(o)-tillåtet att äta griskött inom vilka religioner?
Ge mej gärna källhänvisning också om det beträffar muslimer, judar och/el kristna...
Ge mej gärna källhänvisning också om det beträffar muslimer, judar och/el kristna...
Både inom Islam och judendomen äter man inte griskött, vilket är allmänt känt.
Judar håller på kosher vilket bland annat innebär att vi inte äter griskött.
http://www.judiskaforsamlingen.se/sv/Judendomen/Kosher/tabid/160/Default.aspx
Men följer båda det som står i GT eller är det annorlunda för tex muslimer?
kommer deras lag från ngn annan stans?
Orsaken till att kristna äter griskött finns i nya testamentet, där är det Johannes (har jag för mig, länge sen religionskunskapen) som i en uppenbarelse får veta att kristna får äta än det ena än det andra som är förbjudet i gamla testamentet.
Alltså, såväl muslimer som judar följer de regler som finns i gamla testamentet, nya testamentet som är specifikt för kristendomen upphäver de flesta mattabuna från gt.
Jag var så nyfiken att jag ringde min far som är i Tunisien för tillfället.
Sökte dock min kunnige bror men har var ute med sin FRU (Jag trodde dom skulle skriva "förloviningspapper" men tydligen gifte dom sej redan nu! GRattis!)
så jag kunde inte fråga. Iaf, min far sa att så vitt han vet får de (muslimer) äta de som idisslar, oavsett om de ha klövar eller ej (jmf mot judar som endast får äta om det både idisslar och har kluvna klövar)... Hur stämmer det?
Dom äter ju bl.a. kanin, kamel etc men inte grisen.
Vad säger koranen om detta? Jag är uppriktigt nyfiken! =)
(Likaså äter de bla bläckfisk men i GT står det att man endast skall äta det som både har fena och fjäll...) Moseboken tänkte jag var lika för alla, men tolkningar och omskrivelser kanske finnes ändå?
Klart det kan vara så med och var och en avgör väl hur den vill yttra sin tro, men jag är mest nyfiken på vad böckerna faktiskt säger om det hela. =)
Så jag bugar och bockar för all information jag kan få om vad som är tillåtet att äta enligt både koranen, GT och NT. =)
Är nyfiken på hur det skiljer sej, i böckerna, och varför. =)
Inom islam är Koranen den ursprungliga skriften. den som kommer direkt från Gud. Gamla och nya testamentet anses också som heliga och sanna. Dock i vissa avseenden förvanskade av människan. I alla stycken som Koranen och bibeln står emot varandra anses Koranen innehålla den rätta versionen av Guds mening.
Mycket förenklat men ändå.
Rent kronologiskt historiskt var gamla testamentet (eller Toran) först, sedan kom nya testamentet och så Koranen. Det är det som brukar vara orsaken till att man säger att Koranen bygger på gamla testamentet. I sak så att säga handlar det om samma ursprungsreligion, skapelseberättelserna i Toran och Koranen är de samma, likaså många av de historiska beskrivningarna. Sen skiljer sig naturligtvis en hel del åt.