• Ogi

Varig, illaluktande navel - snabb hjälp!!

Vår bebis är 11 dagar gammal. Sedan två dagar ca har hans navel börjat lukta riktigt illa (det luktar genom kläderna) och börjat vara sig. Vi har pratat med barnsjuksköterskan på BVC, men hon säger att det inte är någon fara om det inte är någon rodnad runtomkring, vilket det inte är. Hon sa att vi skulle fortsätta tvätta med ljummet vatten och avvakta. Vi har tvättat med klorhexidin idag, efter råd från BB, dit vi också ringde.

Nu, när jag kollade naveln igen så har den lossnat till hälften och undertill är det brungult kletigt var! Det är ju uppenbarligen för sent att ringa BVC och sjukvårdsupplysningen säger att man ska försöka ringa igen senare på grund av stor belastning. Jag börjar bli riktigt orolig :(

Är det någon som vet vad man kan göra eller om det är farligt?? Kan man avvakta tills imorgon bitti eller är det normalt att det blir så här?

• Svar på tråden Varig, illaluktande navel - snabb hjälp!!
  • Tess76

När naveln lossnar är det (vad jag kommer ihåg) lite "blött" och "klibbigt". Men visst, kanske inte brungult var. Kan du tvätta med en tops lite lätt?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Hille76

Oj oj ta det lugnt, detta är normalt! Du tar jättebra hand om din bebis navel, och det är jättebra att den håller på att släppa, var inte där o pilla för mkt, då kan det irretera. Skulle du vara orolig så kontakta bvc imorgon igen!

• famgiger

Låter normalt. jag vet att man när dottern föddes 2007 hade ändrat regeler för hur man ska tvätta naveln men ta med en tops och ljummet vatten och tvätta det gjorde vi med dottern 2007 (var Ok 2002 och 2004 då våra två äldre barn föddes).

• Ogi

Tack för era svar :) Nu kan jag sova lite lugnare... Man blir ju så rädd när det luktar så pass mycket pyton.

• Harlow

Hade precis samma med min lille kille.
    Det luktade helt enkelt apa, och var lite varigt när den skulle till att lossna.
    BVC tyckte det såg jättebra ut.

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Catharina Soovéer

Hej..  liknande hände mig oxå, klart man blir orolig jag förstår dig. När min dotters navel lossnade så var det gammalblod kvar som låg i navlen, det var de som luktade skunk och blev lite infektion på henne. Jag tvättade henne med tops som jag doppat i lite alsolsprit och så rullade jag den försiktigt i navlen på henne och då försvann allt äckligt och nu är naveln jätte fin. Jag fick tvätta i några dagar med både vatten och alsolsprit för att få bort det äckliga... Du måste få bort det gamla blodet för det försvinner inte av sig självt..

Lycka till {#lang_emotions_flower}

• Ogi

Naveln trillade äntligen av i förrgår..! Det var verkligen klibbet under som luktade värst!! Brrr... Jag ryser när jag tänker på det. Tack och lov är det över nu och man kan gosa med lilla magen :)

Svar på tråden Varig, illaluktande navel - snabb hjälp!!