• litensnart

Ont i höft/axel när du sover???

Nån mer som får ONT i axeln o höften när man ligger på sidan o sover?
    Jag vaknar oftast ett par gånger på natten för att jag måste vända på mej, vilket är ett helt projekt pga hemsk foglossning!!

Nån som kan tänkas veta varför man får så ont på de ställena? Är det bara för att jag väger mer eller vad?

• Svar på tråden Ont i höft/axel när du sover???
  • DreadOn

Jag vet precis vad du går igenom. Jag får själv jätte ont i höften när jag jag sover och måste vända mig flera gånger varje natt. Det hjälper lite om jag har några kuddar mellan knäna, men det är också svårt att ha kvar dem där hela natten eftersom dom ramlar ner på golvet etc...
    Anledningen varför det gör så ont är jag inte helt säker på, men jag kan tänka mig det har med tyngden att göra men också att bäckenet har blivit så mycket större under graviditeten och om man inte lägger något mellan knäna så blir vinklen i höften allderless fel.

• litensnart

Jo jag har åxå kudde/täcke mellan benen, hjälper ändå inte. Och att jag även får lika ont i axeln tycker jag är konstigt, måste ju nästan bero på att jag har gått upp minst 16kg
    Ska fråga bm på fredag.

• Billabong

Jag tror dels på DreadOns förklaring men även att det beror på att som icke-gravid byter man sovställning så mkt oftare när man sover. Minns inte hur många gånger (har läst det ngnstans) men det är många. Som gravid, ffa mot slutet, blir det verkligen ett projekt att byta från ena sidan till den andra och därför blir det lite som en (kortvarig) belastingssskada. Man belastar samma tryckpunkter lite för länge helt enkelt.

• Katy Perry

Jag har samma problem och min sambo säger att det beror på att musklerna delar sig.

• lias

exakt samma sak här. det hälper inte helt med extra kuddar men det blir lite bättre. har vaknat varje natt i flera veckor att jag skrikit rakt ut när jag ska vända mig. men nu sista veckan har det gått bättre. bebisen har sjunkit ner i magen o jag kan ligga en lite stund på rygg, o framstupa sidoläge. tidigare har det bara varit att ligga på sidan.

• autumn leaf

Jag har en kudde mellen bebeb och en framför magen som jag lägger armen över för att avlasta axeln. Tycker det hjälper.

• Sessilou

känner samma sak på nätterna. får ont i axeln och höften och jag sover med kudde mellan låren.

jag tror det beror på att man ligger still längre än när man inte är gravid. annars byter man sovställning mera, och rör sig när man sover. Nu ligger man strandad lixom*S*. har som du problem med foglossningar och då är det ju ett helt projekt att vända sig om i sängen.

Less is more=)
Svar på tråden Ont i höft/axel när du sover???