• thatisgreat

hur snabbt kan mjölkproduktionen minska?

Hur snabbt kan mjölkproduktionen minska?
    dottern har varit inlagd i ett par dagar och jag har knappt hunnit pumpa ut något.
    idag när jag skulle pumpa ur ena bröstet fick jag bara ut 20 :(
    kan det verkligen minska så snabbt?

• Svar på tråden hur snabbt kan mjölkproduktionen minska?
  • 4an

Det är svårt att mäta hur mycket mjölk du har genom att pumpa, för det är inte säkert att bröstet släpper ifrån sig mjölken ordentligt. Jag har aldrig kunnat få ut mer än 10-20ml genom att pumpa, men barnen har växt och varit knubbiga så mjölk har jag haft så det räcker. Det är bara att amma, amma, amma så har du snabbt igen den nivå med mjölk som hon behöver om produktionen har gått ner en aning.

• thatisgreat

tack för svar!
    grejen är att hon fortfarande sondas och kan inte redigt amma ännu
    kan man öka mjölkproduktionen genom att bara pumpa?(än så länge)

• Marlene
    thatisgreat skrev 2009-07-15 14:39:08 följande:
    tack för svar!grejen är att hon fortfarande sondas och kan inte redigt amma ännu kan man öka mjölkproduktionen genom att bara pumpa?(än så länge)
    Ja det kan man nog. Men inte lika lätt som om barnet hade ammat.
    Be att få Syntocinonnässpray utskriver, det hjälper utdrivningsreflexen.
  • rply

någon som vet om det funkar? och vem pratar man med?

Marlene skrev 2009-07-15 20:01:24 följande:
    Ja det kan man nog. Men inte lika lätt som om barnet hade ammat. Be att få Syntocinonnässpray utskriver, det hjälper utdrivningsreflexen.
  • Marlene
    rply skrev 2009-07-16 21:03:38 följande:
    någon som vet om det funkar? och vem pratar man med?
    Det funkar, det är oxytocin fast syntetiskt. Oxytocin är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen.

Prata med BVC eller VC, man måste få recept.
  • rply

okej, hjälper det direkt? har jätte mycket problem med just det där

Marlene skrev 2009-07-16 21:18:45 följande:
    Det funkar, det är oxytocin fast syntetiskt. Oxytocin är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen. Prata med BVC eller VC, man måste få recept.
  • Marlene
    rply skrev 2009-07-16 22:15:08 följande:
    okej, hjälper det direkt? har jätte mycket problem med just det där
    Nej, precis som annars så tar det en liten stund innan utdrivningsreflexen kommer igång. Men man kan ju ta det en liten stund innan man pumpar eller ammar.
  • rply

Okej, så jätte mycket. Har provat med att dricka mera, äta mera. Men det verkar inte funka :( Så får väl prata med någon om detta.

Marlene skrev 2009-07-16 22:25:48 följande:
    Nej, precis som annars så tar det en liten stund innan utdrivningsreflexen kommer igång. Men man kan ju ta det en liten stund innan man pumpar eller ammar.
Svar på tråden hur snabbt kan mjölkproduktionen minska?