• Kraken

Räkna ut hur stort barnet blir?

Bävar lite för att jag ska bli jättestor och att barnet ska bli det. Jag vägde 4,3 kg när jag föddes, mina syskon 4,1 och 4,6 kg.

Har hört att man ska kunna räkna ut ungefär hur stort barnet blir? Är det någon som vet hur det går till?

• Svar på tråden Räkna ut hur stort barnet blir?
  • Månsi

nee men det skulle ju va roligt att veta :) undra va jag vägde måste jag ta reda på :)

• ebben

Det kan man förmodligen inte räkna ut.Eftersom tillväxtUL inte ens stämmer så bra alltid...Och där om nånstans borde man väl se och kunna räkna ut...

• Kraken

Det jag har hört är nog inte särskilt vetenskapligt. Man ska ta sin vikt, längd och födelsdatum samt barnets pappas vikt etc. Det ska tydligen finnas någon hemsida som räknar ut det där, men jag har inte hittat den.

• 000104

På tillväxtulet som vi var på i tisdags så beräknades bebbens vikt till 2145 gr i v.32+4 ( perfekt) och beräknas väga 3500 gr när h*n föds + - 10%

Vet att det inte stämmer för när jag väntade sonen så beräknades han väga 3700 gr men vägde 4125 och jag gick inte över tiden mer än 2 dgr..

Så man ska väl ta det med en nypa salt, men visst är det kul:))

• baby0406

000104, 3700 g + 10% = 4070 g så det var ju endast 55 g fel ...

men jag tror ändå att du har rätt för när jag väntade mitt första barn gjordes ett viktuppskattningsultraljud 3 veckor innan beräknat datum och 2700 g skulle han vägt då - "han är liten men han duger" var läkarens kommentar. Tre veckor senare föddes han 3910 g. men med 10% + så skulle han ökat 900 g på 3 veckor och det kanske är möjligt?

• MansonDust

Min kille vägde 4,6 kg & jag 3,6 kg. Vår dotter kom 12 dar innan BF och vägde 3,9 kg.

• GalnaMamman

min kille vägde 3.6kg och jag 3.2kg... fats jag var 2 veckor tidig...
    men nu tror bm att min bebbe är STOR!
    väntar på remiss för tillväxtultraljud.. är i v.38

hoppas att jag klarar mig från snitt...
    och att barnet inte är alltför stort....

• Upptagen

Tänk på att det inte är storleken på bebisen som avgör hur förlossningen blir... det kan vara lättare att föda en stor bebis än en liten, är så många omständigheter runtomkring.

Jag sprack massor när jag födde min dotter på 4080, och min syster sprack inte särskilt mycket alls när hon födde sin dotter på drygt 4800...

• nenababe

Hmm... Jag kan säga så här...
    Kim vägde ca 3500gram när han föddes, jag vägde 2050 gram. Jag var 2 veckor för tidig, men ändå..
    Vårt barn beräknades på tillväxtultraljud att väga ca 3100 gram...
    Man säger att 3500 är "ideal"vikten så vårt barn låg -11%... Men det är ingen fara för det får skilja 20% åt båda hållen. Det är normalt.
    Kram!

• cat40

jag har haft stora barn vid mina förlossningar, Robin, som e mitt sista förutom d jag har i magen vägde 4990 å va 56 lång, men d gick jättebra:) har 3 veckor kvar nu, å bm säger att d e en stor bebis, ska på ul till veckan så då får vi se... Sprack ganska mycket med Robin, men d gick så fort......

• GalnaMamman

okej..det verkar ha gått bra för er med stora bebbar i magen...*glad*

man blir alltså inte snittad förns ungen väger över 5kg?

hoppas på mitt ul snart...

• Anni

Som sagt inte ens tillväxt UL stämmer alal gånger.
    Jag gjorde ett sånt 8 TIMMAR innan Isa föddes och då sa de att hon skulle väga 4000g.
    Ut kom en tjej på 4255g. Hon var snabb på att äta upp sig de där 255g
    Hon had troligtvis inte fått tillräckligt med näring på slutet (gick över 16 dagar) och gått ner i vikt så man tror att hon hade vägt ca 4,5 eller mer.
    Skruttan i magennu kommer nog att hamna runt 4,5 kilo hon med.

Svar på tråden Räkna ut hur stort barnet blir?