• gravid84

Tips till en gravid som ska på en lång bilresa?

På lördag kommer vi åka på en längre bilresa (ca 100 mil). Vi har planerat att avverka hela sträckan på en gång och därmed inte stanna för övernattning. Jag har införskaffat stödstrumpor och är medveten om vikten av röra på fötterna. Jag är i vecka 30. Är det någon som gjort detsamma? Hur gick det? Något mer att tänka på? Naturligvis kommer vi att ta pauser och röra på oss då och då!

• Svar på tråden Tips till en gravid som ska på en lång bilresa?
  • FVA

Jag tycker det är skönt att sitta på en kudde, men jag har foglossningar så det kanske är lite specialfall?

• Helstsyskonnu

Sitt fram så du kan fälla bak sätet lite för att få sträcka ut dig. Vi åkte till fjällen när jag var i v.30 (ca 40 mil) och jag hade inte klarat längre. Fick ont i ryggen av att sitta länge och hade dessutom mycket magkatarr så jag fick otroligt ont i övre delen av magen om jag inte kunde ligga ner flera gånger om dagen. Men mår du bra går det säkert bra. Tänk på att dricka ordentligt.

• emma777

Hej!

Är i vecka 32 och åkte 40 mil igår, hade kunnat åka dubbelt så långt, inga problem - men det är ju (om du jämför med förra inlägget t ex) väldigt individuellt. Håller med om att det är bra att sitta fram, så att man kan fälla sätet lite, jag hade även med en filt att lägga på instrument-brädan så att jag kunde lägga upp fötterna där om det hade behövts. Kudde i ländryggen kan också vara skönt att ha. Ta med bra grejer att äta och dricka, och kanske en namnbok , så kan ni avverka namn-snacket på vägen. Se till att ha gott om tid så att ni kan ta mycket pauser.

Trevlig resa!

(PS antar att ni har luftkonditionering?)

• Suzieq

Jag åkte 220 mil i vecka 38. Tänk på att stanna en kortis varannan timme och sträcka ut kroppen. Kör försiktigt!

• gravid84

Tack för era goda råd! Och JA vi har AC, annars hade det inte varit aktuellt! {#lang_emotions_smile} Vi tar pauser med jämna mellanrum och har med lite gott att äta och dricka så det ska säkerligen gå bra!

• Kakgumman

Kudde att sitta på ibland o ha i svanken ibland.
    Drick mycket (då måste man även stanna ofta...)
    Byt ställning ofta.

Svar på tråden Tips till en gravid som ska på en lång bilresa?