• Anonym

Vad ska jag göra med min syster?

Jag har en syster som är några år yngre än mig.
    Under vår uppväxt så var vi aldrig direkt nära och vi var olika på alla sätt.
    Jag var plugghästen och hon gick i sk obs-klass och fick varva skolan med praktik för att orka med. Jag var mest hemma och hon hängde tidigt med äldre killar och kom hem bakfull för att sova och sedan ut igen.

Under några år hade vi ingen kontakt mer än på jul hos våra föräldrar.
    Sedan träffade vi våra män och skaffade båda barn och fick plötsligt kontakt, men det var tack vare mig.

Jag tycker att vi har det trevligt när vi ses och att det är roligt att barnen har jämnåriga kusiner, men det är alltid bara jag som får ta kontakt.
    De senaste 4-5 åren så har hon ringt mig en gång om året på min födelsedag.
    Jag ringer några gånger i månaden men hon är alltid hemlighetsfull och berättar aldrig om sitt liv.
    Det känns så dumt att bara prata om mitt och aldrig få en inblick i deras liv.

Det har hänt att jag pratat med henne och dagen efter har de åkt på semester utomlands men hon nämnde det inte för mig när vi pratade.
    Vi frågar alltid om de vill följa med när vi ska på utflykter som passar barnen, men får aldrig frågan tillbaka.
    Alltid när jag frågar om de vill följa med så får jag svaret "ja, vi ska tänka på det".
    Sedan blir det till 90% nej eller de hör inte av sig om inte jag ringer igen och frågar.

Hur skulle andra göra i detta läget?

• Svar på tråden Vad ska jag göra med min syster?
  • Anonym (egen ´tid)
    Anonym skrev 2009-07-15 08:04:38 följande:
    Jag har en syster som är några år yngre än mig. Under vår uppväxt så var vi aldrig direkt nära och vi var olika på alla sätt.Jag var plugghästen och hon gick i sk obs-klass och fick varva skolan med praktik för att orka med. Jag var mest hemma och hon hängde tidigt med äldre killar och kom hem bakfull för att sova och sedan ut igen. Under några år hade vi ingen kontakt mer än på jul hos våra föräldrar. Sedan träffade vi våra män och skaffade båda barn och fick plötsligt kontakt, men det var tack vare mig. Jag tycker att vi har det trevligt när vi ses och att det är roligt att barnen har jämnåriga kusiner, men det är alltid bara jag som får ta kontakt. De senaste 4-5 åren så har hon ringt mig en gång om året på min födelsedag. Jag ringer några gånger i månaden men hon är alltid hemlighetsfull och berättar aldrig om sitt liv. Det känns så dumt att bara prata om mitt och aldrig få en inblick i deras liv.Det har hänt att jag pratat med henne och dagen efter har de åkt på semester utomlands men hon nämnde det inte för mig när vi pratade. Vi frågar alltid om de vill följa med när vi ska på utflykter som passar barnen, men får aldrig frågan tillbaka. Alltid när jag frågar om de vill följa med så får jag svaret "ja, vi ska tänka på det".Sedan blir det till 90% nej eller de hör inte av sig om inte jag ringer igen och frågar. Hur skulle andra göra i detta läget?
    Jag kanske absolut inte är rätt person att svara då jag inte har ngn som helst kontakt med min syster, efter att jag har slitit hund i ett antal år och fått noll tillbaka. Men det jag tänkte på var att höra med henne om hon känner för att åka iväg bara du o hon över en helg, t.ex en spa helg lör-sö? Jag vet inte om ni bor nära varandra, men det finns kanske ställen där ni kan mötas upp. Jag kan ha helt fel, men min känsla är att hon döljer ngt, kan vara att hon känner det svårt att mäta sig med dig eller så är det ngt annat, men om ni träffas bara du och hon, så kanske du kan få möjlighet att komma henne närmre. Hoppas att ni får till en träff, att ha familj men ändå inte är väldigt plågsamt vet jag av egen erfarenhet.
  • Jana

Kan det inte vara så att hon är avundsjuk, eller skämms över att hon inte är lika "lyckad" som du? Att hon känner sig sämre? Jag och min syster hade en liknande uppväxt, min syster var den städade och "duktiga" jag jag var fyllekaja och en slarver... Jag har under hela livet kännt mig "sämre" och då har min syster verkligen inte gjort något för att jag ska känna så! Vi har en jätte nära relation idag och ho är min bästa vän, vi pratar varje dag och så. Men fortfarande i vissa situationer så är jag fortfarande den "misslyckade" enligt mig själv...

• Anonym (samma här)

Jag o min lillasyster som är 4 år yngre än mig, är helt motsatterna från varann, jag var den som behövede stöd o hjälp i skolan var mycket ute o hade killar mm. Hon var hemma o hade inte så många vänner eller i fotbollen var hon aktiv i många år. men sen dess har hennes liv blivit mer o mer stilla, hon träffae inte många vänner. hon drabbades av en svår deprition efter att ha förlorat 4 vänner väldigt snabbt på 1 år. Det var ungefär 8årsen. men nu har hon tagit "över" min roll så vi är tvärtom så nu är det hon som har massor av vänner flänger på fester och träffar killar. ja visslien har jag en son som tar mycket av min tid såklart.
    Men hennes liv är med väldigt hemligt hon säger INGET till varken mig eller våran mamma. Hon jobbar inte utan hon är bara hemma med vänner vad ja vet. Hon är så dubbel för både oss i familjen o hennes vänner, hennes vänner känner henne som en glad full av energi sprudlande glad pers. o vi andra känner henne som en tyst inåtbunden o blyg tjej. hon är urgullig mot min son men sen stannar det där, hon vill INTE alls att jag ska vara med på fester som hon är med på, fast vi har vänner ihop och dom känner mig o tycker jag är en rolig prick med. men när ja frågade henne varför, fick ja detta till svar.
    MEN DU JAG CHEMS FÖR DIG, du tar ju bara alla mina vänner , ÖÖÖÖ va ja har ju aldrig fått vara med så HUR vet hon det!!
    så nu kommer hon bara hem till mamma o hälsar på när ja o min son är där inte för att träffa mig men sonen då.
    alla säger men de växer ifrån men hon är ändå 24år nu. annser ja ju som mer vuxen än 18 till 20år men men.
    Nu kan vi snacka på msn en bit på väg iallfall, hon säger inte hej till mig OM vi råkar vara ute på samma krog nån gång. eller om hon ser oss på stan OM hon är me sina vänner. menar vi är fan syskon!! Hon har altid varit familjens lilla prinssessa o ja den "fula ankungen" hon har fått allt hon pekar på hon ser vldigt bra ut o har alltid det senaste i både smink o kläd väg.

ja har min egna stil och trivs med det.

Svar på tråden Vad ska jag göra med min syster?