och aluminiumfolie hemma, men jag vet inte varför egentligen jag använder något av det när jag ska täcka över överbliven mat till kylskåpet. Men om jag tar gladpack eller aluminiumfolie beror på dagens humör, ungefär

Kan någon förklara vad man egentligen har till vad?

• Svar på tråden När använder man gladpack resp. aluminiumfolie?
  • La Lola

Aluminiumfolie lägger jag över varm mat som ska hållas varm eller över mat i ugnen som börjar få för mycket färg.

Plastfolie över kyld/kall mat/livsmedel som ska in i kylen om jag inte lägger över det i en bunke med lock. Eller som nu, då vi har vattenmelon i kylen. Plast på skärytan.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Tyche82

La Lola skrev 2009-07-14 16:55:10 följande:

Aluminiumfolie lägger jag över varm mat som ska hållas varm eller över mat i ugnen som börjar få för mycket färg. Plastfolie över kyld/kall mat/livsmedel som ska in i kylen om jag inte lägger över det i en bunke med lock. Eller som nu, då vi har vattenmelon i kylen. Plast på skärytan.
    Samma här.
  • Joico

Ja det där med varm mat som ska hållas varm eller som börjar få för mycket färg - det håller jag med om

Men jag brukar, som sagt, även använda det för att täcka över mat till kylskåpet. Det kanske är helt fel jag hatar nämligen plastfolie (så heter det ja! kunde inte komma på ordet så jag valde 'gladpack' istället) för det brukar inte vilja forma sig och fastna runt

La Lola skrev 2009-07-14 16:55:10 följande:

Aluminiumfolie lägger jag över varm mat som ska hållas varm eller över mat i ugnen som börjar få för mycket färg. Plastfolie över kyld/kall mat/livsmedel som ska in i kylen om jag inte lägger över det i en bunke med lock. Eller som nu, då vi har vattenmelon i kylen. Plast på skärytan.
Svar på tråden När använder man gladpack resp. aluminiumfolie?