• Ett två tre

Någon som renoverat nyss som kan gissa vad det ca kan kosta att riva en heltäckningsmatta och få lagt golv istället?

Kanske fel plats i forumet, men ändå...

Vi har heltäckningsmatta i trappan och hallen uppe, RYYYS, och jag vill gärna riva bort den. Golvet under känns ojämnt så tror inte vi ska chansa och ordna det själva. Nån som anar vad det kan kosta, riva mattan, kanske jämna golvet och sen lägga nåt nytt. Beror självklart på vad slags golv man ska ha istället, i hallen går det kanske till och med att lägga golv uppepå mattan, men vad kan det ca komma på om man får en snickare att ordna det?

Ett par tusen, 10.000? 20.000? Vad tror ni?

Hallen uppe är 1,5x4 meter kanske och trappen en vanlig trapp, inget stort jobb altså

• Svar på tråden Någon som renoverat nyss som kan gissa vad det ca kan kosta att riva en heltäckningsmatta och få lagt golv istället?
  • Kakgumman

Några hundralappar för att hyra en maskin som skär bort mattan från golvet under.
    Är det betonggolv uppe eller är det trä? (betonggolv jämnas lätt med flytspackel, trä kan vara lite svårt beroende på hur ojämnt det är)
    Sen är det superenkelt att lägga ny parkett! (ca 250 kr/kvm) Med stegdämning under.
    Trappen är möjlig att slipa och olja (om det är snyggt trä under) eller kanske måla.
    Allt detta klarar ni själva!(utom möjligen jämna golvet beroende på vad det är under)

• Tant Groda

Vi drog bara bort mattan och la golvet ovan på, känns inte alls ojämt.
    däremot så på ett golv där det var nivåskilland så använde vi flytspakel för att jämna ut.

• Ett två tre
    Kakgumman skrev 2009-07-15 10:23:45 följande:
    Några hundralappar för att hyra en maskin som skär bort mattan från golvet under. Är det betonggolv uppe eller är det trä? (betonggolv jämnas lätt med flytspackel, trä kan vara lite svårt beroende på hur ojämnt det är)Sen är det superenkelt att lägga ny parkett! (ca 250 kr/kvm) Med stegdämning under.Trappen är möjlig att slipa och olja (om det är snyggt trä under) eller kanske måla.Allt detta klarar ni själva!(utom möjligen jämna golvet beroende på vad det är under)
    Jag vill tippa trä, därför jag undrar om det blir bra om vi gör det själva. Men man kan ju riva upp och se och sen ev ringa en snickare, då blir det ju gjort i alla fall Kan ju inte bli stående som det är då...

Hallen uppe har inte helt raka väggar, är bl.a en skorsten som gör att väggen sticker ut en dm på ett ställe, vet vi hade problem med att såga till golvet fint när vi la golv i gamla lägenheten.

Måla trappan har jag inte tänkt på att man kan göra. Tack för tipset
  • Ett två tre
    Tant Groda skrev 2009-07-15 10:26:43 följande:
    Vi drog bara bort mattan och la golvet ovan på, känns inte alls ojämt.däremot så på ett golv där det var nivåskilland så använde vi flytspakel för att jämna ut.
    Här är golvet väldigt ojämnt under så tror inte det blir bra att bara lägga rakt på även om man lägger dämpare. Men hur ojämnt det är vet man ju inte innan man river bort mattan. Är väl bara att börja och se hur illa det ser ut under

Ja flytspackel är super, men frågan om det går på trägolv...
  • SilverEmma

I tre rum plus hall (totalt ca 120 kvm drog vi bort heltäckningmatta, hyrde en maskin som skar bort rester av lim & gummi & la nytt klickgolv direkt på det som låg under. (sånt där vitt mjukt också under såklart)

Kostade allt som allt runt 13 papp, och då köpte vi väldigt fint golv.

• SilverEmma

Jag skulle inte lagt något golv direkt på mattan, får för mig att det skulle kunna lukta illa om det någon gång skulle komma fukt där.

• Kakgumman

Hm, med trä under skulle jag nog fundera över att anlita snickare... Men börja med att slita bort mattan och slå en kik på vad ni har där under. Kanske det är så enkelt att ni kan slipa bort ojämnheter...
    Har ingen aning om vad en snickare skulle ta för att lägga ett golv, men det går väl på en pisskvart för dem så det kan ju inte bli dyrt!

• Ett två tre
    SilverEmma skrev 2009-07-15 12:44:47 följande:
    I tre rum plus hall (totalt ca 120 kvm drog vi bort heltäckningmatta, hyrde en maskin som skar bort rester av lim & gummi & la nytt klickgolv direkt på det som låg under. (sånt där vitt mjukt också under såklart)Kostade allt som allt runt 13 papp, och då köpte vi väldigt fint golv.
    Låter ju väldigt ok
    SilverEmma skrev 2009-07-15 12:45:53 följande:
    Jag skulle inte lagt något golv direkt på mattan, får för mig att det skulle kunna lukta illa om det någon gång skulle komma fukt där.
    Nej du säger nåt där, vill helst ha bort den, tycker den är skitäcklig. Har hyrt en maskin flera gånger som tvättar mattor så renare är den ju men ändå, nej urk! Ut med den och in med nåt nytt fräscht

Vi tänkte först inte göra nåt med den eftersom vi bara tänkte bo här ett år men jag blev plötsligt arbetslös så vi måste snällt bo kvar och då ska den ut! Är ju en investering tills vi ska sälja en gång oxå, att huset är finare
  • Ett två tre
    Kakgumman skrev 2009-07-15 13:01:43 följande:
    Hm, med trä under skulle jag nog fundera över att anlita snickare... Men börja med att slita bort mattan och slå en kik på vad ni har där under. Kanske det är så enkelt att ni kan slipa bort ojämnheter...Har ingen aning om vad en snickare skulle ta för att lägga ett golv, men det går väl på en pisskvart för dem så det kan ju inte bli dyrt!
    Jag ska ta och höra med en granne som bor i ett helt likt radhus och som har renoverat en massa själv, kan ju hända dom hade samma slags matta och vet vad som finns under. Är gamla hus, från 68 tror jag, mattan måste vara minst 20 år om inte äldre, grå och fläckig, blä...
  • Ett två tre
    SilverEmma skrev 2009-07-15 12:44:47 följande:
    I tre rum plus hall (totalt ca 120 kvm drog vi bort heltäckningmatta, hyrde en maskin som skar bort rester av lim & gummi & la nytt klickgolv direkt på det som låg under. (sånt där vitt mjukt också under såklart)Kostade allt som allt runt 13 papp, och då köpte vi väldigt fint golv.
    Var kan man hyra en sån maskin förresten?
Svar på tråden Någon som renoverat nyss som kan gissa vad det ca kan kosta att riva en heltäckningsmatta och få lagt golv istället?