• hösttösen

semesterersättning vid timanställning

vad är det som gäller när man är timanställd och semesterersättningen INTE är inkluderad i timlönen?

• Svar på tråden semesterersättning vid timanställning
  • Mummy

Jag får 13,2% men tydligen kan det skilja lite beroende på vart man jobbar.
    När jag jobbar inom kommunen får jag den på varje utbetalning, när jag jobbade på ett annat företag fick jag en gång om året. Så det beror lite på vart man jobbar

• hösttösen
    Mummy skrev 2009-07-14 20:42:14 följande:
    Jag får 13,2% men tydligen kan det skilja lite beroende på vart man jobbar. När jag jobbar inom kommunen får jag den på varje utbetalning, när jag jobbade på ett annat företag fick jag en gång om året. Så det beror lite på vart man jobbar
    spelar det någon roll HUR länge man jobbat, alltså måste man tjänat in dem? Ta ett ex: om man har ett sommarjobb på 3 månader och tjänar 125 kr exklusive semesterersättning, blir då min timlön 125 kr + 12% av denna timpeng?
  • Mummy

Det ska du få från första dagen. När jag fick en gång per år så var det det man tjänade från 1 april--31 mars. Och det fick jag i slutet av maj

• hösttösen

jag tror det är så att jag ska få det månadsvis... men det känns som att det är ganska mycket pengar (nästan 2000 kr ut extra i mån)... känns inte så sannolikt

• Mummy

Vad är det som är osannorlikt? 2000 extra, är det före eller efter skatten? För du betalar lika mycket skatt på sem.ers. som på lönen

• hösttösen
    Mummy skrev 2009-07-14 20:57:54 följande:
    Vad är det som är osannorlikt? 2000 extra, är det före eller efter skatten? För du betalar lika mycket skatt på sem.ers. som på lönen
    ja, det blir netto, dvs efter skatten (30%)
  • egil01

När man slutar har man krav på semesterersätning på 1a löneutbetalning?

• Fnulan

Timanställda får 12% i semesterersättning på grundlönen på vårt kollektivavtal.

Så fort man börjar på schema ska man ha semesterdagar INTE utbetald varje månad enligt semesterlagen.

Svar på tråden semesterersättning vid timanställning