• L E A

Hans pass gäller men polisen var konstig!

Jo, såg över våra pass nyss då vi sak ut å resa. Kom på att när vi skulle hem från Cypern förra året så reagerade polisen på att Emil var så liten på sitt pass. Hans pass gäller till juni 2010. Han ser ut som en bebis på passet det gör han men tycker ni att vi ska byta pass till han fast passet gäller?! Han blir 5 i november...

Kommer inte nya passet att gälla bara fram till den tid som gamla passet skulle vara giltigt? Vi har väldigt mycket på jobbet just nu och dom har konstiga öppetider på polisen så jag börjar med att fråga här...

• Svar på tråden Hans pass gäller men polisen var konstig!
  • Tyche82

Jag skulle nog välja att skaffa nytt pass, bara för att undvika eventuella problem

• L E A

Det kanske är bäst! Ska man betala för det nya passet? Kommer det gälla i 5 år?

• Tyche82

L E A skrev 2009-07-15 00:03:25 följande:

Det kanske är bäst! Ska man betala för det nya passet? Kommer det gälla i 5 år?
    Ja, ni får betala för det nya passet och det kommer gälla i fem år.

Vi bytte sonens när han var två och kommer byta det nu igen till vintern. Likaså dotterns kommer bytas till vintern. Dom ändras ju så så snabbt när dom är så små.
  • Guld gossarnas Super Mamma

Ja,passet kostar lika mycket för ett barn som för ett vuxen pass och är giltigt i 5 år.
    Jag skulle haft kvar passet tills det gått ut och sen beställt nytt,men för att vara på den säkra sidan så kolla hos polisen,dom vet ju vad som gäller och är bäst.

• L E A

Ja precis! Men då gäller det bara å hitta tid å ta sig ner. Hoppas på att köerna inte är så långa.

• HOCHM

Varför skulle det vara problem? Våran dotter som är nu 9 år åkte med sitt gamla pass som fortfarande gäller, som är gjort när hon var 8 månader. Det var ingen som sa något. Hon har ett 10 års pass.

• L E A
    HOCHM skrev 2009-07-15 00:11:55 följande:
    Varför skulle det vara problem? Våran dotter som är nu 9 år åkte med sitt gamla pass som fortfarande gäller, som är gjort när hon var 8 månader. Det var ingen som sa något. Hon har ett 10 års pass.
    Konstigt att hon fick så långt gilltihetstid på sitt pass. Barn upp till 16 har jag för mig brukar bara få 5 års.
  • HOCHM

L E A skrev 2009-07-15 00:20:28 följande:

Konstigt att hon fick så långt gilltihetstid på sitt pass. Barn upp till 16 har jag för mig brukar bara få 5 års.
    Inte för 9 år sedan, då var det 10 års pass och 1 års pass. Dom har ändrat reglerna efter det. Min andra dotter som blir 11 år i september, hennes 10 års pass går ut i augusti.
  • Billabong
    L E A skrev 2009-07-15 00:06:19 följande:
    Ja precis! Men då gäller det bara å hitta tid å ta sig ner. Hoppas på att köerna inte är så långa.
    Glöm inte att båda föräldrarna måste vara med eller att ni i förväg fyllt i och fått bevittnat en särskild blankett. Finns på polisens hemsida.
Svar på tråden Hans pass gäller men polisen var konstig!