• Puffen

Halsfluss och stjärtfluss IGEN

Dags igen, halsfluss på mig och snipp/stjärtfluss på Elise (10månader).

Dessa streptokock A (halsfluss bakterier) går bara runt!!

Gick till vårdcentralen, hela familjen (vi är 6 st.), idag för att jag hoppades att vi skulle få något annat än kåvepenin, hela familjen, även de som är friska. Men inte... Läkaren var inte bra, jag fick tjata mig till penicillin till mig själv trots att testet för halsfluss var positivt!!

Fick göra samma test på Elise, fast i underlivet, SJÄLV!! eftersom dom aldrig hört talas om stjärtfluss... *suck*
    Fick tjata mig till medicin för henne också!

Vi fick Ery-Max, antibiotika.
    Någon som har erfarenhet av de??

Vad gör man när halsfluss, svinkoppor, stjärtfluss återkommer i våran familj?
    Jag ska få operera bort mina mandlar i höst, men resten av familjen då?

Så jobbigt och tråkigt att behöva tjata och ställa egna diagnoser när man är hos läkaren också...

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Halsfluss och stjärtfluss IGEN
  • viseversa

Va vad är det för läkare som inte vet vad sjärtfluss är? Herregut tom jag vet det och jag är INTE läkarutbildad. Pinsamt.

• Heahog

Den som en gång fått svinkoppor får det tydligen återkommande har jag hört..

• Puffen

Det går brar runt här hemma.
    Detta är min andra halsfluss på en månad!!

Måste kunna bryta denna epidemi på nått sätt?

• Heahog
    Puffen skrev 2009-07-14 17:40:32 följande:
    Det går brar runt här hemma. Detta är min andra halsfluss på en månad!! Måste kunna bryta denna epidemi på nått sätt?
    Byt tandborste... När penecillinkuren är klar, byt igen.

Tandborsten är ofta boven när halsfluss bara går runt..
  • Puffen
    Heahog skrev 2009-07-15 00:31:18 följande:
    Byt tandborste... När penecillinkuren är klar, byt igen.Tandborsten är ofta boven när halsfluss bara går runt..
    Jag byter alltid tredjedagen på penicillinkuren och sen när kuren är klar... Ska jag byta oftare?
  • Heahog
    Puffen skrev 2009-07-15 07:17:49 följande:
    Jag byter alltid tredjedagen på penicillinkuren och sen när kuren är klar... Ska jag byta oftare?
    Prova med att byta oftare, bara för säkerhets skull.

Om du har småbarn som använder napp, koka den ofta, liksom sugdelar till flaskor.

I övrigt får du nog prata med en läkare..

Låter märkligt att det bara går runt hela tiden.
    När ska du opereras? Har du pratat med den kirurgen?
  • Heahog

Varför ville du ha penecillin till de friska? Penecillin hjälper inte om man inte är sjuk eller fullföljer kuren..

Om du får tillbaka halsflussen med kort tid emellan, låt kroppen ta hans om det & strunta i penecillinet en gång.

• Molina

I vintras hade vi så hemma vi är bara 3st 2vuxna 1 barn men min man hade halsfluss 3gånger min dotter 2gånger jag klarade mig galant men till slut så tog dom odling på mig med och tydligen hade jag också utan att jag va medveten om det.
    Vi fick alla den Ery-Max och mannen och tjejen blev bra till slut men en gåta för mig är att jag gick med bakterierna utan att ha kännedom av det.

Du måste va ganska utsatt för halsfluss om du ska ta bort mandlarna?
    Hoppas ni snart blir av med eländet, jag vet hur det känns usch.

• bohusbebis

Stjärtfluss? Hur yttrar sig det? Ursäkta att jag kommer från TS-ämne, men jag har aldrig hört talas om det... Dottern (1 år) har haft blåsor i mun och röd stjärt m prickar... Dock ingen feber...

• bohusbebis

Hej igen, nu har jag googlat på stjärtfluss och ska nog kontakta vården omgående... Hoppas det blir bättre för dig TS och din familj. Det är ett elände att dras med sjukdomar som aldrig verkar ta slut. Speciellt när det är sommar å varmt.

bohusbebis skrev 2009-07-17 23:59:38 följande:
    Stjärtfluss? Hur yttrar sig det? Ursäkta att jag kommer från TS-ämne, men jag har aldrig hört talas om det... Dottern (1 år) har haft blåsor i mun och röd stjärt m prickar... Dock ingen feber...
  • Puffen
    Heahog skrev 2009-07-15 19:17:34 följande:
    Varför ville du ha penecillin till de friska? Penecillin hjälper inte om man inte är sjuk eller fullföljer kuren..Om du får tillbaka halsflussen med kort tid emellan, låt kroppen ta hans om det & strunta i penecillinet en gång.
    Jag kan inte hoppaöver penicillinet eftersom jag får halsböld då...
  • Heahog
    Puffen skrev 2009-07-18 16:09:25 följande:
    Jag kan inte hoppaöver penicillinet eftersom jag får halsböld då...
    Hmm... tycker du ska kräva att de kollar din hals & övrig hälsa mer ingående.. Låter märkligt att du ska få halsböld om du hoppar över en kur vid halsfluss.
  • Puffen
    Heahog skrev 2009-07-19 02:21:48 följande:
    Hmm... tycker du ska kräva att de kollar din hals & övrig hälsa mer ingående.. Låter märkligt att du ska få halsböld om du hoppar över en kur vid halsfluss.
    Har alltid haft problem med halsen, halsfluss, körtelfeber, bölder m.m.

Ska operera bort mandlarna i höst.

Vissa har ju mer problem än andra
  • Heahog
    Puffen skrev 2009-07-19 09:56:53 följande:
    Har alltid haft problem med halsen, halsfluss, körtelfeber, bölder m.m. Ska operera bort mandlarna i höst. Vissa har ju mer problem än andra
    Märkligt att du inte fått tagit bort dom tidigare! Jag tog bort mina för snart 3 år sen, men jag hade inte alls lika mkt problem som du uppenbarligen haft & har av dina...

Hoppas det blir snart för din skull :)
  • Puffen
    Heahog skrev 2009-07-20 03:01:25 följande:
    Märkligt att du inte fått tagit bort dom tidigare! Jag tog bort mina för snart 3 år sen, men jag hade inte alls lika mkt problem som du uppenbarligen haft & har av dina...Hoppas det blir snart för din skull :)
    Skulle gjort de för några år sedan men jag blev gravid, först med Elliot och sedan med tvillingarna Sam och Elise. Jag är aldrig sjuk under graviditet och amning...
  • Heahog
    Puffen skrev 2009-07-20 08:39:52 följande:
    Skulle gjort de för några år sedan men jag blev gravid, först med Elliot och sedan med tvillingarna Sam och Elise. Jag är aldrig sjuk under graviditet och amning...
    Men vad konstigt! Låter som mig med min migrän, har aldrig haft det under graviditeterna...
  • mela86

Hej!
    Märkligt att din läkare inte kände till termen stjärtfluss, eller perineal streptokockinfektion som det heter på fackspråk... Däremot ska du vara "tacksam" för att inte de friska medlemmarna i hushållet fick PC utskrivet. Utskrivningen av antibiotika är mycket restriktiv, detta pga ökningen av resistenta bakterier i omgivningen, MRSA eller ESBL exempelvis som just nu är de vanligaste och kraftigt ökande. Och det är tyvärr värre än halsfluss. Prova att byta tandborste oftare som någon skriver, samt införskaffa en tungskrapa (som självklart också ska bytas ofta!). I beläggningen på tungan trivs baciller alldeles utmärkt och förökar sig snabbt.

Lycka till, och hoppas ni håller er friska i fortsättningen!!

Svar på tråden Halsfluss och stjärtfluss IGEN