• jen längtar

bakåtvänd och framåtvänd bilstol

Vi har en son på 2.5år och en på 2månader. Vi har ett babyskydd o en Besafe bakåtvänd bilstol. Det jag undrar nu är om det finns några bakåtvända stolar som man kan använda framlänges sen när sonen är i 4årsåldern o det är ok att vända honom. Alltså vår tanke är att när vår bebis har vuxit ur sitt babyskydd kunde han ärva Besafe stolen och storebro kunde få en ny stol som han sitter bakåtvänd i under ett år tills han är 4 och då kunde man vända den stolen o låta honom sitta framlänges. Finns det sådana stolar o låter detta som en bra idé??

• Svar på tråden bakåtvänd och framåtvänd bilstol
  • Cecese

Ja det finns stolar som man kan ha båda vägar. Det är dock ingen bra ide eftersom de stolarna inte är bra att ha framåt och skyddar inte lika bra som en bältesstol. Sen bör ju barnen sitta bakåtvänt till stolen är urvuxen och är den urvuxen bakåt är den det även framåt.

Jag skulle köpa en av de största stolarna som finns, t.ex. Britax twoway och använda den tills den är urvuxen och sen när barnet vuxit ur stolen (öronen kommer upp till kanten) köpa en bältesstol. Man måste ju inte vända barnet när det är 4 år utan om det bara går bör barnet sitta bakåtvänd till iaf 4,5-5 år och gärna längre om det går. Dottern satt bakåtvänd till 5 år 8 månader. Mina söner kommer inte att vändas innan stolen är urvuxen och dom kommer utan problem att sitta bakåtvända till 5 år.

• cicci85

Jo det finns såna stolar men det är en dålig idé! Kombistolar är inte så bra framåtvända och när han har vuxit ur den bakåtvänt så är den ju även urvuxen framåtvänt!
    Men ni borde ändå låta bebben ta över Besafen och köpa en stol som funkar till 25 kg till storebror... Sen när han vuxit ur den köpa en bältestol som han kan ha tills den är urvuxen

• Liten Mjau

Det låter som en normal tanke. Britax har en som heter TwoWay och en som heter Multi-tec som verkar bra för ditt ända mål. Så här ser den ut. Gå in på britax.se och kolla. Kolla även Akta.se för att läsa om gracos stolar. de har en oxå har jag för mig.

Multi-tech

Two-way
    (lånade bilder)

• Joico

Nej, jag håller med dom två första talarna. Bra tanke, men ingen bra idé i praktiken. Köp en ny bakåtvänd stol åt den större, en som klarar 25kg, så kanske han kan sitta bakåtvänd ännu längre än bara till 4år. Och ge lillasyster BeSafen, och när hon inte kan ha den så tar hon storebrors nya stol. BeSafen klarar ju bara 18kg.

Såhär säger NTF om kombistolar, dvs stol som går att ha både framåt och bakåt:

"Kombistolen är en bilbarnstol som används bakåtvänd till 4-5 år och därefter framåtvänd till ca 7 år. Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. I en framåtvänd kombistol är det svårt att få bilbältena nära kroppen på barnet och över höfterna och bröstbenet. Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan (de inre bältena tas bort för att skona nacken). Då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt. Det kan också bli problem med skyddets storlek ? om barnet har halva huvudet över kanten är stolen urvuxen och det kan ske redan långt innan 7 års ålder. Om du av ekonomiska eller praktiska skäl funderar på att köpa ?två skydd i ett?, tänk då på att barn behöver bilbarnskydd ända upp till 10-12 års ålder, så man måste ändå skaffa en bältesstol eller -kudde!"

Svar på tråden bakåtvänd och framåtvänd bilstol