• melon

Civilekonom vs ekonom

Jag har planerat att söka till civilekonom programmet på stockholms universitet till våren, men börjar bli lite orolig för att jag inte kommer komma in eller att jag inte kommer orka med att pendla (en timma med tåg). Undrar nu hur stor skillnad det är mellan en civilekonomexamen och en vanlig ekonomexamen? Går en magisterexamen i ekonomi att jämföra med en civilekonomexamen? Är det stor skillnad på vilka jobb man kan få efter utbildning?
    Undrar även om det finns någon som studerar på civilekonomprogrammet i stockholm som kan berätta lite om hur det är. Är man i skolan alla dagar? Tror du det kan bli jobbigt att pendla? osv.

• Svar på tråden Civilekonom vs ekonom
  • Anova

Just nu tror jag ingen bryr sig om civilekonomexamen eftersom den är så pass ny. Har du en ekonomie magister så kommer du att ha samma kompentens som en med civilekonomexamen och det är ju det som är huvudsaken

Däremot har de skolor som har rätt att utfärda en civilekonomexamen en kvalitetsstämpel eftersom de godkänts som examinerande lärosäten. Då har man bland annat undersökt lärartäthet, deras kunskap och bredd på utbildning.

Själv läste jag ekonomie magister i Umeå (då fanns inte civilekonomexamen). Jag pendlade 2 timmar enkel väg varje dag.. Det var inte så farligt.

• melon

Okej, bra att veta. Det är svårt att veta vad jag ska välja. Men det blir nog bra till slut. Vad har du arbetat med efter din examen?

• Anova
    melon skrev 2009-07-14 19:33:23 följande:
    Okej, bra att veta. Det är svårt att veta vad jag ska välja. Men det blir nog bra till slut. Vad har du arbetat med efter din examen?
    Jag har varit arbetslös sedan februari. Under utbildningen arbetade jag inom redovisning och var projektanställd inom marknadsföring, men nu är det dött på arbetsmarknaden i norrland, funderar på att flytta.
Svar på tråden Civilekonom vs ekonom