• ruskprick

Lurad att toppa min Thuja-häck?

Hej!

Jag planterade en 70 meter lång Thuja Brabant-häck i våras. Köpte plantor i kruka som var 60-80 cm höga av en lokal trädgårdsfackhandlare. Gödslade med Algomin i samband med planteringen.

Häromdagen var jag på besök hos handlaren och jag passade på att fråga personalen om ifall det inte var dags att gödsla en gång till nu. Jo, det tyckte han var en bra idé om jag tar algomin som inte är så starkt. Jag berättade att jag hade lite glest mellan några av buskarna och han rekommenderade mig då att klippa toppen på dom så att dom blir tätare. Jag undrade då om dom verkligen kan fortsätta växa på höjden då jag toppar dom. Någonstans i bakhuvudet kom jag ihåg att man inte skulle toppa Thuja förrän de var färdigväxta. Nej, det skulle inte vara några problem. "Det är så experterna gör för att få dom täta och fina". Jaha, sa jag, så du rekommenderar att jag går hem och klipper av ca 20 cm på toppen då, så blir dom tätare. Svaret blev ja.

Då gick jag hem och toppade mina thujor så de blev ca 50 cm allihopa. Jag klippte sidorna litegrann också.

Nu blir jag förskräckt när jag överallt på nätet ser att Thujor inte ska toppas förrän de uppnått önskad höjd. Ingen verkar rekommendera att toppa thujor som ska växa på höjden.

Min fråga är om jag fått ett dåligt råd och kanske måste kassera alla plantorna eller om dom kommer att repa sig och åter växa mot höjden. Jag hade tänkt mig en häck på 2 meters höjd så det här kan bli en riktig besvikelse för mig.

• Svar på tråden Lurad att toppa min Thuja-häck?
  • Biene

Tujorna fortsätter att växa och ska bli tätare om man toppar dem. Jag hade en tuja som av misstag bröts av på toppen. Den stod i en häck och det såg konstigt ut när den bara var halvt så hög. Så jag grävde ut de och flyttade den till en annan rabatt där den står som solitär. Den har sedan dess (2 år) växt rejält och är nu lika hög som den var innan den gick av, men den är buskigare och inte gles i toppen. Det är nog inget som du ser första året tyvärr.

• ruskprick

Tack Cengelen och mion för era svar.

Nu är jag glad igen. Det verkar ju som det löser sig då.

Ha en fin sommar!

• BymBym

Är det inte smaragdthujan som inte ska klippas förrän den växt färdigt?

Svar på tråden Lurad att toppa min Thuja-häck?