• snusmumrik531

Mjölkmakaroner

Hur gör ni dem men framför allt hur förhindrar ni att det bränner fast??

Jag gör stuvade makaroner sällan fastän det är så gott, för jag förstör ju varenda kastrull....

Någon som har tips att ge?

• Svar på tråden Mjölkmakaroner
  • LillePluttansMamma

koka upp 3dl vatten
    2msk margarin
    1tsk salt
    lite vitpeppar

häll sen i 0,5dl mjölk (mellanmjölk)
    4dl gammeldags ideal makaroner
    3tsk socker

koka på svag värme o rör om nästan hela tiden plus i botten så slipper du att det bränns fast.

• 201201232

Jag fuskar och kokar som vanligt först. Häller av vattnet sedan häller jag i mjölk med några tsk majzena för att reda med (kryddar med lite salt och vitpeppar). Kokar upp under omrörning och sedan är det klart. Det har aldrig bränt fast för mig, kör med vanlig rostfri kastrull.

• Anin4456

jag har en ståltråds sak som jag sätter under kastrullen när jag gör stuvade makaroner, eller sås....

min farmoor hon brukar använda snabbmakaroner och koka dom direkt i mjölken

TrådKiller #2
  • La Lola

Jag gör som ett av sätten de föreslår på baksidan av Idealmakaronerna; kokar de för sig o gör såsen för sig.

Har misslyckats en gång men då pratade jag i telefon samtidigt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • linjes

Jag kokar makaronerna i mjölk salt och vitpeppar,lite margarin i botten och rör om regelbundet så blir inga kastruller förstörda

• vermilion

Jag smälter lite smör, blandar i lite mjöl och sen mjölk och kokar en stund, sen i med salt och socker. Ibland blir det lite som fastnar i botten men inget som har satt smak. Kokar idealmakaroner för sig och blandar sen ihop allt.

♥ Adam och pyret 100101 ♥
  • RiaRa

Jag kokar makaronerna som vanligt (enligt instruktionerna på paketet). sedan häller jag av vattnet. I den varma kastrullen häller jag i mjölk och ställer tillbaka den på eftervärmen. Sedan strör jag över lite idealmjöl och rör om. I med de varma makaronerna, kryddar med aromat och rör ihop allt till en lagom kladdig konsistens.

Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
  • CloudBerry the 1st

Jag gör skillnad på mjölkmakaroner och stuvade makaroner:

Mjölkmakaroner

1 liter standardmjölk
    1 tsk salt
    5 dl gammeldags makaroner
    1 msk smör

Låt allt puttra i 25-30 minuter och rör om närapå oavbrutet.

När mjölken reducerats och makaronerna är mjuka så häller jag i 1½-2 dl strösocker eller sötningsmedel och violá så har du söta mjölkmakaroner som äts till stekt välkryddad falukorv, ketchup och senap. Inte nyttigt alls men jävligt gott någon gång i  månaden.

Stuvade gör man ju av färdigkokta makaroner, mjölk, salt och redning och de smakar inget vidare.

• sissieb

jag ÄLSKAR stuvade makaroner, och gör det lite väl ofta kan jag medge :) Jag har tidigare gjort det från grunden, alltså kokat med mjölk rakt igenom. Men nu mera fuskar jag för att det ska gå lite fortare.

Jag kokar makaronerna i vatten tills de har blivit al dente, alltså mjuka men inte allt för mjuka. Sedan häller jag ur vattnet, tillsätter standardmjölk 3% och rör om tills mjölken har börjat koka. Jag varvar vanligt bordsmargarin med socker och salt tills den får den perfekta smaken. Blandar i lite vitpeppar för att spetsa till det lite. Jag använder en vanlig (ej el) visp som jag sedan vispar ihop makaronerna för hand, tills mjölken har blivit lite tjockare men fortfarande så att man kan hälla ur överflödet och sedan fortsätter jag bara att vispa tills det har stannat av och blivit så tjockt som man vill ha det...

Lite svårt att förklara, kanske ännu svårare att förstå, men ooo så gott :)

Hemligheten är att man ska röra om HELA tiden som man kokar, då bränns det inte vid. Vispen säger många att det slår sönder makaronerna, men det har ännu inte hänt för mig. Däremot föredrar jag visp istället för slev osv då det skrapar botten av pannan under tiden som man lagar.

Tja, finns många bra knep till stuvade makaroner, gäller bara att hitta ett sätt som passar bäst för en själv... lycka till i alla fall ! :)

• Matsina

CloudBerry the 1st skrev 2009-07-14 17:46:36 följande:

Jag gör skillnad på mjölkmakaroner och stuvade makaroner:Mjölkmakaroner 1 liter standardmjölk1 tsk salt5 dl gammeldags makaroner1 msk smörLåt allt puttra i 25-30 minuter och rör om närapå oavbrutet.När mjölken reducerats och makaronerna är mjuka så häller jag i 1½-2 dl strösocker eller sötningsmedel och violá så har du söta mjölkmakaroner som äts till stekt välkryddad falukorv, ketchup och senap. Inte nyttigt alls men jävligt gott någon gång i  månaden.Stuvade gör man ju av färdigkokta makaroner, mjölk, salt och redning och de smakar inget vidare.
    Precis så gör jag också. tycker dock inte stuvademakaroner e så gott vill ha min mjölkkokta makaroner.
  • Ulf Harrys Farsa

Herregud tanter! ni måste ha en matsked senap i era makaroner!

Stuva, koka dom i vatten halva tiden (gammeldags) häll bort vattnet.
    Koka sedan i standard mjölk, (sluta fuska med mellan & lätt)
    koka på hyfsat låg värme i 15-20 min, red om ni måste.
    Rör om hela tiden!

salt, vitpeppar, MUSKOT & SENAP! herregud, har ni ingen husmorsutbildning ;)

lycka till

• k girl

Tänk vad olika vi är. Jag gillar inte mjölkmakaroner och kör betydligt hellre på fuskvarianten. Gör en vitsås på smör, mjöl, vitpeppar, lite socker och mjölk, och jag tycker att det blir kanongott.

• musli
    k girl skrev 2009-07-26 09:49:28 följande:
    Tänk vad olika vi är. Jag gillar inte mjölkmakaroner och kör betydligt hellre på fuskvarianten. Gör en vitsås på smör, mjöl, vitpeppar, lite socker och mjölk, och jag tycker att det blir kanongott.
    Japp, håller med dig fullständigt!
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • LillaFlamman

1l mjölk
    5 dl gammaldags mackaroner
    lite salt
    lite olja
    nyriven muskotnöt på slutet

Häller allt i en kastrull och sjuder på svag värme(4-5 om det är en spis med 12 på), rör ofta och runt hela botten, här hemma blir det i kastrull med teflon, hos mamma en vanlig.

• MBert
    k girl skrev 2009-07-26 09:49:28 följande:
    Nej det är inte fuskvarianten. Det är riktig stuvning. Mjölkkokta makaroner är snarare fuskvarianten på riktig stuvning
Svar på tråden Mjölkmakaroner