• linjes

Socionomutb på miun i östersund

Finns det någon som studerar till socionom på Miun i östersund?

• Svar på tråden Socionomutb på miun i östersund
  • Körsbärsblom

Japp, började i vintras så har bara hunnit med en termin än så länge

• linjes

Kul

Kom in nu till hösten

Trivs du med utbildningen?
    Hur är upplägget om man säger så?

• Sanna86

Jag tog socionomexamen från östersund nu i juni.

Upplägget kan jag tyvärr inte säga så mkt om eftersom de har gjort om allt i slutet av min tid. Dock är det kanon med två praktikperioder, vilket man endast erbjuds i östersund. Det är ett litet universitet där man lätt trivs. Bra bibliotek. Riktigt bra pub, där jag rekomenderar att gå på sopp-torsdag, vilket innebär soppa och öl (men de flesta skippar soppan). Lärarna är som på de flesta ställen, vissa är helt underbara medan andra är lite sämre, eller mindre bra kanske man ska säga eftersom alla håller klass

• linjes
    Sanna86 skrev 2009-07-15 19:41:43 följande:
    Jag tog socionomexamen från östersund nu i juni. Upplägget kan jag tyvärr inte säga så mkt om eftersom de har gjort om allt i slutet av min tid. Dock är det kanon med två praktikperioder, vilket man endast erbjuds i östersund. Det är ett litet universitet där man lätt trivs. Bra bibliotek. Riktigt bra pub, där jag rekomenderar att gå på sopp-torsdag, vilket innebär soppa och öl (men de flesta skippar soppan). Lärarna är som på de flesta ställen, vissa är helt underbara medan andra är lite sämre, eller mindre bra kanske man ska säga eftersom alla håller klass
    Hehe ja tur det finns pub
    Pluggade du bara eller hade möjlighet att arbeta oxå?

Vad jobbar du med nu?
  • Sanna86

Jag pluggade mest, ett tag jobbade jag genom manpower som växeltelefonist. Jag spelade innebandy samtidigt så fanns inte så mkt tid att jobba för mig. Vad vill du jobba som om du vill jobba extra då?.. kanske har något förslag var du ska vända dig.

Just nu jobbar jag inte alls. Är mammaledig, men söker jobb frenetiskt :)

• Körsbärsblom

Trivs jättebra.

Introkursen var riktigt tuff men när man väl kom in i att plugga och hur allt fungerade så släppte det och resten av terminen har varit jättekul!

Själva grejen att pendla var någonting att vänja sig med också för mig men det släppte efter tag och nu är det riktigt skönt att kunna slappa på bussen hem efter en dags föreläsning

• linjes
    Sanna86 skrev 2009-07-15 19:46:37 följande:
    Jag pluggade mest, ett tag jobbade jag genom manpower som växeltelefonist. Jag spelade innebandy samtidigt så fanns inte så mkt tid att jobba för mig. Vad vill du jobba som om du vill jobba extra då?.. kanske har något förslag var du ska vända dig. Just nu jobbar jag inte alls. Är mammaledig, men söker jobb frenetiskt :)
    Nja jag är öppet för alla jobb så kom med förslag
  • Sanna86
    linjes skrev 2009-07-15 19:48:45 följande:
    Nja jag är öppet för alla jobb så kom med förslag
    Ett lätt jobb att få är på Svenska dagbladet. Då är man telefonförsäljare och jobbar för provision. Har för mig att man får 500 kr/dag första veckan lr nåt sånt. Dock gäller det att man kan tänka sig att sitta vid telefon och att man verkligen kämpar för att få in lite pengar. Finns ett till ställe, Additro eller vad det heter, där man också jobbar som telefonist.. dock kan man få jobba i kundtjänst och sånt där. Manpower är också ett hett tips, men det kan ta tid innan man får ett jobb så det gäller att gå dit direkt och att man ligger på dem. Hon som har hand om studenter där är jättegullig. Personlig assistent är ju bra att kunna jobba som samtidigt som man pluggar, då det är ganska spridda tider man jobbar. Efter sommaren finns det nog en hel del timvikariat lediga också.

Hur gammal är du, och inom vilket område är du intresserad av att jobba inom sen när du är klar? Det finns ett LVM-hem ute på frösön, fast det är svårt att få jobb där, man ska ha en del erfarenhet och inte vara för ung för att få jobb där skulle jag tro.
  • Sanna86
    Körsbärsblom skrev 2009-07-15 19:47:47 följande:
    Trivs jättebra. Introkursen var riktigt tuff men när man väl kom in i att plugga och hur allt fungerade så släppte det och resten av terminen har varit jättekul! Själva grejen att pendla var någonting att vänja sig med också för mig men det släppte efter tag och nu är det riktigt skönt att kunna slappa på bussen hem efter en dags föreläsning
    Håller med om att introkursen är rätt tuff, men den är väldigt bra. Vilka kurser ligger mer på termin 1 just nu? Är det Yngves kurser fortfarande?
  • Sanna86

Föresten, konsten är nog mest att lära sig hur man ska använda litteraturen. Till en början köpte jag ALLA böcker, vilket man absolut INTE måste. Ett tips är att försöka hitta någon i terminen över som man kan köpa litteratur av så blir det billigare. Dessutom kan man alltid ta ett timlån på bibblan, vilket innebär att man får ha boken i ett dygn. Då kan man kika igenom den för att se om det är någon bok man vill köpa. Om det är engelsk litteratur så kan man vara ett gäng i klassen som tar ett timlån, kopierar ett kapitel var, läser igenom, översätter det viktigaste och mailar en översatt sammanfattning till varandra. Det spar både tid och pengar :)

• linjes
    Körsbärsblom skrev 2009-07-15 19:47:47 följande:
    Trivs jättebra. Introkursen var riktigt tuff men när man väl kom in i att plugga och hur allt fungerade så släppte det och resten av terminen har varit jättekul! Själva grejen att pendla var någonting att vänja sig med också för mig men det släppte efter tag och nu är det riktigt skönt att kunna slappa på bussen hem efter en dags föreläsning
    Ok vart bor du då?
    Sanna86 skrev 2009-07-15 19:53:25 följande:
    Ett lätt jobb att få är på Svenska dagbladet. Då är man telefonförsäljare och jobbar för provision. Har för mig att man får 500 kr/dag första veckan lr nåt sånt. Dock gäller det att man kan tänka sig att sitta vid telefon och att man verkligen kämpar för att få in lite pengar. Finns ett till ställe, Additro eller vad det heter, där man också jobbar som telefonist.. dock kan man få jobba i kundtjänst och sånt där. Manpower är också ett hett tips, men det kan ta tid innan man får ett jobb så det gäller att gå dit direkt och att man ligger på dem. Hon som har hand om studenter där är jättegullig. Personlig assistent är ju bra att kunna jobba som samtidigt som man pluggar, då det är ganska spridda tider man jobbar. Efter sommaren finns det nog en hel del timvikariat lediga också. Hur gammal är du, och inom vilket område är du intresserad av att jobba inom sen när du är klar? Det finns ett LVM-hem ute på frösön, fast det är svårt att få jobb där, man ska ha en del erfarenhet och inte vara för ung för att få jobb där skulle jag tro.
    Telefonförsäljare klarar jag inte av been ther done that
    Men telefonist låter som ett bra förslag,ska kolla upp det absolut
    Just nu jobbar jag som uska så lite omväxling vore inte dumt..

Jag är 32 nu så jag är gammal och grå när jag blir klar,men inom vilket område har jag nog inte riktigt bestämt ännu

Tack för era svar
  • Sanna86
    linjes skrev 2009-07-15 20:01:12 följande:
    Telefonförsäljare klarar jag inte av been ther done that Men telefonist låter som ett bra förslag,ska kolla upp det absolutJust nu jobbar jag som uska så lite omväxling vore inte dumt..Jag är 32 nu så jag är gammal och grå när jag blir klar,men inom vilket område har jag nog inte riktigt bestämt ännuTack för era svar
    Det finns ju ett stort sjukhus där, så du kan ju alltid kolla upp om de behöver någon vikare :) Lycka till med studierna.
  • linjes
    Sanna86 skrev 2009-07-15 20:03:31 följande:
    Det finns ju ett stort sjukhus där, så du kan ju alltid kolla upp om de behöver någon vikare :) Lycka till med studierna.
    Tack,lycka till med jobbsökandet
  • Körsbärsblom
    Sanna86 skrev 2009-07-15 19:55:21 följande:
    Vilka kurser ligger mer på termin 1 just nu? Är det Yngves kurser fortfarande?
    Vi hade Björn i både introkursen och välfärdskursen, sedan i vetenskapsteori blev det lite tjorv med sjukskrivningar så vi hade en lärare som var från en annan instution.
  • Körsbärsblom
    linjes skrev 2009-07-15 20:01:12 följande:
    Ok vart bor du då?
    10 mil från Östersund
  • J1983

Jag pluggar inte där för tillfället men gjorde det fram till 07 då jag tog examen, trivdes ypperligt. Ett bra program och en bra skola, rätt litet och gemytligt men jag tyckte att just det var bra. Upplägget är också bra i Östersund tycker jag, nyttigt med två praktikperioder.

Svar på tråden Socionomutb på miun i östersund