• Thilia

Polyhydramnios / för mycket fostervatten... (långt)

Jag var på koll hos mvc i veckan och där mättes symfus-måttet till 28 cm, och övre gränsen för vad som är normalt är 24 cm. Jag var alltså lite "för stor"
    Hade även slutat känna fosterrörelser, så min bm fixade tid åt mig på förlossningen för CTG-registrering. VäUndersökningen visade att hjärtat slog som det skulle och fostret var mitt i ett gympa-pass, enligt CTG:n. Allt normalt alltså.

Innan jag åkte hem så fick jag träffa en läkare och göra ett ul vilket visade varför jag var så stor; jag hade "för mycket" fostervatten. Bebisen var normalt stor, men min mage är verkligen jätte stor!! Är i vecka 25.

Blev naturligtvis rädd och ängslig och glömde bort att fråga en massa saker. Men nu när jag tänkt efter lite så har jag flera funderingar:

- Är det ökad riskt för missbildningar/missfall vid för mycket fostervatten. Undrar detta blandannat därför att jag läst att många av de mammor som föder barn med ihopväxt luft och mat-strupe hade för mycket fostervatten.

- Är risken för att förda för tidigt större pga att det blir sammandragningar lättare nu när det blir för trångt?

- Kan trycket bli för högt i magen och därmed orsaka skada på barnet?

- Kan jag göra något för att inte samla på mig så mycket fostervatten. Försöker att dricka mycket vatten nu för att rensa ut. Frågan är : Är det bättre eller sämre.

- Någon med erfarenhet av detta som kan berätta lite om hur det var för dig?

Är så rädd att detta ska skada mitt barn...

//Thilia

• Svar på tråden Polyhydramnios / för mycket fostervatten... (långt)
  • Tessiluni

Hej!
    Det jag har läst är i fall det blir någon fara för barnet eller för dig för att det är för mycket fostervatten är att man tömmer mamman på vatten.
    Hoppas det ordnar sig, kram Tessiluni

• Themis

Det finns inte mycket på svenska vad jag kan se men jag hittade en artikel om det på en amerikansk sida (March of Dimes är en stiftelse för bl a prematur- och barnhandikappforskning):

www.marchofdimes.com/pnhec/188_1044.asp

I sammandrag:

1-2% av gravida har för mycket fostervatten. Oftast ökar mängden gradvis under senare delen av graviditeten och i hälften av fallen rättar det till sig av sig själv och ger inga synbara effekter. I några få fall har man överskott tidigt, kanske redan från v 16, och då är det inte ovanligt att barnet föds för tidigt.

En orsak till för mycket fostervatten kan vara att barnet har en defekt i någon del av mag-tarmkanalen, blåsa eller njurar. För mycket fostervatten kan öka risken för vissa komplikationer under graviditeten och det är vanligare att mammor med för mycket fostervatten måste få kejsarsnitt.

Vad kan man göra: Vi har mycket lite kunskap om mekanismen som reglerar mängden fostervatten. 2/3 av de kvinnor som har för mycket kan man inte länka till några som helst riskfaktorer som påverkar andra aspekter av graviditeten. Det är vanligare att kvinnor med diabetes har för mycket fostervatten, men de har å andra sidan mer sällan komplikationer pga det än kvinnor utan diabetes.

Man mäter kontinuerligt för att kontrollera mängden fostervatten och följer mamman genom graviditeten. Behandling kan idag ges i form av medicin för att minska mängden fostervatten, eller genom att man tappar av fostervatten.
    --
    Eftersom läkaren vet att det mycket ofta rättar till sig av sig självt så var det säkert därför han inte berättade mer just då. De kommer att följa dig noga och kanske lägga in någon extra kontroll, men just nu är det nog inte så mycket idé att oroa sig-det kan ju vara alldeles normalt och försvinna av sig själv!

Svar på tråden Polyhydramnios / för mycket fostervatten... (långt)