• MyggaMygg

Enorm stor värk i svanskotan ( Bruten svanskota ? )

Nu på lördag är det 4v sedan jag födde barn och jag tror fasen jag knäckte/bröt svanskotan för det gör ont fortfarande och är livrädd jag kommer få leva med det resten av livet.

Kan kanpt sitta förlänge för det gör ont då,ligga på rygg gör också ont pga man ligger på häcken och även ibland på sidan.
    Är det gupp/bulor på vägen måste jag ställa mig upp i bilen pga det gör så j'vla ont.

Hur vanligt är det att man bryter/knäcker svanskotan vid förlossning?
    Vad kan man göra åt det mer än alvedon osv som inte hjälper ett skvatt.

• Svar på tråden Enorm stor värk i svanskotan ( Bruten svanskota ? )
  • mandala

Jag hade också enorma problem efter förlossningen, vet inte om jag hade lika ont som du men jag kunde inte gå några längre sträckor o under förlossningen hade jag mest ont bak i svanskotan. Det tog mig ett år innan det blev bra igen. Så succesivt minskade det onda. Det jag har märkt efteråt är att min svanskota har ändrat form, så det var nog det som gjorde så hemskt ont under förlossningen, eller om det var att den bröts eller vad som annars kan ha hänt med den.

Hoppas nån annan vet vad man kan göra för att lindra det onda.

• MyggaMygg
    mandala skrev 2009-07-14 18:16:54 följande:
    Jag hade också enorma problem efter förlossningen, vet inte om jag hade lika ont som du men jag kunde inte gå några längre sträckor o under förlossningen hade jag mest ont bak i svanskotan. Det tog mig ett år innan det blev bra igen. Så succesivt minskade det onda. Det jag har märkt efteråt är att min svanskota har ändrat form, så det var nog det som gjorde så hemskt ont under förlossningen, eller om det var att den bröts eller vad som annars kan ha hänt med den.Hoppas nån annan vet vad man kan göra för att lindra det onda.
    Vad skönt det gick över för dig, hoppas jag slipper det med.
    Kan ju inte röra mig normalt
  • maiia81

Oj...
    Det hände något med min svanskota under förlossningen också. Jag hörde hur det small och frågade vad det var. Och visst var det svanskotan.

Hade jätteont första dygnet (då de sa att det inte gick att medicinera bort det onda) Andra natten fick jag starkare smärtstillande tabletter och kunde vara som vanligt på dem.
    Då jag åkte hem fick jag med mig 2 tabletter och sedan fick jag flera. Det var det enda som funkade för mig.
    På BB sa de åt mig att köpa en badring att sitta på så att jag inte belastade svanskotan. Gjorde aldrig det men satt alltid med ett ben under det andra (nästan som skräddare men med bara ett ben böjt. Även i bilen)
    Nu är det snart 6 månader sen det hände och jag känner inte av det så jättemycket längre. Dock kan jag inte sitta på hårda underlag lr så.

Tyvärr vet jag att det här är något man troligen får leva med, då det är svårt att "reparera" en sån skada.

Tycker du ska ta kontakt med någon läkare/barnmorska och höra om du kan få något som hjälper mot smärtan.

Hoppas verkligen det blir bättre för dig!!

• MyggaMygg
    maiia81 skrev 2009-07-14 18:30:24 följande:
    Oj...Det hände något med min svanskota under förlossningen också. Jag hörde hur det small och frågade vad det var. Och visst var det svanskotan.Hade jätteont första dygnet (då de sa att det inte gick att medicinera bort det onda) Andra natten fick jag starkare smärtstillande tabletter och kunde vara som vanligt på dem.Då jag åkte hem fick jag med mig 2 tabletter och sedan fick jag flera. Det var det enda som funkade för mig.På BB sa de åt mig att köpa en badring att sitta på så att jag inte belastade svanskotan. Gjorde aldrig det men satt alltid med ett ben under det andra (nästan som skräddare men med bara ett ben böjt. Även i bilen)Nu är det snart 6 månader sen det hände och jag känner inte av det så jättemycket längre. Dock kan jag inte sitta på hårda underlag lr så. Tyvärr vet jag att det här är något man troligen får leva med, då det är svårt att "reparera" en sån skada.Tycker du ska ta kontakt med någon läkare/barnmorska och höra om du kan få något som hjälper mot smärtan.Hoppas verkligen det blir bättre för dig!!
    Detdär med badring ska jfaktist ta även om jag kommer känna mig fånig men hellre det än att ha skitont.
    Hörde också nått knak men fattade inte riktigt vad det va förrens efteråt.
Svar på tråden Enorm stor värk i svanskotan ( Bruten svanskota ? )