• Anonym (Ska köpa radhus)

Ni som fick bolån hos SBAB nyligen?

Va kollar banken för att låna ut pengar (bolån), räknar de för mat och barn....
    Hur mycket ska man ha kvar efter allt? 2 vuxna och ett barn

• Svar på tråden Ni som fick bolån hos SBAB nyligen?
  • Anonym

hmm, kommer inte ihåg va dom räkande med..

men vi fick låna 2,9milj om vi ville där... tjänar 22 resp 29 innan skatt..

• Anonym

men dom lånar väl inte ut ngr pengar nu förens i augusti lr nåt igen?

• Jesspa80

Varför lånar de inte ut förrän i augusti, låter tokigt...

• Micke

Anonym (Ska köpa radhus) skrev 2009-07-15 11:27:56 följande:

Va kollar banken för att låna ut pengar (bolån), räknar de för mat och barn.... Hur mycket ska man ha kvar efter allt? 2 vuxna och ett barn
    Vilka krav ställs på låntagaren för att bli beviljad lån hos SBAB?
    De grundläggande kraven för att kunna låna hos SBAB är att man äger sin bostad, har en fast inkomst samt saknar betalningsanmärkningar. Kundens ekonomi måste sedan klara av den boendekalkyl vi gör i samband med kreditprövningen.

Kraven vi ställer i kalkylen innebär att en ensamstående vuxen ska ha 7500 kr + 2000 kr/barn kvar av sin nettoinkomst när boendekostnader samt eventuella kostnader för övriga krediter och barnomsorg är betalda. Ett hushåll med två vuxna ska istället ha 12 500 kr + 2000 kr/barn kvar. Den totala boendekostnaden får heller inte överstiga 50 % utav kundens nettoinkomst.

Vilken ränta och amortering räknar ni med i kalkylerna?
    I kalkylen räknar vi med en kalkylränta som för närvarande ligger på 8 % för bostadslån. Detta gör vi för att se att kunden klarar av räntekostnaden även om räntorna går upp.

Den amortering vi räknar med i kalkylen motsvarar 40 års serieamortering på lånebelopp upp till 85 % utav bostadens värde.

Lånar kunden mer än 85 % räknar vi med 15 års rak amortering på det överstigande beloppet.
    Micke skrev 2009-07-15 19:17:15 följande:
    Anonym (Ska köpa radhus) skrev 2009-07-15 11:27:56 följande:
    Vilka krav ställs på låntagaren för att bli beviljad lån hos SBAB?De grundläggande kraven för att kunna låna hos SBAB är att man äger sin bostad, har en fast inkomst samt saknar betalningsanmärkningar. Kundens ekonomi måste sedan klara av den boendekalkyl vi gör i samband med kreditprövningen. Kraven vi ställer i kalkylen innebär att en ensamstående vuxen ska ha 7500 kr + 2000 kr/barn kvar av sin nettoinkomst när boendekostnader samt eventuella kostnader för övriga krediter och barnomsorg är betalda. Ett hushåll med två vuxna ska istället ha 12 500 kr + 2000 kr/barn kvar. Den totala boendekostnaden får heller inte överstiga 50 % utav kundens nettoinkomst.Vilken ränta och amortering räknar ni med i kalkylerna?I kalkylen räknar vi med en kalkylränta som för närvarande ligger på 8 % för bostadslån. Detta gör vi för att se att kunden klarar av räntekostnaden även om räntorna går upp. Den amortering vi räknar med i kalkylen motsvarar 40 års serieamortering på lånebelopp upp till 85 % utav bostadens värde. Lånar kunden mer än 85 % räknar vi med 15 års rak amortering på det överstigande beloppet.
    Tack ,du förklarade jätte fint. men menar adu att sammanlagt månste de 12500+200 när allt är betalt( till ex. jag och min sambo+ barn). räknar ni försäkringar eller mat eller mobil som man betalar varje månad eller bara boendekostnaden och privatlån eller CSN , om man har?
  • Micke

Anonym (Ska köpa radhus) skrev 2009-07-16 09:52:38 följande:

Tack ,du förklarade jätte fint. men menar adu att sammanlagt månste de 12500+200 när allt är betalt( till ex. jag och min sambo+ barn). räknar ni försäkringar eller mat eller mobil som man betalar varje månad eller bara boendekostnaden och privatlån eller CSN , om man har?
    Jag har endast kopierat in texten ifrån SBAB´s hemsida.

Men mat, mobil etc är inte boendekostnaderna utan är just sådant som de 12 500 kronorna ska gå till.
  • Anonym

jag fick ett bo lån av dom idag :)

Anonym skrev 2009-07-20 17:58:58 följande:
    jag fick ett bo lån av dom idag :)
    Kan du berätta va de kollar på och hur de räknar . va har du för inkomst?
  • Pappa i april
    Jesspa80 skrev 2009-07-15 13:37:33 följande:
    Varför lånar de inte ut förrän i augusti, låter tokigt...
    De hinner inte med alla ansökningar. Därför har de sagt stopp om du behöver ett handpenningslån innan augusti.
  • annah75

Anonym (Ska köpa radhus) skrev 2009-07-20 20:18:48 följande:

Kan du berätta va de kollar på och hur de räknar . va har du för inkomst?
    På deras sida kan du räkna ut vad ni kommer få över varje månad... www.sbab.se/2.130/2.149/2.638/1.6302
Svar på tråden Ni som fick bolån hos SBAB nyligen?