• S0lstråle

svartnar för ögonen, ringer i öronen, kallsvettas....

Vad var det som hände?!

Jag sitter helt stilla och lyssnar på en föreläsning. Efter ung. 40 minuter börjar jag känna mig darrig, kallsvettig och illamående. Jag lutar då huvudet i händerna varpå det börjar svartna (flimmra) för ögonen och det börjar tjuta jättehögt i öronen. Sitter kvar så en lång stund. Hade jag rest mig hade jag svimmat. Mina vänner uppskattar att jag satt med huvudet i händerna ca. 10-15 minuter. Själv har jag ingen uppfattning. När allt var över så rann svetten över hela kroppen.

Vad kan ha hänt? BM har så konstiga telefontider...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-09-12 20:08:47:
    är f.ö. i vecka 27

• Svar på tråden svartnar för ögonen, ringer i öronen, kallsvettas....
  • Teskedsmamman

Så hade jag också... i vecka 22 var jag på extra koll för att kolla upp blodtrycket efter att jag varit tvungen att lägga mig på golvet i affären!!

Min BM förklarade att om man t ex har mycket avföring i tarmen och sitter på ett speciellt sätt så kan det trycka på div organ och blodkärl så man blir svimfärdig. Jag kunde inte sitta vanligt på ett par månader utan att bli svimfärdig, känner fortfarande när jag står i köer att jag kan bli svimfärdig och nu är jag i vecka 38 med ett perfekt blodtryck....

Det du råkade ut för är vanligtvis "en sak som händer" men som inte är direkt farlig... Men ta kontakt med din Bm för sökerhets skull...

• ebben

Du fick inte feber sen? Så hade jag ,men blev rejäl sjuk efteråt.Med hög feber!
    Annars ett blodtrycksfall-mycket troligt.Inte farligt men otäckt!
    Då blir jag i alla fall svettig o yr o det svartnar för ögonen.............
    Du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysning eller dyl.

• jessie79

Blodtrycksfall? Sockerfall??

Jag blev så i mitten av min grav o då sa läkaren att det med största sannolikhet var blodtrycksfall.

• S0lstråle

Hm. Jag funderar lite på om det har just med blodtrycket att göra. Jag vet att jag har lågt. Men jag hittar INGEN fakta om hur det skulle påverka graviditeten i så fall...

• Edwina

Precis så som du beskriver har jag då jag får blodtrycksfall.
    Det svartnar och jag ser glitter framför ögonen och det låter som om någon vrider på kranar i öronen och man blir alldelles svag och kallsvettig.
    Jag får det tyvärr som både gravid och ogravid, det är ofarligt men mycket obehagligt.
    Jag brukar försöka äta och dricka något med jämna mellanrum, och trampa med fötterna då jag stått/suttit stilla en längre stund och resa mig upp långsamt. Då minskar risken för blodtrycksfall har jag märkt. Hoppas du repat dig.

• Edwina

Blodtrycket påverkas av graviditeten och kan periodvis vara lägre än normalt samt att man lättare får blodtrycksfall.
    Om det bra är vid enstaka tillfällen och man repar sig snabbt är det ingen fara, det värsta skulle väl vara om man ramlar och slår sig då.

• BlueBlue

Jag fick likadant när jag var på en fotbollsmatch i somras. Jag var då i v 29 och det började svartna för ögonen, jag darrade i hela kroppen och kallsvettades. Fick lite smått panik eftersom min sambo stod på ståplats och jag satt ensam på sittplats bland en massa främmande människor. Men det är inget farligt.....väldigt vanligt däremot. Det kan vara blodtrycksfall, bebisen som trycker på stora kroppspulsådern eller något annat. Efter den gången har det inte hänt igen. Däremot har jag blivit lite småyr någon gång men inte på det sättet. Yrsel är väldigt vanligt när man är gravid.

• Luffarmor

Det hände mig då jag låg i gyn stolen hos läkaren på ul och sedan sköt blodtrycket i höjden..... det var INTE trevligt fick ligga en timme i ett läkarkansli innan de vågade släppa iväg mig bm sprang och tog blodtryck jag fick dricka saft och blev omskött: Obehagligit detta var i 21-22 någongång. Har inte hänt på nytt men jag aktar mig för ryggläge någon längre tid efter det
    Sindi v34

Svar på tråden svartnar för ögonen, ringer i öronen, kallsvettas....