Du måste logga in för att svara i en tråd.

• NinaTherese

Förstoppning!

Är det någon mer som har detta problem under början av graviditeten? Magen står helt stilla...:S
    Är det nån som vet varför man inte får ta naturpreparat mot förstoppning? Finns på apoteket fruktfibrer man köper på som en tuggtablett som min magen fungerar bra på men det står man måste rådfråga läkare om man är gravid. Kan det bero på att man kan få vätskebrist i fall man dricker för lite vatten?
    Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Förstoppning!
  • jayne doe

Förstoppningen beror på att tarmarna arbetar långsammare. Drick mkt vatten, få i dig fiobrer främst från frukt och grönt och rör på dig.
    Vissa blir även hjälpta av t.ex. proviva.

• Jesster

Jag skulle tro att anledningen till att Frukt & Fibrer inte är rekommenderad är att om man stoppar i sig mycket så arbetar tarmarna lite för bra och kan ev. starta en förlossning, precis som med Ricinolja.

Jag käkade Frukt & Fibrer och för mig räckte det med ½ tablett varannan dag för att hålla igån magen under en hård perod

Den som söker han finner - www.google.se
  • Heippi

Min BM sa till mig att det är ok att äta Frukt & fibrer under graviditeten...

• tjohansson

Jag fick oxå frukt o fibrer ordinerat igår..... en halv tablett varje kväll eftersom magen blir trög av järntabletterna.....

• Emma 79

Anledningen till att apotekets naturläkemedel/preparat aldrig rekommenderas av apoteket till gravida är att det inte finns tillräckligt med studier på dessa preparat.

Min mage trappade också ner en hastighet då jag blev gravid. Hade lite överaktiv mage innan så det var okej för mig. Tala med din BM för tips om läkemedel mot förstoppning. Själv så hade jag nog provat Vi-Siblin (sk bulkmedel, kategori A vid graviditet och ej beroendeframkallade), som man tar lite varje dag.

Det är jätteviktig att du får ordning på magen för att undvika värre problem senare, tex hemorrojder. Inte alls ovanligt att kvinnor som varit gravida operaras pga hemorrojder. Lycka till!

• NinaTherese

Har inte fått någon tid hos bm än eftersom det är semestertider och jag precis upptäckte att jag är gravid. Tror nästan att jag tar en halv tablett av fruk och fibrer för jag måste få igång magen :S
    Tack för alla svar :)

• Helstsyskonnu

Det finns annat receptfritt som du kan ta när du är gravid och som inte räknas som laxermedel (kan vara beroendeframkallande pga att det stör tarmarnas rytm) utan som bulkmedel. Laktulos och Inolaxol tex. Fråga på apoteket, de är duktiga.

• Verkligen

Ett hett tips är Turkisk peppar-godis.
    Jäklar vad det sätter fart på magen.. Räcker med en 4-5 stycken godisar...

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Tjock kulan

Jag rekomenderar ekologiska torkade aprikoser som du blötlägger och tuggar i dig. Annars så rekomenderar jag physalisfrö. Det finns på hälsokosthyllan med linser och annat nyttigt i vilken matbutik som helst. Strö lite frö på yoghurten, gröten eller filen på morgonen så kommer magen igång på direkten.

• Damien och Adrian
    Helstsyskonnu skrev 2009-07-15 21:43:48 följande:
    Det finns annat receptfritt som du kan ta när du är gravid och som inte räknas som laxermedel (kan vara beroendeframkallande pga att det stör tarmarnas rytm) utan som bulkmedel. Laktulos och Inolaxol tex. Fråga på apoteket, de är duktiga.
    jag blev rekommenderad sånt av mvc och de är ok för gravida!
    stolt mamma till Damien (070913) och en bebbe på G (BF 11 nov)
  • Ellabus

Jag levde nästan på katrinplommonjuice under min förra graviditet, har för mig att det hjälpte...

• sailajohanna

Dricka vatten i mängder...bra men inte sååå kul!
    Det enda som funkat på mig är att ta microlax eller klyx!

• HemmaHosSofi

Inget har funkat på mig på 11v, och igår fick jag antibiotika vilket satte igång på magen rejält!! Vilken befrielse!

Prata med din BM!

• Trillian80

Min mage är väldigt regelbunden (är i v 18), jag dricker en hel del vatten och intar 1 msk psylliumfrön varje dag. Äter också fiberrikt bröd, och promenerar med jämna mellanrum. Så vatten, fibrer och lite lagom motion är rådet från mig =)

Svar på tråden Förstoppning!