• Koloraturell

Hellum matta från IKEA

Någon mer som har en Hellum matta? Vi har en röd som vi gillar men det går ju inte att dammsuga den utan att man skadar trådarna i den! Håller inte för minsta slitage heller... Våran är 2 år gammal och ser väl okej ut men ska den verkligen rispas upp så lätt? Har prövat alla munstycken på dammsugaren men det blir fullt med rött ludd överallt hur vi än gör.

Att ta ut och skaka den är inget alternativ, dels väger den ju närmare 15 kilo och dels ska den väl tåla att dammsugas?? Enligt skötselråden i alla fall.

Är era Hellum mattor också så?

• Svar på tråden Hellum matta från IKEA
  • Lillevida

Jag har oxå en sån matta, men jag upplever inte att den fäller. Nu är den ganska ny, så den kanske börjar efter ett tag.

• Blåbärspaj

Jag tror jag har en sån matta.den är lite jobbig att ha att göra med.alltfastnar.men annars är det väl som en matta är.dammsuger frenetiskt just därför men har icke upplevt den i så dålig kvalité.ej heller har den nån religion tror jag.... :p

• Reyngirl

Vi hade en Hellum matta tidigare och hade samma problem. Iofs har vi katt men katten gör ju inte så att mattan ullar... Efter bara nån dag hade vi små röda dammtussar i vardagsrummet
    Har nu en Hampen som är toppen, inget mer ullande och den är jättelätt att dammsuga helt ren

• Koloraturell
    Reyngirl skrev 2009-07-14 21:19:06 följande:
    Vi hade en Hellum matta tidigare och hade samma problem. Iofs har vi katt men katten gör ju inte så att mattan ullar... Efter bara nån dag hade vi små röda dammtussar i vardagsrummet Har nu en Hampen som är toppen, inget mer ullande och den är jättelätt att dammsuga helt ren
    hade tänkt byta ut den till just en hampen faktiskt :D synd att man lagt ner så mycket pengar på hellum då, den är så dyr ;)
  • Reyngirl
    Koloraturell skrev 2009-07-14 21:22:06 följande:
    hade tänkt byta ut den till just en hampen faktiskt :D synd att man lagt ner så mycket pengar på hellum då, den är så dyr ;)
    Vi hade nog vår Hellum i 3-4 år, men köpte ny i vintras när vi köpte ny soffa! Katten hade gått rätt hårt åt en hörna också...
    Hampen är ju lätt värd pengarna, till skillnad från Hellum Den är väldigt mjuk och skön att sitta på, ungarna älskar att mysa med kuddar och filtar på mattan Hoppas ni blir nöjda!
Svar på tråden Hellum matta från IKEA