• Juno

Norrlandskusten - vad får vi inte missa?

På söndag tar vi och våra vänner husvagnarna på långtripp från Kristianstad till norra Finland för att hälsa på släktingar där. Vi kommer att ta lång tid på oss och göra ganska många stopp.

Så var bara måste vi stanna? Vad får vi inte missa på vår resa mellan Stockholm och Haparandra?

• Svar på tråden Norrlandskusten - vad får vi inte missa?
  • Anova

Höga kusten!!
    Ta en avstickare till Nordingrå, Norrfällsviken och därutåt.. underbart vackert. (Fin camping i Norrfällsviken föresten).

• Fyrbarnsmorsa

Beror på vad ni gillar?Har ni tid tycker jag ni ska satsa på att åtminstone ta en bit av kustvägen,där finns massor att se och mycket gott att fika och äta.

• Juno

Tack! Vad vi gillar? Vi är inte så kräsna
    Vi är fyra vuxna och fyra barn mellan 5 och 10 år. Allt från vildmarksliv till shopping och äventyrsbad typ...

• sodkt

Höga kusten ett måste sedan det andra världsarbete i Gammelstaden i Luleå,, kuöturhistoria.

Hudiksvall alt Söderhamns kustband är också vackra.

• Taggtroden

Jag håller helt med om Nordingrå! Norrfällsviken och Rotsidan! Och varför inte Manneminne? www.nordingra.nu/

Själv bor jag 2 mil söder om Örnsköldsvik, kör gärna in här till Köpmanholmen och ta båten ut till Ulvön för en dag! www.ulvon.info/
    (båten går från Ullånger också som ligger relativt nära Nordingrå, men det är billigare och går bättre tider att åka från Köpmanholmen)

• Taggtroden

Ja Hudiksvall är en vacker stad, där bor min mamma :)

Sedan finns ju Slottdalsskrevan här i Skuleskogen (också Köpmanholmen).
    Det är en häftig dagstur att gå dit upp och fika :)
    Där kan man verkligen uppleva Höga Kusten och det är en otroligt fantastisk utsikt ifrån Slottdalsskrevan!
    Det funkar också bra att gå med barn. Har själv gått där sedan jag var 4 och har gått med barn i den åldern.
    www.skuleskogen.se/omskuleskogen/geologi.4.18df091d121bf8738cb80001568.html

Norr om Örnsköldsvik finns också Skeppsmalen som är vackert.

Strax söder om Umeå kan kan åka ut till Norrbyskär som ska vara väldigt fin, har själv aldrig varit där.

• Kodia

Lite osorterade tips om Höga Kusten: (resten känner jag inte till)

Stanna vid Höga Kusten-bron (norr-sidan). Där finns restaurang/café, turistinfo med alla kartor och broschyrer ni behöver, bra lekplats, osv.

Norrfällsvikens camping är iofs bra, men det finns ingen badplats på campingen. (ca 2 km t. jättefin strand, dock) Det kan ju spela roll om man tex. har husbil...

I Docksta ligger Skuleberget, som man kan ta sig upp på på flera sätt:
    -Klättra någon av tre svårighetsgraderade klätterleder. Man hyr utrustning på plats
    -Gå upp, det är mycket brant, med stegar, trappor mm.
    -Ta skidliften på andra sidan berget.
    Halvvägs upp ligger "Rövargrottan" Nedanför berget ligger "Naturum" med turistinfo, café, utställningar mm.

En sak till: Det finns en fashinerande kina-restaurang strax söder om Gävle, precis vid motorvägen, med gigantiskt torg, statyer, kitschig inredning osv. Inte särskilt dyr, och värd pengarna bara för att titta på! (det går att gå in på torget för en bensträckare bara också, om ni åker förbi vid fel tidpunkt på dygnet.

• lillpuppsan

som någon skrev finns det Norrbyskär söder om umeå..
    men Holmön finns norrom umeå, det rekomenderar jag.. om ni har med cyklarna kan man cykla runt på ön!

• Savanna555

Om ni bestämmer er för att vandra i Skuleskogen kan jag rekommendera att följa den nya blåmarkerade leden från Slottdalsskrevan och söderut. Man kommer i upp till en fjälliknande miljö med fantastisk utsikt och det blir ungefär lika långt som att ta den "vanliga" vägen. Jag gick där för några veckor sedan och det var fantastiskt!

Svar på tråden Norrlandskusten - vad får vi inte missa?