• Anonym (funderar)

p-stav, hur länge blöder man?

Jag fick en son för nästan fem månader sedan.

Efter förlossningen blödde jag i 8 veckor (vilket som är normalt). Innan jag slutade blöda hade jag varit på ett återbesök hos min barnmorska, vi diskuterade om olika skydd. Vi kom fram till att jag skulle sätta in p-staven, när jag slutat blöda.

En vecka efter jag slutade blöda, så sattes p-staven in. Jag har blött lite grann, ibland mer varje dag.

Så jag undrar, hur länge brukar man blöda? är detta normalt? Jag känner mig inte särkilt attraktiv!

• Svar på tråden p-stav, hur länge blöder man?
  • Anonym

Jag slutade aldrig blöda, efter 2 år gav jag upp! Tråkigt, det hade ju varit perfekt om det funkat!

• Anonym (funderar)
    Anonym skrev 2009-07-15 02:52:07 följande:
    Jag slutade aldrig blöda, efter 2 år gav jag upp! Tråkigt, det hade ju varit perfekt om det funkat!
    Jo, jag satt och funderade på om det aldrig skulle sluta blöda. Men det värsta är att jag endast kan ha p-stav. Både min mor, min äldsta syster och min andra syster fick blodproppar. I så fall måste jag köra med bara kondom. Och det känns inte så säkert, får jag barn igen, så kommer jag inte göra abort. Det skulle kännas så fel och jag har ett och ett halv år kvar på gymnasiet. Så det skulle kroka ganska rejält med allt.
  • Anonym

Men du.. spiral då? Har du provat det?

• Anonym (funderar)
    Anonym skrev 2009-07-15 03:11:23 följande:
    Men du.. spiral då? Har du provat det?
    Får inte, barnmorskan förklarade varför, men det hade något med att jag hade för stor risk att få en infektion m.m.
  • Ellatösen

P-dator då?? Kissa på en sticka varje dag fast då måste mensen kommit tillbaka å vara ganska regelbunden...

• Anonym

jag gjorde en abort och då satte jag in en p-stav då blödde jag som riktig mens i 9 månader.. Sa att jag ville ta ut den efter sex månader men dom tyckte att jag skulle vänta för att det kunde vara så några månader.. Så jag tog ut den efter 9 månader.. slutade blöda på en gång..

• sandra  1986

jag blödde lite konstant i 6 månader, då tog jag ut den för då lessnade jag ur!

• Nahla84

Jag har med haft p-stav. Blödde ingenting nästan, hade 1-2 dagar som jag blödde lite sen inget alls under 1 helt år tills den togs ut. Barnmorskorna brukar säga att det är individuellt hur man reagerar på en sådan, vad jag hört.

• Anonym (...)

Jag blödde i 6 månader, sedan tog jag ut den.

Var fruktansvärt påfrestande för psyket att blöda så länge, de e ju inte så jäkla kul.

Men det är ju olika, känner en tjej som blödde 3 veckor om året med p-stav.

• Gurkan

Jag har haft p-stav i flera omgångar. När jag har bytt har jag alltid blött mycket i flera veckor men fått tabletter utskrivna för att reglera det. Och de tabletterna har alltid fungerat. Därefter har jag haft väldigt oregelbunden mens. Ibland 6 månader mellan, ibland en gång i månaden men aldrig tätare än normal mens.

vissa kvinnor börjar blöda mer och oftare med p-stav, andra förlorar mensen helt men majoriteten har lätt oregelbunden mens som går att lära sig hantera.

Prata med din gynekolog om dina blödningar, som sagt det finns tabletter att testa för att rätta till långdragna blödningar.

• Johannapanna87

Jag har haft p-stav i 2,5 år innan jag fick min dotter och tänker aldrig skaffa det igen,
    Första året var väl okej med uebliven mens men sedan fick jag helt plötslig mens som varade flera veckor sedan fri en vecka sedan var den tillbaks var skitjobbigt.
    Käkar nu minipiller och det funkar för mig :)

• luutra

Först hade jag ingen mens över huvudet taget det efter att p-staven hade satts in, men efter det blödde jag i nästan ett år. Mellanblödningar då. Efter det rök den.

• Kplanntin

Har haft p-stav i ca 4 månader snart blödit i 2 mån nonstop... Detta börjar bli en aning jobbigt. Min mamma blödde 2 månader (hon använde såna piller som reglerar det. Så jag hoppas det går över efr 2 månader.

Vad ska jag göra? Hur gjorde ni?

Svar på tråden p-stav, hur länge blöder man?