• Anonym

Fått skavsår i ljumskarna som svider och gör jätte ont!

Jag har få ttskavsår i ljumskarna som svider och gör jätte ont, det är precis vid troskanten (det skaver även om jag går utan trosor eftersom låren går i mot)
    det är jätte rött med små o stora röda prickar..
    Skaven har nog framkommit av att mina lår har skavt mot varadra när jag gått o blivit varmt typ.. fått det 1 gång tidigare den här sommaren

Jag kan inte gå fort alls utan i myrtakt för det gör så ont och svider, jag vet inte vad jag ska ta mig till? Jag jobbar på ett jobb där jag måste gå hela tiden!

Har ni tips på någon bra salva? Jag provade o smörja in med helosan förut det var det jag hitta. Men att han det såhär 8 timmar på jobbet i morrn! Det kommer inte att gå jag måste hittta en lösning elelr i alla fall något lindrande!

har ni några tips?

• Svar på tråden Fått skavsår i ljumskarna som svider och gör jätte ont!
  • Anonym (byxor på..)

Ha byxor på dig..

• maamje

Tvätta ordentligt med mild tvål, torka riktigt tort och pudra med barnpuder eller potatismjöl. Inatt kan du även klippa små remsor av linnetyg om du har det (något gammal lakan som du inte använder) och lägga i ljumskarna. Jobbar som undersköterska och det brukar hjälpa på våra vårdtagare.

• Anonym (byxor på..)

Prova inotyolsalva. Det hade jag till min son när han var röd i rumpan. Fungerade jättebra. Finns att köpa på apoteket.

• Anonym

Anonym (byxor på..) skrev 2009-07-14 22:25:35 följande:

Ha byxor på dig..
    Det har jag.. oftast förutom när jag sover :-P
  • Anonym
    maamje skrev 2009-07-14 22:30:38 följande:
    Tvätta ordentligt med mild tvål, torka riktigt tort och pudra med barnpuder eller potatismjöl. Inatt kan du även klippa små remsor av linnetyg om du har det (något gammal lakan som du inte använder) och lägga i ljumskarna. Jobbar som undersköterska och det brukar hjälpa på våra vårdtagare.
    Barnpuder har jag ju också hemma det kanske är bra? Hjälper till o hålla torrt.

Anonym (byxor på..) skrev 2009-07-14 22:35:49 följande:
    Prova inotyolsalva. Det hade jag till min son när han var röd i rumpan. Fungerade jättebra. Finns att köpa på apoteket.
    Den har jag ju hemma så den ska jag pröva!
  • Anonym

rekommenderar också babypuder. Absolut inte mjukgörande krämer utan torka ut det liksom

• Anonym
    maamje skrev 2009-07-14 22:30:38 följande:
    Håller med...funkar alldeles utmärkt
    Lycka till!
  • maamje

Nej använd inte inotyolsalva för sådant skav ska du torka ut och det gör du inte med en så fet salva. Håll rent och torrt helt enkelt. Linnelappar drar till sig fukt och det gör även puder och potatismjöl.

• Anonym

Jag använder siliconbaserat glidmedel för att inte få skavsår mellan låren när jag har kjol. Det funkar jättebra i förebyggande syfte, men jag vet inte hur det är när man väl fått skavsår. Kanske kan vara värt att testa...

• Anonym

Kanske stryka på med Xylocainsalva om det gör vansinnigt ont? Och täcka med mjuka linnetygremsor eller kompresser?

• Anonym

Köp sånt där medel för handdesinfektion, sån som de har på vårdställen. Finns på apotek. Då går det bort över natten om du har tur, men det svider som fan när du tar på det!

Ett ex till mig fick alltid skav där och han gjorde så.

• Anonym

Provade pudret i går och haft på det i dag med funkar SUPER BRA!

• maamje
    Anonym skrev 2009-07-15 22:41:25 följande:
    Provade pudret i går och haft på det i dag med funkar SUPER BRA!
    Vad bra
Svar på tråden Fått skavsår i ljumskarna som svider och gör jätte ont!