• mollo

Ledighet vid flytt?

Visst är det så att alla har rätt att få betald ledighet vid flytt?
    Jag är 99% säker på detta men kan inte hitta någon lagtext på detta på nätet.
    Det är min mammas jobb som krånglar och säger att de som jobbar på _______ inte har rätt till "permisson vid flytt". (De har kollektivavtal, handels-butik.)

Tänkte hjälpa henne att hitta den text där det står att man har den rätten.
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Ledighet vid flytt?
  • curly

Går inte för det finns ingen sån rätt.
    Möjligtvis kan man väl lokalt förhandlat ngt sånt i något fack men det finns ingen allmän rätt på detta.
    Semester, komp ,obetald ledighet får de flesta dödliga ta till.

Mvh.

• Indigofera

Jag arbetar statligt och har rätt till endag ledig vid flytt!

• litenlind

Har aldrig hört talas om att man har rätt till betald ledighet, möjligen att man har rätt att få ledigt, men utan betalning...

• Glasis

Hej!
    Att alla har "rätt" till permission håller jag inte med om... Inom detaljhandelsavtalet finns det paragrafer som säger att arbetsgivare "kan" bevilja betald ledighet med betalning för t ex begravning, bröllop, närståendes frånfälle osv. Det är alltså lite upp till arbetsgivaren, vilken policy de har. Vissa har kanske att de betalar ledighet när det är begravning inte annars osv. De är inte tvungna att ge betald ledighet men i vissa fall tycker man ju kanske att de bör göra det, just för stämningens skull, att det är smidigast så..

• thebettygirl

Precis som curly skrev så finns det tyvärr ingen sådan given rätt utan det är något som styrs av det lokala avtalet. Be din mamma kolla med sitt fackförbund om de har skrivit sådant avtal med företaget

• mollo

Tack för alla svar!
    japp, jag ska ringa handels och kolla i morgon.
    Jag kunde inte heller hitta något i "avtalet". Men jag själv har fått betald ledighet vid flytt. min pappa med och många andra jag känner. Trodde verkligen verkligen att det fanns någon sån rätt...

• jassikan

Det finns med i vissa kollektivavtal, vet ej hur det är med Handels.

Men det finns även arbetgivare som erbjuder en betald flyttdag utan att det finns ett generellt avtal.

• mollo
    jassikan skrev 2009-07-18 01:42:23 följande:
    Det finns med i vissa kollektivavtal, vet ej hur det är med Handels. Men det finns även arbetgivare som erbjuder en betald flyttdag utan att det finns ett generellt avtal.
    Det måste vara något sådant.
    har iaf kollat igenom vårt kollektivavtal nu och det finns ingen betalt flyttdag med där. tråkigt
    men men. man får bara hoppas att man har en bra chef då;-P
Svar på tråden Ledighet vid flytt?