• Anonym (A)

Amningsdepression?

Jag fick sluta amma mitt första barn pga. depression. Jag har allid haft en släng av depression men har aldrig uppsökt hjälp för det, vet inte varför men jag förstår inte riktigt vad en psykolog kan hjälpa mig med?

Men i alla fall.. nu undrar jag om någon av er andra som lidit av det i samband med amning gjort det för både barn ett och två? Är väldigt orolig att det ska hända igen när vi får vårt andra barn.. Jag vill verkligen, verkligen amma.

Att sluta amma barn nr. ett hjälpte ju inte direkt för då mådde jag dåligt över det istället, själva depressionen avtog ju men ändå.

Hoppas någon har svar, jag vet inte riktigt vart man kan vända sig annars..

• Svar på tråden Amningsdepression?
  • Wonderkarin

Vad jag har förstått är den så kallade "amningsdepressionen" en förlossningsdpression. Den beror inte på amningen, men ibland måste man sluta amma ändå för man mår för dåligt eller måste äta en medecin som går över i mjölken där det ej finns alternativ.

Att prata med en duktig terapeut hjälper en hel del och de finns de antidepressiva som man kan äta när man ammar. Fråga på BVC, dom har stor erfarenhet.

• Schnooglewookiemush
    Wonderkarin skrev 2009-07-16 15:56:02 följande:
    Vad jag har förstått är den så kallade "amningsdepressionen" en förlossningsdpression. Den beror inte på amningen, men ibland måste man sluta amma ändå för man mår för dåligt eller måste äta en medecin som går över i mjölken där det ej finns alternativ. Att prata med en duktig terapeut hjälper en hel del och de finns de antidepressiva som man kan äta när man ammar. Fråga på BVC, dom har stor erfarenhet.
    Psyk konstaterade att jag fick en amningsdepression, ingen förlossningsdepression. Min depression var helt relaterad till amningen, och försvann när jag slutade amma.
  • Wonderkarin

Ja, det kan jag ju inte dubbelkolla då det är ditt enskilda fall.
    Klart att en förlossningsdepression kan bli bättre för vissa personer om man blir av med amningen. Men vad jag har förstått är amningsdepression en gammal term.

• Anonym (A)

Min depression berodde på amingen, den försvann när jag slutade amma.

Ingen annan som lidit av det vid första barnet och som nu fått barn nr. 2?

Puff, puff.

• Wonderkarin

Kan tyvärr inte ge personliga råd, men vad jag läst på andra ställen så är varje födsel, och varje nybarnsperiod unik. Du kan bli deprimerad igen, men du kan också slippa. :)

Svar på tråden Amningsdepression?