• StarkMamma

Vad anser ni om örhänge på små barn?

Nu kommer säkert 1000 moral mammor att predika för mig vilken dålig mamma jag är.
    Mina 3 minsta gjorde hål i öronen för 3 veckor sedan. Dom är 11 år, snart 4 år och 19 månader. Dom 2 största är flickor och den yngste en pojke.
    Mina 2 minsta barns pappa kommer från Rumänien och där gör dom hål redan på BB men jag valde att vänta tills dom blivit lite större.
    Mina barn älskar sina örhänge och min lille son säger: Hänge cooling
    Jag tvättar hålen morgon och kväll och dom har inget obehag av det.
    Varför skulle då detta inte vara ok?
    Varför är alla så anti mot att ta hål i öronen på mindre barn?

• Svar på tråden Vad anser ni om örhänge på små barn?
  • Lucky

Det är inte jag
    Jag fick hål i öronen som 2åring och jag är helsvensk!
    Vill ta hål på dottern, 4,5år, men nu kan man ju inte göra det på så många ställen på mindre barn... men det kanske blir nu när hon fyller 5år. Om hon vill såklart

• blommanigbg

Tycker inte att du är någon dålig mamma ts. Alla mammor gör som de anser är lämpligt. Inom rimliga ramar såklart.
    Däremot tycker jag att det är onödigt att pierca så små barn.

• tisteln

Jag fick ta hål i öronen när jag gick i åk 6 - min lillasyster också, så hon fick vänta några år.

Små barn pillar mycket, och har de örhängen som hänger eller ringar, så kan de lätt fastna i saker när de leker, då de inte tänker på att de har saker som dinglar i öronen. (Jobbat på förskola/dagis och har sett olyckor...)

Därför tycker jag så här i efterhand att mina föräldrar var kloka som väntade - även om vi tjatade i många år..

• tisteln

Men alla kulturer är olika, jag tycker inte att du är en dålig mamma, jag skulle bara inte själv göra så, men det är mitt val - du måste få göra ditt!

• Akilla

jag kan tycka det är lite onödigt, utan för den sakens skull tycka att man är en dålig förälder som väljer det.

• Akilla

.. och varför jag då anser att det är onödigt är av den enkla anledningen för att jag tycker man ska få välja själv.

• SunnyBunny

Jag var 10 år när jag fick hål i öronen, och kommer vänta med min dotter även så länge. Min kompis gjorde hål i öronen på sin 3 åring nyligen och jag tycker det är löjligt tidigt. Hon var jätte ledsen för det gjorde ont, och sen gick hon och pilla och drog i örhängena så de blev helt röda och irriterade. I slutändan bestämmer alla själv hur de vill göra, men min åsikt är att det är totalt onödigt och pierca små barn, speciellt en 19 månaders! Det gör man ju inte för barnets skull i den åldern utan för sin egen..

• Sizin

man gör som man vill kompisen hon gjorde håll i ögonen på sin flicka men jag skulle inte göra de om jag hade en dotter..:/ tycker det är lite för mycket.. dom är barn inga dockor xD haha men som sagt de är ens egna val thats it tycker ej du är någon dålig mamma för det finns värre saker:)

• grön banan

Därför att man gör hål i barnets kropp, vilket de kan va emot senare om inte direkt. Att skylla på andra länders seder anser jag är klent. Vi är i Sverige nu. Anser det fel öht att göra hål eller skära i friska kroppsdelar.

• Gravid2008

Jag kan tycka att det är gulligt med örhängen på barn, men skulle inte göra hål förrän min dotter var äldre och själv bestämt sig. Bebisar har jag lite svårt att förstå örhängen på (min personiga uppfattning), men alla gör ju som de vill och sedan får man väl hoppas attd et även är vad ens barn vill

Svar på tråden Vad anser ni om örhänge på små barn?